Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1360 ggr
Elinisa
4

"Brunråtta stor som en katt..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..med en halvmeter svans"

Nu är det nog dags för taxichauffören att åka hem& sova efter nattpasset! :-D

Ratzo
0

Haha Tungan ute

I can't drown my demons, they know how to swim.

[dynamitella]
1

Kommer ni inte ihåg detta? Inte i sverige, såklart. Men ändå få man får sig en tankeställare :)

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3102460/Invasion-of-the-giant-rats-in-Bradford.html

MyLittleHeart
0

TS - haha han måste tänkt på kattungar eller nått :D Nä men de ska ju alltid överdriva

dynamitella - och fy ****, jag skulle skitit apor rakt ut om jag såg en sån. Är livrädd ironiskt nog för vilda råttor och skulle en sån komma hade hjärtat stannat

[Emma--]
0

Kan det ha varit en bisamråtta tro? :P

[MsHammer300]
0

min pappa har också sett sådana råttor när han jobbade i hundmatsfabrik. Där myllrade det av sådana råttor(de kunde till och med anfalla de som jobbade där :S)

ceccie
0

jag har sett gigantiska råttor i ladugårdar och på en soptipp.

mikeiko
0

En GP-råtta som rymt/blivit övergiven kanske?

Elinisa
1

Första jag tänkte var också att det handlade om en en bisam. Bisamråttan, som är vår största sork kan väga upp till ca 2kg, med svans på ca 30cm.

I artikeln som länkas i inlägg#2 står det att de stora gnagarna misstänktes vara coypus, http://en.wikipedia.org/wiki/Coypu 

En riktigt stor GP skulle väl iof kunna börja närma sej den svanslängden..? Känns dock väldigt mycket mer troligt att chauffören såg en bisamråtta på vägen, blev lite chockad& lät fantasin skena iväg en smula. :-)  (Dethär är en relativt liten stad. Tappar någon en gigantisk GP skulle nog fler hört talas om det, el sett den. Men det är klart, man vet ju aldrig. :-)  ) 

Värför jag tyckte artikeln var lite knasig& rolig: för att man fyller en tredjedels sida i en dagstidning med nyheten att någon har sett en råtta. En "artbestämning" som är helt galen utefter beskrivningen på djuret, -som dessutom är toköverdriven.

Tror det är vanligt att uppfatta vildråttor som större än vad de är, då många blir rädda&/ el överraskade då de ser en. De ser väl lite "lurvigare" ut& är snabba& muskulösa, vilket säkert bidrar till att många upplever dem som större än sin verkliga storlek.

Vildråttor blir ändå sällan så stora som de vi håller som husdjur. Kolla tex. in denhär urgamla artikeln om "Danmarks största råtta" på "endast" 580g. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10611230.ab :-)

Visst kan jag väl köpa att någon sett en hane(vild brunråtta, alltså) på närmare kilot& därikring, men råttor på flera kilo med halvmeterssvansar….  Nääe. ;-)

woollo
0

Ok nu blir jag fundersam. Hoppas jag inte kapar tråden men är över 500g verkligen så mkt? Har en unghane som väger över 500g tycker inte han är fet och mkt rörlig.

*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*Skrattande

mikeiko
0

#9 Det finns hanar som kan ligga uppåt nästan ett kilo utan att vara tjockisar :)

Elinisa
0

#9 500g är inte så mycket för en vuxen tamråtthane, medan det är rätt mycket för en vild råtta.

(Precis som med oss människor säger inte vikten så mycket om huruvida man är tjock eller smal. Beror på saker som längd, benstomme& muskelmassa också. :-)  )

woollo
0

Sant. Vikten var på en vild, var nog lite seg där.

*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*Skrattande