Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3243 ggr
mieeow
0

Jordgubbar?

Jag har tänkt lite på det här, råttor ska ju inte äta citrusfrukter pga den höga halten c-vitamin. Men jordgubbar är ok? hur kommer detta sig när jordgubbar också innehåller massa c-vitamin? o:

*förbryllad*

Skickar en kram ut till alla som vill ha, bara för att jag är på gott humör ikväll!Skrattande -Kram-

MyLittleHeart
0

väldigt bra fråga :)

Elinisa
0

Det är inte på grund av den höga halten c-vitamin, utan för att ett ämne i oljan som finns i skalet kan orsaka cancer hos hanar. (Paprika innehåller väl f.ö mer c-vitamin än apelsin..) De äta citrus, bara man ser till att fruktköttet inte har haft så mkt kontakt med utsidan av skalet. Det är stora mängder vitamin-c, som visst inte är så bra, så lite citrus eller jordgubbar någon gång ska inte vara någon fara. Jordgubbar innehåller dessutom massa nyttiga antioxidanter. :-) Kram på dej själv! :-)

mieeow
0

#2 ja, men då förstår jag :) svårt det här med maten faktist, speciellt om man som jag, tänker på varför de inte får äta vissa grejer :P

hus-musen
0

För mycket c-vitamin kan ge leverskador, så visst bör man inte vräka på med c-vitaminrika saker. Råttor tillverkar sitt eget c-vitamin så det är inget man behöver tänka på att tillsätta i fodret som med marsvin.

Men gällande citrusfrukter så är det som #2 säger, men det är inte bara  utsidan av skalet som är farligt. Det är det vita som sitter innanför och det som är farligt heter d-limonen. Det reagerar med ett protein i hanråttornas njurar och kan orsaka tumörer. Men det är i stora mängder så man behöver inte vara rädd om en hane snor lite apelsin.
Däremot bör man inte ge dem juice som är sönderslagen frukt.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#4 och d-limonen finns inte i jordgubbar/paprika? :)

Jag brukar ge bladen från jordgubbarna till råttorna, och de jordgubbar som kanske är lite mosade, men ändå helt okej att äta. så det blir inga enorma mängder ^^

hus-musen
0

#5 Nee d-limonen finns i citrusfrukter, främst citron och apelsin. :)

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#6 tack för svaret Glad

Elinisa
0

Ahaa, jag visste inte att d-limon fanns i det vita i citrusskalet också. Det var bra att få reda på! :-) De 2ggr, el nåt, som mina har smakat clementin har jag hursomhelst dragit bort hinnan kring klyftan. De var då inte särskillt imponerade av smaken iaf, haha.

Kännde till detdär med att man inte ska ge råttorna för mkt c-vitamin (fast kanske skrev lite otydligt tidigare), men har funderat på en grej.. Hur kommer det sej att vi människor kissar ut överskottet av c-vitamin, om vi får i oss mer än vi behöver, medan råttor isf inte kan det? Någon som vet? :-)

hus-musen
0

#8 Jodå råttor kissar oxå ut c-vitamin, det är vattenlösligt.
Människor kan få problem om de äter för mycket c-vitamin, vi kan inte kissa ut allt om vi äter för mycket eftersom det inte finns tillräckligt med kiss. Däremot så är det mindre risk att vi människor får problem av c-vitamin. (även om det händer, oftast hos gamla människor som dricker dåligt tex.)

Qui dormit, non peccat