Hur är råttor som djur?
Har precis skaffat två små härliga råttor. Jag har läst som en dåre om de små liven, men jag har inte fått fram hur de är som djur. Kan man jämföra de med något annat djur? Jag har läst att folk har haft de lösa i sina lägenheter, om man skulle ha de lösa i sitt hus måste man gömma alla kablar och sådant. Gnager de sönder saker ? Jag ville ha råttor för se verkade så "härliga". Att man kunde ha dem i sim lägenhet och de klättrar upp på en, och man kan bada dem och gå ut med råttorna i sele också. Hihi :D
Råttor är underbara djur, jag tycker dom är mycket bättre, mysigre och smartare än hamster å marsvin m.m. Dom ska ju få springa lösa på golvet. Mina är ute ur buren varje kväll. Och dom rör inga sladdar alls. Finns dom som biter på sladdar också. Jag är ute i trädgården med dom när det är passande vädet :)
Det är olika, vissa gnager, andra inte :) Sladdar är ofta poppis dock…
Själv tycker jag inte att jag kan jämföra råttor med några andra djur som jag själv har haft.. Tycker dom är mer personliga och människokära än andra gnagare och katter. Tycker inte heller man skulle kunna jämföra dom med hundar eftersom hundar kan man få att göra precis som man vill. Råttor är mer självständiga. Skulle säga att dom är en blandning av alltihop! :D Råttor är helt fantastiska djur och jag tycker verkligen synd om dom som ser dom som äckliga skadedjur som inte borde finnas. Dom går verkligen miste om en massa! :) Mina egna råttor har inte bitit i några sladdar än.. Men iförsig så gnagar dom inte i nånting. xD Har ju dock inte haft dom så länge, det kanske kommer sen. :)
Dom är helt underbara! Man kan inte jämföra dom med andra gnagare alls tycker jag. Jag brukar kalla dom för mina små mini hundar. Jag tycker att dom är mer lika hund och gris när det gäller intelligens och social kompetens. Ur häftiga altså.
brukar säga att en hund och katt vart lite för intima och där kom råttor fram :D
De trogna, följsamma och intelligenta som hundar men som på katters vis så gör dom de bara på deras villkor och gosar bara när dom själva känner för det :D

De är självständiga och intelligenta, kärvänliga och sociala djur, som en mysko kombination mellan katt, hund och iller ^^
Går för mig inte att jämföra med andra djur, råttor är annorlunda helt enkelt.
Qui dormit, non peccat
Åhh, råttor verkar jättegoa ju! Om man är ute med dem så måste man ha sele eller någon inhägnad, man kan väll ha dem lösa då smiter de väll? :o
#7 Jag har ingen sele till mina, men dem går ändå inte så långt och för det mesta så sitter dem innanför tröjan eller i transportburen :)
I can't drown my demons, they know how to swim.
Är väl olika, men i början är de ju klokt att ha sele eller inhängnat tills de litar på en och så. De kan ju bli skrämda eller dylik och springa åt olika håll med otur
Jag undrar hu folk skulle tycka om man gick ut med råttor i sele när man bor i lägenhet. Alltså typ på en gräsmatta vid hyrehuset. Pratade med min pojkvän om detta och han tror att folk tycker att man är konstig om man har en råtta i sele, samma med katt. 
Ska försöka få ut dem när jag skaffat egen lägenhet till hösten förhoppningsvis. Just nu finns de ingen gräsmatta då man bor mitt i stan. :P
Gått ut lite överalt med råttorna i selen, bott lite här och där och ingen har sagt nått. Visst kollar de men de gör de med allt som inte har med hund att göra. Man ska inte bry sig så mycket vad andra tycker och tänker, vad spelar de för roll 
Man kan göra nästan allt med rådisar. Lära trick, bada, gå på promenad, agility, ställa ut, busa med, kela etc. va dock försiktig med att de är bra väder ute och låt dem inte gå blöta mer än några minuter. Dem lät sig oftast att följa din dygnsrytm även om de föredrar att äta och vara ute på kvällen så kan de lära sig att vara vakna på dagen om man vänjer dem som små. De är inte som hamstrar som prompt ska sova hela dagen. De vill oftast följa med dig överallt och se allt som pågår =) en del gillar folk medan andra föredrar sin ägare eller närmare familj som de känner.
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Jag har haft mina med mig ut i luvan. Det är intressant att studera hur folk reagerar . Finns både dem som inte bryr sig till dem som kommer fram och frågar. Är ju inte så vanligt med dessa husdjur. Funderar nu på att skafffa ett par till. Har varit utan några år.