Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 689 ggr
ceccie
0

uppfödare i gävle

Jag söker uppfödare av råttor för köp av avels hona i amber(sfawn) agouti med amber i stammtavlan)

Terato
1

De flesta uppfödare säljer inte råttor till avel om inte personen uppvisar seriositet och kunskap. Man vill också ofta veta att bekanta har erfarenhet av uppfödaren eller att personen på annat sätt kan visa vem de är och att de skapligt uppfyller de krav man kan förvänta sig.

Jag tror du behöver göra mer reklam för dig, visa mer vem du är. En sökesannons på två rader där enbart färg lyfts upp upplevs inte som seriöst.

Mitt tips är att istället köpa råttor av uppfödare till sällskap och på den vägen skapa en tillitsfull relation som i längden kan ge dig "mandat" att bli accepterad som uppfödare. Men det beror också på din kunskapsbas och att du visar att du tagit till dig råttvärldens etik och moral.

Det här är en värld man blir invigd i!

Men sen finns det så klart andra som inte är så engagerade i den etablerade råttvärlden och de kan säkert sälja avelsdjur till dig. Men dem når du kanske inte här, utan då är det lättare att söka på t.ex. blocket. Men då är det heller inte säkert att de vet hur en amber ser ut så då behöver du lägga ut bilder.

Det här är alltså främst en kulturell fråga för råttfolk (så här gör man) och kanske för att man inte vill att råttor avlas på, på ett oseriöst sätt. Kan vara bra att du känner till det. Som ny är det också lite extra viktigt att visa, hur man tänker kring temperaments- och hälsobiten.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag ser nu efter att ha läst ett par trådar att du fött upp råttor sen 94.

Då antar jag att du har en del erfarenhet. Lyft fram det!

teratos.r8or.se

ceccie
1

Jag avslutar denna tråd. Ha en bra helg . Kram ceccie

Terato
0

Hoppas du inte blev irriterad av mitt inlägg, var inte meningen att låta otrevlig. Men det är alltid så svårt när man pratar med folk på forum, kan lika gärna vara en 14-åring som aldrig sett en råtta förut eller en jätteerfaren person som man bara helt enkelt inte haft kontakt med förut. Du förstår säkert vad jag menar. 

Fortsätter diskussionen i din andra tråd! :)

teratos.r8or.se

ceccie
1

Jag är 36 år o har haft reg uppf i srs. Celias . Jag missade december raporten 02. Pga att jag låg på akademiska i uppsala nedsövd. Mina avelsdjur fick nya hem, eftersom jag var på sjukhus i 5 mån fram o tillbaka. Det var mest rättvist mot dem o mot mitt ex. Sen började jag igen med dumbo. Köpte en beige dumbo rex som högg ihjäl min fawn hona vid parningen. Jag lade av då, tog en paus o för 4 årsen tog jag en kull. Dom blev igenom snitt 3 år hela kullen. Blev ingen kull efter honö. Honan jag köpte i köping hade konstiga tänder. Åkte till veterinären gjorde ett försök o klippa tänderna . Men vi tog beslutet o låta henne somna in. Nu har jag påbörjat ett nytt försök o få fram sunda råttor. Får se om jag lyckas. Jag har även fött upp rex o coronet marsvin. Dock i liten skala. Även hermelin o fuch kanin. Men det är råttor som är mitt djur.

Terato
0

Oj, låter som att du har haft en tung tid!

Läskigt med hanen som bet ihjäl honan! :O Sånt där gör verkligen att man blir less på den här hobbyn. Så mycket problem. Men jag tror att det går att arbeta bort allt skit som är. I alla fall minska det.

teratos.r8or.se

ceccie
0

Ja han var importerad av en annan tjej som hade uppf i srs. Hon ville bli av med honom för hon skulle flytta ifrån sin sambo . Jag behövde en beige till min fawn linje. Han hade alpha centauri härstamning så det lät ju bra. Ett par månader senare fick han träffa min fawn hona zelda. Hon hade fina bläsade ambk i släkten. Allt gick bra , och så en morgon kom mitt ex utspringande o in på toa. O spydde. Det va bara huvudet kvar resten skelett o köttremsor. Det var vidrigt. Vi kastade in honom i en bur o åkte till en vetrinär. Då tog jag ett uppehåll. Det visade sig att han hade dödat en unge som han bodde med. Alla råttorna från henne avlivades sedan. Efter det tog jag en paus.

Terato
0

Fruktansvärt! Känns som att det krävs ett par generationers snedavel för att lyckas vaska fram en så aggressiv råtta. :/

Ja, men hör av dig om du söker hane att låna. Jag har en jättesnäll agoutihane med Ladugårdenstam + Engelska Ionans bakom. Hans pappa är champagne så han bär ju på det. Han är bara 5 månader ännu men för framtiden kan han nog vara något. Han var jättesnäll i introt han gjorde nyligen med en bebis, väldigt tålmodig och glad över bebissällskap. Lite blyg utanför buren, höjdrädd och blir stel när man lyfter honom över höga höjder men är i övrigt mjuk i kroppen. Pigg men kelig och mysig samtidigt. Väldigt busig, brottas gärna med händer, skuttar och flippar runt och är otroligt kontaktsökande. En mammig råtta som är väldigt fäst vid mig, jag gillar honom jättemycket. Vältypad och stor. En framåt och mjuk hona skulle komplettera honom bra.

Om du har en intressant hona kan jag tänka mig en samarbetsparning.

teratos.r8or.se

Terato
0

Men vill tillägga att jag är tokpetig på hur råttorna är och hur bakgrunden är (kort som lång). Viktigt för mig med välfungerande kommunikation.

teratos.r8or.se

ceccie
0

#9# just nu är det inte aktuellt med nån kull. Då mina är för unga. Jag är oxå noga fast mina inte har lång stammtava. För den här linjen ska inte bli förstörd, som den andra blev.