Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 640 ggr
Aztrya
0

7 råttor i en 5 bur?

Jag har en Ferplast bur just nu (inte säker på modell, lappen är sliten) som får ta max 5 råttor. Jag planerar att köpa ny senare, ge dom mer utrymme (en FT) men kommer inte ha råd förrens i augusti eller så.
Och så ser man ju då dom där två honorna som bor i hamsterburen och vill bara rädda dom…

Frågan är ju då, tror ni det skulle funka eller vara helt idiotiskt, att ha 7 i en 5 bur ett par månader?

Eller något. Kanske även bara temporärt (Kommer ju redan ha 5 honor och 5 hanar i min lilla lägenhet) tills dom får ett annat bra hem här i närheten, så dom slipper bo så litet under tiden i alla fall.

Vad tror ni?

Fridborg
0

Lugna dig lite, jag har mailat honom och gett ett bud, jag har plats i min bur ;)

Fridborg
0

Jag bor dessutom bara 40 minuter med lokaltraffik därifrån :)

Aztrya
0

#1: Jo, men det är även en bra fundering ;) (Om jag förstod det rätt så hade du ju löss hemma, så tänkte om det gick att undvika så hade väl det vart bra med ;) )

Fridborg
0

#3 Du bor ju i Göteborg så det är en lång resa för dem :) Tar jag hem dem behandlar jag dem också pronto. Jag kan även ha dem hos min mamma som har en stor bur hemma tills jag e lusfri annars.

Aztrya
0

#4; De e bra det iaf ;)

Är fortfarande dock en fråga jag är nyfiken på. Kan man ha fler råttor än rekomenderas, om det bara är för ett tag? (Inget jag planerar men vore bra att veta :) )

Fridborg
0

#5 Om det är för ett kort period och flocken funkar bra utan bråk ser jag inget problem med det :) Men jag tycker inte det är optimalt att göra en ny rangordning och sedan kort där efter bryta den.

Aztrya
0

True :)
Får se vad andra tycker med. :D

Vet som sagt att det inte är en optimal lösning, men… bättre än inget om det krisar sig. :)

Nu ska här sovas! ;)

[Emma--]
0

Jag skulle inte göra så. Det blir inte lagligt, och eventuellt inte lämpligt beroende på buren och råttorna.

[Emma--]
0

#1 sålde du inte just två honor?

Fridborg
0

#9 Jag ska inte behålla dessa. Men om ingen annan tar dem hittar jag ett hem åt dem.

mikeiko
0

Annars kan du ju köpa en liten bur billigt och "sätta ihop" med den större via luckorna? Tillfällig lösning tänker jag.

mikeiko
0

Tänker att en liten bur ändå är något som man gärna har extra ändå, som sjukbur eller för transport etc :)

Fridborg
0

#12 Precis, jag tänkte ha den som transportbur isf.

Men jag tror som sagt inte han tar mitt bud.

BeanLady
4

En bur för 5 och ha 7 råttor där är alla gånger bättre än att de bor 2 i en minimal bur. Får råttorna mycket utevistelse ser jag inget problem med att tänja lite på vad lagen säger. Den har ändå bara angivelser för bottenytan och en hög bur kan husera många fler än vad lagen tillåter. Ang priset så är det väl vad allt kostar nytt ungefär på en zoobutik. Skrämmande när folk försöker tjäna pengar på djur.

dyoxide
4

Håller med #6 o #14, självklart bättre än att bo i en liten pyttebur, och så får dom nya kompisar också ju :D dessutom tycker jag det är bättre att det bor lite för många råttor i en bur som är glada, har kompisar och har en ägare som tar bra hand om dom än att det skulle bo få råttor i en gigantisk bur som kanske inte tas lika bra om hand, if you get my drift…

mikeiko
1

Jag tänker inte att köpa just DEN overpriced buren, utan en billig begagnad från tradera eller blocket, gulans etc.

Aztrya
0

#12 #16: Sant, sant :) Och jo, det är ju en plan. Jag har flera mindre burar jag nog kan sätta ihop med den stora. ^^

#14, #15: Ja, det var lite min tanke också :)