Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 435 ggr
Denise_90
0

Hjälp!! Hon har fått sår :(

Jag har 3 råttor som heter Tingeling, Tequila och Tanga. Alla kommer från en djuraffär. Tingeling är äldst och Tanga är yngst.

Nu efter att Tanga har bott hos oss i ca 2 månader har jag upptäckt sår på Tingeling längst ryggen och då fick hon bo i en egen bur bredvid ett tagoch ca 1-2 dygn senare hittade jag enn sår på Tequila i ljumsken. Jag har sett att Tanga var på Tingeling och hon tröck sig mot golvet men hon säger inget. Jag tror att Tanga har gjort såren på båda två.

Nu undrar jag vad det e som händer?? Är det dominans eller e hon bara en elak råtta?? Ingen av dom har varit aggressiva mot mig.

Lamina
0

Hur ser såren ut? Många små sår tyder på skabb/ohyra. Men är dom stora/större så har dom skadat sig på något eller blivit bitna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Denise_90
0

Tequila har bara ett litet som ett knappnålshuvud om ens det i ljumsken som nästan e helt läkt från igår och Tingeling har flera st länst ryggraden som e som ca 2 knappnålshuvuden

Lamina
0

Låter mer som skabb tycker jag. Ta dom till veterinären och be om stronghold. En droppe i nacken per råtta räcker. Och alla råttor måste behandlas, även dom inte har symptom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Denise_90
0

okey. ursch da. får gå till vetrinären i morgon då. men kan inte vi människor smittas av det?? och våra hundar som vi har åxå??

Lamina
0

Nej, skabb är artspecifikt.

//Lamina

Denise_90
0

Okey. Tack så hemskt mkt för hjälpen.