Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 501 ggr
lizavafan
0

Stressad råtta !

Min ena lilla tjej är väldigt stressad . Vet att honor brukar vara Busigare och springa runt mer än hanar , men ser detta som Ett problem . Så fort hon kommer utanför buren så blir hon verkligen Jätte stressad och springer runt som en galning . Det går inte att hantera Henne,ta upp henne eller knappt klappa henne utan att hon blir jätterädd Och springer iväg. Hon är även ganska stressad i buren , men inte som utanför . Vad kan jag göra för att lugna henne ? Försöka få henne att känna sig trygg?

MyLittleHeart
0

Ha henne nära dig till en början med, låt henne sitta på axeln eller ligga i luvan/magfickan tills hon känner sig trygg med dig nära. Sen så låt henne vara på mindre ytor och utöka sakta

Omie91
0

Min ena han var precis som du beskriver. Det gick inte att ha honom still i en sekund. Han sprang runt runt runt runt och överallt. I buren reagerade han på ljud och hoppade till och flög runt. Jag tror att det var en kombination av ungdomsenergin som de har, samt att allt är nytt. Både spännande och skrämmande. Idag är pojken den gosigaste av mina älsklingar :)

Som MyLittleHeart säger. Ha honom med dig, ge honom lite godis när han är med dig. och det som fungerade för mig var att faktiskt bara låta honom springa av sig :) Brukade släppa honom på soffan så han fick springa där och undersöka. Efter ett antal gånger sprang han upp på mig och gosade :)

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

lizavafan
0

Tack för jättebra svar ! Men grejen är att jag inte kan ha henne nära mig för varje gång jag rör henne så får hon panik och springer iväg . Men hon kommer gärna fram och går på mig osv , men så fort jag rör vid henne så blir hon rädd :/

Omie91
0

Min pojke var som sagt likadan :) Hoppade till och störtade iväg när man tog i honom.
Sitt med henne på soffan med godis. Varje gång hon är hos dig ger du henne en godisbit :) Snart är du = godis, något positivt. Testa ställ dig upp när hon är och går på dig :)

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens