Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1078 ggr
Terato
0

Xylitoltillskott till råttor?

Jag håller på att researcha lite, och ska klura ut någon vettig dagsdos. Men jag tror faktiskt att det skulle kunna vara något! Det finns även naturligt i många frukter och bär som t.ex. plommon och jordgubbar. Jag börjar tro att man kanske borde ha rätt höga nivåer av frukt i råttans kost. Det är alltså ett slags socker, som utvinns bland annat från björksav och som inte påverkar blodsockret och har väldigt lågt GI och kolhydratvärde (som ett salladsblad säger dom).

Den enda biverkningen man hittat med xylitol är att det binder vatten i tarmen och kan orsaka diarré vid för höga doser. Hos människa rekommenderas en dagsdos på 50g. Det är också livsfarligt för hundar och tamillrar då det kan orsaka kraftigt blodsockerfall. Men det är säkert för katter, och råttor och möss som det forskats mycket på. Det är säkert för diabetiker då det inte behövs insulin för att brytas ner.

Jag har ätit xylitol i kosten i 2 månader nu och mår väldigt bra, mina acneutslag har blivit sjukt mycket bättre, vilket jag gissar beror på den antibakteriella effekten, och att xylitol ökar bildningen av kollagen (ger tjockare, tåligare hud och mindre rynkor).

Hos råttor har man sett att det ökar andelen vita blodkroppar (viktig del av kroppens immunförsvar), motverkar karies, streptococcer och andra bakterier samt att det bibehåller god benstruktur hos äldre djur. Det har också en god effekt på övre luftvägsinfektioner.

Finns hur mycket forskning som helst på nätet om xylitolens effekter om man är nyfiken men här har ni en kort sammanfattning om xylitolens fördelar:

http://www.healthinsight.co.za/www/?p=529

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
0

Intressant läsning :-). Kul när det dyker upp nytt som råttor kan må bra av. men hur får du i dig Xylitol?. Finns i tablett/pulver form. Hur vet man att man får i sig 50gram om man bara äter frukt?

Har du testat det på dina råttor?. Märkt någon skillnad?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Som vanligt när det gäller mig. Fråga först googla sedan ;-)

Hittade denna. Toppen för min godis gris till granne som försöker gå ned i vikt :-)
http://www.xylitol.nu/xylitol?utm_source=adwords&utm_medium=ppc&utm_campaign=launch&gclid=CNL1gfLsyrACFSI4cgoddyqtXQ

Terato
0

Jag har helt enkelt bytt ut mitt strösocker mot xylitol. Det smakar precis lika så jag strör sånt i mitt te istället för strösocker.

I övrigt bakar jag med det också. Men det funkar inte i bakverk som kräver jäst, eftersom det inte ger någon mat till jästsvamparna. Så de dör, helt enkelt precis som andra microorganismer. Då måste man tillsätta strösocker och det har jag inte lärt mig än.

Xylitol rekommenderas inte till dem som har kronisk diarré eller liknande. I början blev jag lite pruppig i magen men aldrig lös och jag äter nog rätt mycket. Men det är väldigt individuellt. Nu blir jag däremot jätteskum i magen när jag äter vanligt socker.

Jag har inte provat på råttorna än, men min plan är att ha en liten teflaska med xylitol i. Måste bara komma fram till en ok dos, så de inte blir lösa i magen. Men visst, de har fått xylitolkakor emellanåt och jag har hittills inte märkt några problem med avföringen.

Xylitol.nu verkar ha det billigaste xylitolet på marknaden. Den är också finkornig, ser ut exakt som vanligt socker. Har pratat en del med hon som driver det, jag var tydligen en av hennes första kunder! De är helt nystartade. Mjölkchokladen har jag smakat, den är sådär, men den mörka chokladen tycker jag smakar som vilken mörk choklad som helst. Är nyfiken på pastillerna och tuggummina!

Nä, jag vill verkligen frälsa folk med det här! Hoppas det sprider sig så att man kan köpa xylitolkakor på fiken i framtiden. Jag tror att det främst beror på kommersiella saker att det ännu inte används i den utsträckning det borde. Det är ju väldigt dyrt, helt enkelt.

teratos.r8or.se

zickan
0

Låter ju iaf som något man borde beställa hem som kaffe drickare. Den största mängd socker jag får i mig kommer till de 1-3 koppar kaffe jag kör per dag. Jag måste ha 2-3 socker bitar i kaffet.

Terato
0

Ja, varför inte? Finns inget att förlora på det, förutom lite pengar då kanske.

teratos.r8or.se

mikeiko
0

Är jag helt ute och cyklar, eller brukar det inte vara xylitol i tandkräm?

zickan
0

#6 jo det finns kylitol i tandkräm :-).

hus-musen
0

Appropå xylitol så har jag snart en plåt kakor i ugnen! Degen smakar som vanligt iaf ^^

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

hmm, men ju mer vita blodkroppar man har .. tyder inte de på en infektion i kroppen då? :o

hus-musen
0

Jo, för mycket vita blodkroppar eller för lite kan tyda på olika sjukdomar som tex cancer och infektioner/inflammationer och bristsjukdomar.
Men om man har för lite eller ligger lågt normalt så kan det vara bra att höja antalet vita blodkroppar :)

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

#10 Okej, har råttor "normalt" lågt antal blodkroppar då?

hus-musen
0

#11 Nej inte normalt, men sjuka råttor och råttor med allmänt dåligt immunförsvar kan ha för lite. Genom att öka de vita blodkropparna då så kan man få friskare djur förhoppningsvis.

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

Okej, men de går väl fixa genom rätt mat?
Är lite misstänksam mot tillskott :)

Terato
1

Alltså, de vita blodkropparna är kroppens "soldater" kan man säga. Dom slåss mot inkräktare. När kroppen får inkräktare ökar antalet vita blodkroppar. Men vissa människor och djur är lite sämre på att tillverka vita blodkroppar, eller bildar sämre vid vissa infektioner. Xylitolet ska hjälpa på traven med det! Det finns grymt mycket forskning på xylitol och det framställs av björksav och är fullkomligt naturligt. Det finns även i frukt och bär och vår kropp producerar små mängder av sig själv. Faktum är att vanligt socker har fruktansvärt många biverkningar, vissa menar till och med att det inte hade godkänts om det upptäckts idag (alltså, vanligt socker). Det finns mycket ni stoppar i råttorna som är tveksammare att ge än xylitol om man säger så. Kul, hus_musen! Väntar med spänning på vad du tycker!

teratos.r8or.se

Terato
0

Förresten, om man är rädd för xylitol kan man prova att ge en kost rik på frukt istället. Finns många xylitolrika frukter!

teratos.r8or.se

hus-musen
0

Vanligt vitt socker är ju knark, det kan varenda sockerberoende människa skriva under på. Och det är många och blir fler.. Det är ingen slump att små barn som ges socker blir hyperaktiva små skitungar.
Ge en råtta fri tillgång till vanligt socker och de studsar mellan golv och tak.

Kakorna blev helt ok, gjorde havrekakor med kardemumma och kanel och en sats ingefärskakor. Sambon och råttorna gillade dem helt klart^^

De smakar som vanligt, möjligtvis lite kompakta men det var nog jag som knådade för länge med elvispen. Funkar utmärkt att doppa i kaffet!

Ja hundar och illrar ska inte ha xylitol, de kan inte bryta ner det. Funderar hur det isåfall är med katter som är rena rovdjur, borde väl inte heller ha xylitol kan jag tänka mig.

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

Men illrar är väl också "rena rovdjur"? :o Dem ska väl ha mer protin än katter?

hus-musen
0

Både katter och illrar är rovdjur, därför tänkte jag att om illrar inte ska ha xylitol så borde ju rimligvis katter undvika det oxå. Nu har jag ingen katt så tänkte inte prova men kan vara bra att veta Glad

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Nice!

Jag bakade sockerkaka igår och den blev jättekompakt. Vet inte om det var xylitolet. Ska kolla upp om man ska göra på nåt annat sätt med xylitol.

Jag läste om katter och xylitol tidigare och det har tydligen använts på i nån hälsoaspekt, minns inte vad nu. Men dubbelkolla det innan ni funderar på att ge katter det. Och som sagt, dosering måste vara klart, annars kan djuren bli dåliga i magen.

teratos.r8or.se

hus-musen
0

Ja jag kikar jag med men har inte hittat något specifikt.. Står mest att det kan bytas rakt av mot socker. Hojta om du hittar något!

Qui dormit, non peccat

MyLittleHeart
0

vilken bra information ju :) Och intressant läsning, visste mest de bara fanns i tuggummi och tandkräm men som tillägg var helt nytt. 
Synd jag har för mycket vita blodkroppar annars hade jag direkt köpt lite även om jag inte käkar socker i övrigt

Terato
0

Oj, har du för mycket vita blodkroppar? Jag blir lite nyfiken på vad det beror på, vill du berätta?

teratos.r8or.se

MyLittleHeart
0

jag har Crohns Sjukdom så har överskott å vita blodkroppar, drar ner de med imunhämmande piller men de är ju inte bra att då äta något som aktiverar upp dom extra som typ sånna förkylningspreparat eller ja nu xylitol, kanske ska sluta tugga tuggimmi som en galning också nu när jag läste de här :D 
Man lär sig nått nytt varje dag :) Fast på ett råttforum om vad som kan hjälpa mig må bättre hade jag nog aldrig nånsin trott så mer plus till er ju Glad

Grodan
0

Intressant, Terato. Skrattande

Googlade lite och hittade tyvärr lite info om att Xylitol är giftigt för hund och iller (och min hund som precis åt några jordgubbar…). Funderar då hur det är med andra djur…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️