Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 416 ggr
Virkan
0

Dom har blivit rädda för mig

Mina 6 damer har blvit rädda för allt! För mig, för buren osv. Det har beteendet började för några dagar sen.

Innan det var dom väldigt sociala och tama. Uru brukade klättra upp för mina byxben, Kirara älskade att gosa innanför tröjan… Alla brukade springa fram till burluckan så fort jag kom i närheten. Alltid när jag öppnade luckan brukade alla klättra upp på mig, upp på axlarna eller ner i tröjan..

Nu ligger dom bara i den stora hängmattan, dom lämnar den bara för att äta och dricka och gå på toa. Så fort jag kommer i närheten av buren, stirrar dom på mig medan dom står alldeles stillla, som om jag var ett rovdjur som tänkte äta upp dem.

Jag tror dom fick detta beteende när jag flyttade buren till andra sidan rummet, men jag förstår inte varför.

Idag var jag med dom jättemycket, jag gav dem godis, pratade lugnt med dem, kliade dem bakom öronen osv. Jag har varit med dom i sammanlagt 8 timmar idag (23), men när jag satte in dem i buren, sprang dom direkt upp till hängmattan och gömde sig. När jag gosade med dem i hängmattan (människostorlek^^), ploppade och knastrade dem för fullt, men när jag är med dem på mitt rum är dom rädda för mig

Varför gör dem så? Jag blir så ledsen, jag vet inte vad jag gör för att få dem livrädda för mig :''(

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

[dynamitella]
0

Hur gick flytten över rummet till?

Det kanske gick lite våldsamt till för dem tänkte jag, lite läskigt? Eller så är omställningen läbbig kanske, så att buren är deras säkra plats.

Det verkar ju inte vara dig de är rädda för! Utan snarare att de associerar buren+dig med något dåligt, just nu (av någon anledning).

Virkan
0

Dom bor i en FT, och dom var i den när jag drog buren över golvet ca 4 meter.. Det kanske var lite skakigt… jag vet inte.

Fast jag kom på nu, att första dagen buren stod på den nya platsen var dom som vanligt. Jag har delat av halva mitt rum åt dem, och buren står i hagen, iaf när dom var i hagen första dagen verkade dom ha jätteroligt, dom sprang runt och skuttade, hoppade upp i mitt knä flera gånger och klättrade på mig. Så det måste ha hänt något efter det, men vad vet jag inte..? :(

Jag får väll börja om från början antar jag, att få dem att lita på mig igen när vi är på mitt rum (för utanför mitt rum är dom precis som vanligt).

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Virkan
0

Dom är inte lika rädda nu, dom är fortfarande mest i hängmattan, men några av dem brukar hoppa ner till hyllplanet bredvid luckan när jag kommer mot buren. Dom börjar också tro att jag är jag är gjord av godsaker, eftersom dom fått mängder med leverpastej, melon och godis. Dom tittar förväntansfullt på mig hela tiden, med en blick som säger "Goooodis!!!???" :3

Men dom är fortfarande rädda för golvet i deras lekhage…