Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 593 ggr
MyLittleHeart
0

Problem med färgbestämma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lite problem med att färgbestämma min ena herre. 
Svårt att få bra bild också, huvudet är lite som ljus kanel med bruna samt vita strån. Randen är blandat med svarta och mörkbruna strån
Help pleeez Kyss

Nomad
0

Har aldrig sett nått liknande! Fan va coolt!

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

hus-musen
0

Han är i ett pälsbyte, så det är därför han ser så rolig ut :)

Qui dormit, non peccat

MyLittleHeart
0

gör dom inte de runt 5 veckor? 
Hade en ettåring som bytte päls en gång, soffan var mer vit än svart men denna har jag inte märkt något löst hår från. Men han kommer bli som på hvudet då tror du?

hus-musen
0

Näe de har flera pälsbyten, lite olika däremot hur tydliga bytena är. Sen så rostar många färger, och kan ge lite andra nyanser. Men 3 pälsbyten har de iaf.

Qui dormit, non peccat

MyLittleHeart
0

brukar inte lägga märke till de så därför ja undrade :) 

Men så till färgen :D

[Glimmersråttor]
0

Han räknas som en agouti, då han är agouti på huvudet.

Jag hade en hooded kille för flera år sen som också var agouti på huvudet och hade en mörk svart/brun rand på ryggen. Hans föräldrar var agouti och black.

MyLittleHeart
0

Envisas med att jag fortfarande tycker han är för kola färgad för augoti, men svårt att få bild. gjorde ett test igen idag, lite bättre men inte fullt. Augoti är väl mer viltfärgad/brun än vad denna lilla herre är

hus-musen
0

Ser mer ut som cinnamon på den bilden, för han är väldigt orange.
Men resten av färgen tyder mer på agouti. Enda man kan säga egentligen är att råttan definitivt inte är färgavlad ^^

http://rattor.ifokus.se/discussions/4d71530eb9cb46221d064b89-cinnamon-fototrad

En riktigt snygg agouti är dock tickad varmt rödbrun i mina ögon, så där så pälsen får en kraftfull lyster. Inte grådaskigt brun som råttorna är i det vilda.

Qui dormit, non peccat

MyLittleHeart
0

haha nej han var ju till för ormkäk så jag tror inte uppfödaren brydde sig mycket om färgen, gör ju inte jag så heller utan vill bara ha bra sällskapsråtta men de är ju som bra att veta vad man ska regga honom som så de blir rätt Cool

Men kanske ska vänta lite och se om färgen ändras ytterligare, men de verkar bli som på huvudet mer och mer, som om resten "rinner av" han är ju rätt ljus på "haklappen"

[Ratass]
0

Så här såg en av mina gamla gossar ut som liten, typ aguoti huvud och svart black över ryggen, han blev sen black hooded.

MyLittleHeart
0

hur gammal var han när han växlat klart?

[Glimmersråttor]
0

#7 Intressant! :)

Hur gammal är han nu? Vet du föräldrarnas färger?

På den bilden ser han ljusare ut, mer som en chocolate agouti eller cinnamon på huvudet.

Det som skiljer de olika agoutifärgerna åt är färgen på stråna.

Agouti: svarta strån

Chocolate Agouti: chocolate strån

Cinnamon: mink strån

Kanske har han mörka chocolate eller mörka mink strån istället för svart på ryggen?

[Glimmersråttor]
0

#10 Din råtta ser inte ut som en agouti på huvudet, utan mer som en "chocolate/mörk mink" färg som sen mörknar så den nästan ser svart ut.

Om du tittar noga på hans färg i dagsljus, är han verkligen helt svart då, eller har han en mörk brunaktig ton i pälsen?

Har han också lite "rostfärg" i pälsen?

Vilka färger/teckningar hade din råttas föräldrar?

hus-musen
0

#10 Det där är ett vanligt pälsbyte, han är inte agouti på huvudet utan black :)

Qui dormit, non peccat

MyLittleHeart
0

han är mellan 3-4 månader

På huvudet har han typ orange strån med vit grund. Förutom i pannan där han har ljusbruna strån.
De på ryggen är mörkbruna strån med starta toppar

Borde ju få bra bilder med tanke på systemkameran men han rör sig ju konstant så antingen blir dom mörka eller så bara ett suddigt blurr, så frustrerande :D

[Glimmersråttor]
0

#15 Har han grå/ljusgrå färg på undersidan, dvs. på hakan/halsen?

MyLittleHeart
0

ja precis det har han

[Glimmersråttor]
0

Han skulle möjligen kunna vara en coffee agouti, Aa bb mm genetiskt, dvs. att han har 2 chocolate gener, 2 mink gener samt är i agoutigruppen.

Du får lägga upp nya bilder på honom när han har blivit lite äldre :)

MyLittleHeart
0

Ja jag får göra det :) 
Får regga "brorsan" bara för han är solklar och vänta med denna lilla :)

[Ratass]
0

Jag vet att han itne är en aguoti, och jag vet att han är en black hooded. Han såg ut så när jag fick honom å lägger upp honom som ett exempel för att visa ts att det finns fler som fått så där.

Han är en blck hooded och icget annat, riktigt bra black också för den delen, inge rost, nada.

Han var ca 7 veckor när han var klar