Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 334 ggr
Virkan
0

Vad lätt det var!? :O

Som några av er har sett, har jag två små (stora) nya tåttisar, som sällskap till mina sex andra råttor. Jag fick dem den 24, och den 25 träffades dem för första gången, och nu den 26 bor dom i samma bur.

En av dem nya är 8 mån, den andra är 1 år. Av mina gamla är en 5 mån och de andra 2 mån.

Den 25 träffades dem först i min ny bäddade säng, när jag tyckte det gick bra, släppte jag ner allihopa i lekhagen. Där var dem några timmar, hela tiden gick allt super. Idag träffades dom igen i hagen, och jag tyckte att dom acceptera varanrda helt och hållet, så jag slängde in alla i FT, och nu ligger dom och sover allihopa i den stora hängmatta (jag gjorde varken rent buren eller bada dem innan)! :D

Brukar det gå så lätt? :O Jag har uppfattat det som om det tar över en vecka i alla fall… (detta är första gången jag introducerar råttor med varandra)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Ratlings
0

Mina hanar och nuvarande honor är sådär också. Så himla skönt när det går sådär lätt! Glad
Har också varit med om akut åkning till vetten för att sy två stygn i magen pga misslyckad intro, allmänt bråk och någon som tar låång tid på sig för att acceptera nya (sk. surtanter/gubbar här hemma).  Så näe, inte alltid det går sådär lätt. Tungan ute

// Lise
When nothing goes right, go left!

hus-musen
0

Beror på råttorna, oftast så är det exakt så lätt när man har flocksmarta djur :)
I regel har jag bara kastat in bäbisarna i han-buren, aldrig någonsin problem. Men jag har litat 100% på gubbarna oxå, stabila ledare gör så mycket för flocken. I en instabil flock eller en flock jag är osäker på så får man ju ta det lugnare :)

Qui dormit, non peccat

chade
0

jag har gjort som #2 bara stoppat in bebben i buren utan några problem. Problemen har bara uppstått senare, sen när den har hamnat i tonåringsfasen

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Virkan
0

Ja, jag har förstått att bebbar ska vara lättare att introducera, fast mina är inte små små längre x) Men visst är det skönt! Har läst om en del som det har tagit veckor/månader att få råttorna att acceptera varandra :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

MyLittleHeart
0

har också haft så lätta grupper. Bara slänga direkt in nya och det var okej för alla, så himla harmoniska flockar. 
En flockmedlem åkte bort i två veckor, kom sen tillbaka och jag slängde in han direkt och de andra sniffade lite sen gick de och sov i en hög som ingenting. Spelade aldrig någon roll om det var unga eller gamla. 

Den senaste flocken var dock värre med, toksvårt att få in en ny, fick kämpa 3 veckor med att få ihop dom och det var smågnabb ett bra tag efteråt också. Så hoppas min nya flock nu är mer harmonisk, den förra lät jag helt enkelt "dö ut" så jag kunde börja om från noll igen (de två monstren jag har nu)