Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 3678 ggr
Omie91
5

Hemmabyggt klätterträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när min katt på 3 år har flyttat in hos oss (han bodde hos min far innan) så tänkte jag och min sambo försöka fixa så att katten har det så bra inne i lägenheten som möjligt. Mycket aktivering!

Kollade runt på klösmöbler åt katter, men är ju onödigt dyrt. Som tur är så är min älskade sambo mycket händig, så vi gick ut i skogen och hittade en trädstam som vi släpade hem. Den fick bli stommen i byggnaden. Han fick snickra och jag fick sy. Resultatet blev en ställning på ca 184cm och 4 våningar eller platåer, vad man nu vill kalla det. Allt som allt kostade klätterträdet knappt 100kr :) Väldigt nöjd!

Katten är dock inte jätteintresserad av trädet, men råttorna ääälskar det! :D De klättrar fritt nu och utforskar varenda gren och platå (katten är så klart i ett annat rum).

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Minoth
0

Bild på hela tack! :D

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Omie91
5

Både Skruttis och Cheddar!

- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Omie91
9

Ett försök till en bra bild på hela! :)

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

Minoth
0

Snyggt! Tycker hemma gjorde är mkt finare än köpta! :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

fiffiluren
2

Fan va läckert! Ett tips är ju att du snurrar ett rep runt nån av grenarna, det blir klösvänligade för katten och klättervänligare för råttorna. Hampasnöre av nån lite grövre variant blir säkert bra Skrattande

Omie91
0

Tack tack! :D Ja, precis min tanke! men jag orkar inte pilla mer med det idag. Får göra det imorgon när pojkvännen är på jobbet och jag ändå inte har något att göra ^^

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

fiffiluren
0

ja man behöver ju inte göra allt på en gång ^^

DuBetMig
0

Åh va snyggt! :D

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

MikkansBuse
0

Läckert! Nu fick jag mig ideer (:

Lurvas
0

Kanonfint!

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Varghund88
0

Wow verkligen snyggt!

Hallonblad
0

Jättefint, och inspirerande. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

chade
0

Nu ska banne mig tjata lite på min händige pojkvän ;)
mycket snyggare än köpta klösträd, verkligen jättefint!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Ruzicka
0

Åh vad fint! Ni har gjort ett jättebra jobb! Nu önskar jag lite att jag inte var så himla dålig på allt som har med trä- och metallslöjd att göra..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Omie91
0

Det handlar mest om att vara lite kreativ :) Min pojkvän är ju perfektionist så en spik här och där fungerade minsann inte för honom! Uppvuxen med att hjälpa sin far och bror att bygga, så han såg "Problem" som jag inte brydde mig om :P

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

dyoxide
0

Wow säger jag bara! Ungefär hur gjorde ni med våningarna? Är jättekass på hemmabyggen…

Omie91
1

Först letade vi efter träskivor att såga ut plattor från, men eftersom vi inte hade tid eller pengar till att gå till dyra byggvaruhus så blev det en nödlösning istället! Vi köpte faktiskt vedpinnar från Biltema och limmade först ihop en ram och limmade sedan fast de andra pinnarna :) med trälim så klart!

Jag var skeptisk först om det verkligen skulle hålla, men min händiga pojkvän visste ju som vanligt vad han sysslade med :) Det höll jättebra, precis som han lovade :)

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

lill_larsson
0

jag har en fundering, har hört att man inte kan ta vanliga träpinnar och dylikt från naturen utan att man måste bränna dom i ugnen först för alla kryp och sånt som finns i domska försvinna, stämmer de eller kan man ta i princip vad som helst? :)

Omie91
0

Jo, det stämmer :) Den här stommen fick ju uppenbarligen inte plats i ugnen, men jag hällde istället kokande vatten över den, gång på gång. Samt desinfekterande medel som jag använder när jag städar råttburen ^^

Det tar ju 2-3 dagar för att vara på den säkra sidan, men en annan faktor är också att när du tar in en gren eller något från naturen kommer nästan allt levande på den dö inom några dagar eftersom du tar bort den från dess naturliga miljö.
Dock är den inte säker bara för det, därför bör man behandla den genom ugnen eller kokande vatten :)

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

lill_larsson
0

okej tack så mycke för hjälpen, vet du vad man ska ha ugnen på och hur länge? :)

Omie91
0

Oj. Jag vet inte exakt faktiskt då jag inte använt ugnen till sånt ännu. Våra bitar har alltid varit så stora att vi använder kokvatten. men googlade lite. Folk verkar använda runt 125 grader :)

Kanske finns någon snäll människa här på forumet som är mer kapabel att svara på det? :)

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

Nomad
0

#20 minst 100 grader celsius borde räcka eftersom de är den temperaturen kokande vatten har =)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Omie91
0

#22. Varför tänkte jag inte på det? xD Är ju självklart! xD

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

Nomad
1

#22 haha de är inte lätt att komma ihåg sånt man lärt sig i skolan XD när provet är över brukar informationen trilla ut igen ^_^

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Omie91
0

Nej att kokvatten är 100 grader vet jag ju, det är ju det jag menar är självklart. Att bara överföra det till hur varmt det ska vara i ugnen borde också vara självklart, men så långt tänkte inte jag haha ^^

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

lill_larsson
0

Haha då ska jag pröva de :)

[morat]
0

Riktigt snyggt alltså, mycket fyndigt. Flört

Fackla
0

Jätte snyggt! Skrattande

Omie91
1

Tack så väldigt mycket Skrattande

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens