Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 908 ggr
Kebab-Eme
0

Stronghold

Hej!

Jag var hos vetten förra veckan och fick recept på stronghold för kvalster. Men jag trodde då att det va skabb (?).

Men iaf, det sägs ju att det bara behövs 1-2 droppar i nacken och inge mer.

Men nu fick jag ''order'' om att ge en droppe per 50 gram. Även att jag skulle ge det 3 gånger med 3 veckors mellanrum.
Så menas det att jag ska ge min 580 grams råtta en hel ''pipet''?

Är det då skillnad på att ha kvalster och skabb?
Eller gav vetten ut fel info om vad jag skulle göra?

Skulle även stor städa buren och göra den som ny.
Men jag ska ändå göra det så det spelar ingen roll om jag igentligen inte är tvungen. Hehe :P

Mvh Emilia.

KöttbulleKorv

hus-musen
0

Nee det räcker med en droppe i nacken per råtta, det kräver inte mer. Stronghold är rätt harmlöst att överdosera, så det är ingen fara om du har mer, men det är ju dumt att göra det i onödan.
Det vi råttägare rekommenderar är efter erfarenhet, tittar du på fass angående dosering av stronghold så står det något helt annat och det är det veterinärer måste dosera efter.

Beror på vad det är för kvalster, i vissa fall måste du upprepa behandlingen med 14 dagars mellanrum för att ta död på allt. Nu vet jag inte vad du har för kvalster på råttan så mer kan jag inte säga direkt.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0
Kebab-Eme
0

Okej! Tack, tyckte att det lät lite väl mycket med att ta så många droppar. Vet själv inte vad det va för kvalster men 3 omgångar sa vetten iaf då får jag köra på det men med mindre droppar :) så får jag hoppas att det går bra! :D

KöttbulleKorv