Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 846 ggr
Virkan
0

Hur gå ner i vikt?

Imorgon flyttar två damer på ca 8 mån och 1 år hit till mej och min honflock. Min bästis tröttnade på dem och ger dem till mig -.- Men det ska bli jättekul med fler små tåttisar!

Ena honan, hon som är 8 månader, är vääldigt överviktig. Hon väger ca 370 gram, men det blir mycket då hon är liten i kroppen. Hon har svårt med balansen och klättrar och hoppar dåligt.

Jag ska alltså försöka få ner henne i vikt, och få mer muskler.

Först av allt ska jag se över maten, ge mindre feta fröer och nötter i torrfoderblandning, ge mindre kolhydrater i färskmaten och ge mer grönsaker istället.

Sen funderade jag på om man kan få henne att röra på sig lite mer, bygga muskler. Mer saker att klättra på i buren? Alla mina rådisar får springa fritt i en hage som består av halva mitt rum nästan hela dagen, så hon kommer ju få utrymme att röra sig på.

Kan man göra så att hon motionssimmar i badkaret några gånger i veckan? Först ska jag förståss vänja henne med vatten.

Nån som har förslag/ideer? :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

MyLittleHeart
0

kolla och se om hon gillar att jaga sånna vippor man ahr till katter, att dra dom några varv så hon kutar efter bränner ju av en del kcal :)

Virkan
0

Tack för tipset! Det ska jag prova :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Fridborg
1

Haha, har damer som väger över 400 och tycker inte dom e så himla överviktiga, bara mysiga :)

Virkan
0

Mjo, men denna tjej mår inte bra av det, men visst är det myigt - men man måste ju göra det som är bäst för rådisen ^^

mikeiko
0

man märker ju på råttan om den personlighetsändras av vikten, eller om den verkar ha det jobbigt.

Virkan
0

Hon har jättedålig balans, och jag antar att det har med övervikten att göra..? När man håller i henne så känns hon alldeles degig, och det har jag läst att dem inte ska göra. När man håller henne så hon står på bakbenen ser hon dräktig ut -.-

Hon kan inte sitta på ens axel, för hon ramlar ner, även fast man har en greppvänlig tröja på sig, hon kan inte heller gå på ens arm när man har den utsträckt - det kan alla mina + tjejen på 1 år.

Fridborg
0

Låter inte som övervikt, låter som en infektion/sjukdom. Emma här som e 1,5 år ser också dräktig ut när hon står, hon e bara tantmullig :)

Virkan
0

Vad skulle hon kunna vara för sjuk då? :/

Fridborg
0

#8 Jag är ingen veterinär och jag har inte sett henne, men det låter inte som ett enkelt överviktssymptom, så långt kan jag gissa.

Balans sitter i örat så kanske en öroninfektion?

En forummedlem som gissar kan aldrig ersätta en kunnig veterinär :)

Katoz
0

Har du någon bild på henne, kanske lättare att kunna avgöra om övervikt. Har själv haft hona på 500 gram, hon kämpade jag med att håll ner vikten på då hon var för fet, men kunde klättra runt utan problem alla fall.

Katoz

Virkan
0

Kan fixa bild senare.

Hon ser inte sjuk ut, hon har pigga ögon, glansig päls, hon är inte snorig eller nåt…

Jag överdrev nog lite med balansen, hon har bättre än så, men sämre än mina andra tåttisar -.-

Hon kan klättra, men är väldigt klumpig, fast jag har nog aldrig sett henne hoppa högt/långt/över 10 cm typ. En av mina andra, Feline, kan hoppa ca 90 cm rakt upp i luften utan problem (vilket är jobbigt, då hon rymmer ur inhängnaden i mitt rum..)

#8 Förstod att du inte var någon veterinär, undrade bara om du hade någon gissning ^^