Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1092 ggr
Ninjapig
0

NYSS fått råttor - HJÄLP!

Jag har precis räddat 2st tamråttor ifrån avlivning men jag kan inte alls mycket om råttor!

Vill ha all hjälp jag kan få från er!

Jag har annars kaniner hemma…
Och har två gerbiler också som jag haft läänge, har haft 6 gerbiler sammanlagt, och de vet jag hur de ska hanteras :)
Men är det annorlunda med råttor?

Har iallafall en stor bra bur åt dem som jag köpte med.
Hur blir jag av med så mycket lukt och så i buren?
Råtta luktar ju väldigt mycket… inte alls som gerbiler eller kaniner…

Tack på förhand!
Kram Tilda & djuren! ♥

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

:holmgreen:
2

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1

Här hittar du mycket med infO :)

Råttor ska inte lukta så jätte mycket, beroende på hur känslig man är då. Men det är regelbunden nogrann städning som gäller för att hålla det så luktfritt som möjligt. Själv tycker jag kaniner luktar mer ;)

mikeiko
4

Att råttor luktar mer än andra gnagare är en myt…:P

Memris
0

Rengör allt med en lösning av typ 70% vatten och 30% ättika för det neutraliserar lukten och ättikans doft trappas ned efter nån dag.

Ninjapig
0

#1 - Tack så mycket!! :)

#2 - Nja fast jag har Gerbiler och kaniner hemma som sagt och råttorna luktar mer… ;/

#3 - Okej tack för tipset! :)

Kram Tilda & Djuren! ♥

Crapsurraren
2

Mycket kan vara för att råttorna inte fått bra mat utan köpfoder.. då kan råttorna stinka ner bur och sig själv ordentligt..Du kan göra eget Torrfoder som är väldigt mycket nyttigare och bättre för dom.. Dessutom billigare för dig. Det minskar lukt väldigt mycket

Städa ur buren helt och hållet med som någon ovanför skrev med ättika. Ta en diskborste med ett bra rengöringsmedel och skrubba galler där kiss lätt sätter sig

Kasta in allt tyg i tvättmaskin och tvätta, ta en extra sköljning på maskinen om det går.

Gå igenom alla andra inredningar (plast,trähus etc) Jag skulle undvika träinredning om den inte lackas för då stinker det.

Tvätta råttorna om dom nu stinker med ;)

Sen i med nytt underlag (undvik papper då det lätt blir stinkande xD)
Toaträna råttorna.

Om det fortfarande luktar?
Köp en luftrenare, en fläkt och tap a drop

I annat fall…. mja då har jag inga råd för mina luktar inte ett jota :)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

zickan
1

Jag har både kanin, möss osv hemma. Kaniner på 2 luktar mer än råttorna på 27. Däremot håller jag med om att gerbiler inte luktar mycket :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ninjapig
0

#5 - Oj, tack så mycket för alla tips! :D

Jo det här med maten har jag förstått… de fick bara som jag förstod det färsk mat (som vi människor äter) och itne djurmat innan jga fick dem.. Men jag undrar, kan man ge dem pellets för kanin?

#6 - Oj! Och jag har alltid tyckt att kaniner lukar gosedjur medans råttor luktar kloak ;)

Kram Tilda & Djuren! ♥

Crapsurraren
0

Någon härinne kan säkert länka till teratos Torrfoder recept. Det är en jättebra blandning och billigt att göra själv! :) Skulle inte rekommendera kaninmat åt dom.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

[Taxie]
0

Det luktar ingenting i rummet eller i buren hos mina råttor. Eller så är det bara jag som har vant mig. Flört

klick
0

Råttor luktar, jag förstår inte hur man inte kan tycka det. Själva råttan luktar inte, men buren där dom kissar och bajsar. Men man kan ju vara mer eller mindre känslig.

Sathalie
0

#10 Det beror ju helt på vad man har för material i buren och hur ofta man städar. Jag kan märka att det börjar lukta om jag glömt byta hängmattan på ett tag eller om jag inte har bytt bottenmaterialet på lite för länge. Men annars är det ganska luktfritt. Sedan vänjer man ju sig mer eller mindre.

klick
0

Det är ju inte alltid en stark äcklig doft, men alla jag har vart hos som har råttor luktar det

hus-musen
0

Individuellt, har varit hos folk med 20 råttor och det har inte luktat ett smack. Det som brukar lukta är bottenmaterialet, dvs toa-lätt luktar papper, spån luktar trä osv. Inte kopplat till djuret i sig.
Råttor har precis som alla djur och människor en egen individuell doft.

Men visst vänjer man sig, går man in hos något som har katt så luktar det katt, hund luktar hund, kanin luktar kanin osv. Men hellre det än äcklig parfym och rökelse.

Kaninmat ska de inte alls ha, det är helt fel för dem. Köp en vanlig musli med fyra sädesslag istället (osötad naturligtvis). Ge dem färskmat i form av sallad, grönsaker, kolhydrater och protein.

Qui dormit, non peccat