Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1902 ggr
anette1992
1

Orolig över mina råttor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla råttmänniskor!

Jag har haft mina 2 dumboråttor (killar) i en vecka nu, de är mellan 6 och 7 veckor gamla och kommer från en djuraffär. Skulle behöva råd om lite småsaker.

De är båda snälla och gulliga men de bråkar ibland på nätterna. Brottas nafsar på varandra och piper. Har varit vaken ett tag extra och bara försökt sära på dem men så fort jag lägger mig så börjar de om. på dagarna bråkar de aldrig.

Sen vill de inte bli lyfta, man får inte ens ha handen ovanför dem för då springer de och gömmer sig i huset. Har varit tvungen att lyfta dem några gånger och då tjuter de. har försökt att klappa dem försiktgt när de är lugna och så men det syns att de inte gillar det så mycket.

ändå kommer de springandes till luckan när jag kommer hem för de vet att de ska få gomat. en av dem tar dock tag i fingrarna med tänderna som om det vore mat, inte riktigt biter men ni fattar. Funderar om detta beteende är något som måste åtgärdas på något vis.

Ska jag vara orolig eller kommer det att bli bättre tror ni?

[Taxie]
0

Mina råttor sprang också iväg och tjöt när man lyfte upp dem ibörjan. Men nu är det hur goa råttor som helst som älskar att bli upplyft och klappad på i buren. Så jag tror inte du behöver oroa dig om det. Glad

Det är normalt att råttor busar och bråkar med varandra, men bara så de inte biter sår eller på nåt annat sätt skadar varandra.

Mina råttor busar och bråkar ibland också, men då har de bara vart att de lekt med varandra. Glad

2 råttor har jag haft i 1 år och 3 stycken i ett halvår.

mieeow
1

Så länge dem inte får sår efter bråken är det ingen fara, antagligen leker dem bara eller gör upp rangordning. Låt dem vara så lugnar det antagligen ner sig :)

Ett tips är att inte lyfta dem uppifrån, undvik helt att hålla händerna över dem. detta brukar vara väldigt skrämmande och underlättar inte att få dem handtama.

Hur du ska bete dig allmänt beror ju på hur pass rädda de är, men eftersom de springer fram till dig verkar de inte så jätterädda. då tror jag bara du ska träna. när du plockar upp dem så "skopa" upp dem i händerna, snabbt, bestämt men även försiktigt. jag brukar också vara noga med att visa för råttan att jag är där, annars kan de lätt bli rädda av plötslig beröring.

testa ha dem lösa i t.ex sängen, plocka upp råttan och sätt ner den hyfsat snabbt igen. men inte om den är väldigt rädd, lugna den först i famnen då. vänta en stund och gör sedan samma sak igen. gör detta lite då och då så kommer nog råttan förstå att det inte är farligt att bli upplockad till slut :)

vad gäller bitandet så kanske han bara blir väldigt ivrig? testa att pipa till när han "tar fel", för att signalera att det gör ont. eftersom de är unga så kanske det även bara "smakar", det brukar gå över när de insett att dina fingrar och tillhör dig, haha. :)

Lycka till

Nomad
2

Alla symptom är vanliga bland bebisar i ett nytt hem men speciellt om dem är från djuraffär då de inte är lika hanterade. Att sätta handen över påminner om ett rovdjur och eftersom de inte känner dig är det inte konstigt att de gömmer sig =) plocka upp dem med varsin hand från sidan istället för överifrån. fortsätt bara hantera dem och säg till dem när dem gör fel och beröm när de gör rätt så kommer du nog snart vara kelgrisar. Att de springer fram när du kommer in i rummet är ett bra tecken ;)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

mieeow
1

#3 haha du fick allt så mycket bättre förklarat och förståeligt än jag lyckades med Tungan ute Bra skrivet :)

anette1992
0

Tack så mycket hörrni!

Måsta bara leta fram mitt tålamod.

Trevligt forum det här måste jag säga, finns så många hjälpsamma själar. :)

Fridborg
2

Jag brukar varna alla som sover över hemma hos mig att klockan ett fram till klockan fem brukar det vara djungelvrål, dvs de prasslar, skriker, sprätter… ja gud vet vad! De är nattdjur och förmodligen gör de upp rangordningen, det kan till och med låta ibland som att de plågar varandra med tortyrredskap och när man tittar till dem dagen efter ligger de alla i en myshög och inte ett sår i sikte. :)

När det gäller djuraffärsråttor så behöver de helt enkelt tid. Det du gör nu med god mat och visar att det blir massa mums-mums så fort du närmar dig borde funka bra :)

Dessutom, lita på dina instinkter. Och var säker i dig själv. Alla djur känner av en osäker människa, så var lugn i hanteringen. Nafsandet kan bero på att de är ivriga att få i sig god mat så ta det inte personligt.

Det bör finnas en tråd hur du tyder råttans kroppspråk så så länge du inte ser att den reser ragg, verkligen hugger efter dig eller något sådant så är mitt bästa tips att ta en sak i taget och bygg upp ett förtroende.

Vet att det ibland är lättast att få svar direkt i sin egen tråd, men det finns många trådar hur man "tämjer" djuraffärsråttor som inte är så tama än :)

Sedan finns det ju (som jag redan sett) hjälpsamma forummedlemmar som ger tips här och nu.

Lycka till i varje fall!

anette1992
0

Jag har faktiskt läst (i princip) alla artiklar och jag uppskattar att det finns så många olika. Jag ville ändå att någon bra råttägare skulle se över hela situationen och ge ett utlåtande.

Jag har lite erfarenhet av flockdjur med rangordnig sedan tidigare. För jag antar att det fungerar som hästar ungefär, man måste vara snäll men bestämd och de känner direkt av om du blir nervös eller osäker.

Jag har inte märkt av några av de tecknen på agrressivitet som det stod om i artikeln. Ändå blir man ju rädd när det låter som att de ska ta ihjäl varandra. De har dock inga sår eller sånt så då är det lugnt om ni säger så.

Tack för hjälpen du med Friborg! :)