Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 911 ggr
xiideer
0

Skaffa råttor....?!

Nu är det som såhär att jag har funderat fram och tillbaka i flera år om jag skulle vilja ha råttor. Har även funderat på om jag har tid, vilja, plats, pengar, har pratat med min mor (då jag fortfarande bor hemma) om hon skulle kunna ta hand om dem om jag är iväg över natten eller liknande någon gång, även om ja nästan aldrig åker någnstans… Så efter MYCKET om och men så har jag kommit fram till att jag vill, Vill, VILL så gärna skaffa bäbisar så mycke att det kniper i hjärtat på mig nu när jag har varit medlem här ett litet tag och sett alla era underbara rådisar =')

Så nu har jag givet vis en massa frågor.. Visserligen så vet jag en hel del redan eftersom jag är så otroligt nyfiken och är en riktig hönsmamma åt alla mina djur så tar reda på så mycket jag bara kan innan jag ger mig in i något =)

Har aldrig haft råttor själv men människor i min omgivning har haft det så råd och hjälp finns till hands, har dessutom gosat väldigt mycket med dem vi hade i skolan ( går på naturbruksgymnasiet i dingle trotts att jag är 20 år ;)) men nu har dom "bytt" råttor och jag känner att mitt "råttbehov" inte uppfylls alls nu, var ju "döpolare" med hanen dem hade innan dem "bytte" och saknar honom hemskt mycket…

Men nu till mina frågor:

1, Jag vet att råttornas basmat ska bestå av Råg, Vete, Havre och Korn, men hur ger man dem de? Alltså, krossat, stöpt, helt ("rått")? Vet att axa's Grynblandning finns men om jag inte vill köpa den utan blanda helt själv, köper man från kvarn då eller hur gör man? :)

2, Vad mer är extremt viktigt att dem får i sig? Har fattat att dem är Omnivorer (allätare) men i vilken mängd ska dem ha kött, grönsaker frukt osv osv?

3, Ni pratar om torkad fruk som inte är sötad går bra att ge som godis men finns det någon frukt dem verkligen, verkligen inte ska äta? =)

4, Undrar oxå om det är någon som har en hyfsat billig bur som är tillräckligt stor för två stycken råtthanar och gärna lite till=) Dom kommer få vara ute mycket men man måste ju ändå ha en bur =)

5, Ge mig gärna massa tips på hur man bäst inreder, så länge ni inte börjar bråka, allas tips är välkomna! =)

Är hemskt, hemskt tacksam för svar!

Eftersom jag är helt ny på denna sidan så vet jag inte om man kan skicka mail till mig men om man nu kan det så får du/ni som har svar på mina frågor och massa tips mer än gärna göra det!

tack på förhand

// Malin Johansson

eskilpeskil
0

åh jag har med gått på dingle :D

Lamina
0

Har inte tid och ork att svara på alla dina frågor, men jag kan ge tips om hur jag blandar min mat:

3 paket matvete (frebaco)

1 paket mathavre (frebaco)

2 påsar havre och korn grötflingor (frebaco)

Dinkel, bovete, solrosfrön, pumpafrön, oskalat sesam, quinoa, linfrön (det mesta finns som plockmüsli på Ica Maxi) och hund- eller kattmat med hög kötthalt (utan tillsatt taurin).

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

xiideer
0

#1 Åh va roligt!

#2 Tack så mycket för att du skrev ned det om din mat =) Men tyckte nog att det var lite onödigt att du skrev att du varken har tid eller ork.. Det var ju faktiskt inget tvång att svara mig… :(

Lamina
0

Nej, menade inte så. Normalt hade jag skrivit ett långt svar med så mycket info jag bara kunnat. Men just nu har jag fullt upp då syrran tar studenten i morgon, så jag får lov att ursäkta mig att jag inte har tid och ork just nu. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

eskilpeskil
0

#3 Ja fast det var hundra år sen :D Jobbar annica kvar? (djursjukvård, brunt hår)

xiideer
0

Lamina: Jaha! Då kan ja ju förstå det! =D Trodde att du sa så för att du tyckte att ja inte skulle fråga så mycket och inte skulle vara här ungefär:O men då förstår jag ju precis! =D Och tack igen för tipset! =)

Eskilpeskil: Jajamensan! Tror jag i varje fall.. Finns en annica iaf! =D Jag går hästhålling så har ju inte djurvårdslärarna =)

eskilpeskil
0

#6 ah det är nog hon :D

xiideer
0

#7 jajamensan, lite äldre, smal lixom =)

eskilpeskil
1

# hon hade en golden som hette Tim när jag gick där :)

xiideer
0

#9 Ja har ingen aning, de e hundar överallt på hela skolan;) haha!

eskilpeskil
0

#haha.. iofs xD

xiideer
0

#11 ja men precis! =D

hus-musen
0

De frågor du har är rätt vanliga, har du kikat på våra artiklar? http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor?discussions-1

Står massor om mat, burinredning, vad man ska tänka på osv

Visst kan man köpa direkt från bonde tex när det är säsong för det, men man får tänka på att det kan finnas ohyra i det då, samt så kan det ha sprungit andra djur i maten. Inga problem att köpa på affär, då är det rent.
Råttor bör ha runt 10-15% protein i kosten, övriga ska bestå av kolhydrater och grönsaker/bär för vitaminer osv. 
Inredningsmässigt så är det en bra regel att ha en plats per råtta + 1 om du har några råttor. Dvs har du 3 råttor kan det vara bra att ha ett hus, en korg och en hängmatta. Och helst en plats till.
Har man massor av råttor så är det svårare, samtidigt så uppskattas gömställen osv av råttorna.

Qui dormit, non peccat

xiideer
0

# självklart har jag kollat där, ville mest ha era personliga tips, olika människor ger ju olika mat till rådisarna tex =) kanske finns någon som har ett jätte bra tips på vart man hittar billiga korgar osv osv, är mest massa tips och råd jag vill ha, tyckte inte att det stod riktigt tillräckligt på sidorna jag kollat på här, och som ja sa i mitt inlägg, jag är harig och frågar hellre en miljon ggr än å gör ett fel… Blivit uppfostrad på det videt och ursäktar mig om jag är jobbig :$ =)

men tack så hemskt mycket för tipset =D

hus-musen
0

#14 Jo men vi har mattrådar, matdagboken heter den senaste tex :) Där kan du kika oxå. 
Inredning handlas lättast på tex ikea, biltema, clas ohlson, rusta, ÖB osv. Personligen tycker jag att saker man köper på djuraffären är alldeles för dyra och många håller nog med  :)

Qui dormit, non peccat

Fridborg
1

Jag kan bara skriva hur jag gör och har det, men jag använder ICA BASIC Müsli som basfoder. Visst finns det russin i det och de ska inte äta för mycket russin, men de brukar själva dissa russinen. Sedan finns det torkade bananer i det, så har man överviktiga råttor får man plocka bort dessa (de är inte så många så det är inte direkt ett pilljobb). Det finns även nötter i det (tror jag), linfrö och lite allt möjligt :)

Sedan får de mina matrester och jag försöker äta så nyttigt jag bara kan. Jag äter LCHF-light (dvs inte jättestrikt), så från mig får de grönsaker och mycket proteiner (men de ska inte ha för mycket protein heller). Mycket broccoli har jag hört ska vara bra, speciellt för honor då broccoli anses vara cancerhämmande.

Precis som hus-musen säger är det bättre att du köper på affär, det kan bli en dyr historia om du drar in massa ohyra.

Vad gäller buren tycker jag det är en hel del annonser här som kommer titt som tätt, vill man ha en ny billig finns zooplus.dk med fri frakt även i Sverige. Ofta när man köper både nytt och begagnat så följer endel inredning med.

BORRIS-mattor från IKEA är en bra grej om man inte vill ha spånspill överallt, dessa kan/ska man ha på gallerhyllplan också. Sedan kan du plocka snygga pinnar i skogen, men se till att de är ohyrefria, ha de på altan/balkong en månad eller två och själv brukar jag tälja av barken, då är det lättare att se om det finns små hål, då tar jag inte in pinnen.

Hängmattor brukar jag göra av gamla kläder eller lakan jag inte behöver längre, hängmattor på djuraffär kan vara dyrt och mina gillar att tugga sönder den, då är det ju ingen idé att köpa en för typ 150 kr :P

Jag har även katt så jag brukar ha kattsand till både katten och råttornas toalåda. Men du kan ha andra material i toalådan så länge det är ett annat material än i buren om du vill få de toatränade.

Hus blir gamla BiB-ar eftersom de ändå kissar ner dom. Ett trähus från djuraffär kan lätt börja lukta. Men vilken kartong som helst som är ren går ju bra att ha som hus :)

Alla dessa saker kanske inte är så vackra, men fullt dugliga, så det beror på hur man själv vill ha det eftersom råttorna inte bryr sig om estetik :P

Sen har vi massvis med bra artiklar, som sagt, så det är bara att lusläsa dom.

Råttor är inte raketforskning så kan du grunderna finns en hel värld och mycket mys med underbara individer att upptäcka! :)

Nomad
0

Råttor är underbara djur och de är bra att plugga på lite om dem innan man köper eftersom de är så annorlunda från andra gnagare ^^ Mitt råd utöver mat är att kolla upp vanliga sjukdommar och skaffa en försäkring så snabbt du fått hem dina bebisar. Råttor blir lätt sjuka och de är inte roligt att sitta på pottkanten och slänga ut tusenlappar när man går till veterinären även om de är det sista man tänker på när ens älsklingar mår dåligt. Att vara förberedd kan oxå hindra att man gör misstag som att åka in för sent. Tro mig de är inte roligt.

Agria har en ganska bra men många försäkringsbolag kan vara svåra att övertala vid viss behandling. många veterinärer kan göra en direkt uppkoppling och då brukas de ta mer seriöst.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

hus-musen
1

#17 Du är nog den första jag stött på som försäkrat sina råttor ^^ Ingen jag känner gör det, det är inte värt det i längden utan bättre att spara pengar. Har aldrig kommit upp i tillräckligt höga veterinärkostnader för att ha någon nytta av en försäkring.

Qui dormit, non peccat

eskilpeskil
0

#18 funkar det inte lika bra och ha en liten kassa för ev vet. besök? :p

hus-musen
0

#19 Jodå, som sagt ingen jag känner har försäkring på sina djur. En djurkassa har de flesta så det är ett bra alternativ.

Qui dormit, non peccat

Nomad
0

#18 Jag har tyvärr haft ganska mkt otur med mina djur och varit tvungen att spendera mkt tid och pengar hos vetten så för mig var de värt det. med tanke på hur lätt rådisar blir sjuka så tyckte jag de va en bra ide. Det kanske beror på hur många råttor man har oxå.Har man 10 st är de kanske inte värt att försäkra alla XD

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

xiideer
0
#16 tack för tipsen! =D

Men jag undrar en sak.. kanske borde vara självklart men när du har mattorna på hyllplanen osv osv, har du spån på mattorna då eller bara mattorna för sig själva lixom? :O

Och för att svara på detta med försökring/kassa: Jag kommer ha en sparkassa istället för försäkring då min mor vägrar hjälpa mig med försökring efter som "att de är en råtta" =P Men hon tänker hjälpa mig med en stor karra så det är inga problem utan försäkring =)

Fridborg
0

#22 Nej inget spån när man använder mattor som burmaterial eller på hyllor, men de gillar att gräva, så om du har möjlighet så kan du i såna fall ge dom en plastlåda full med jord så de får leka loss :)

xiideer
0

#23 Funkar vilken jord som helst? =)

Och förresten, ska råttor ha ett hjul att springa i eller hur är det egentligen? och om dem ska ha de, hur stort ska de då vara ? :O

Och vad betyder BiB-ar?^^,

Fridborg
0

#24 Jag har inte testat själv, detta har jag hört :)

Nej råttor ska inte ha hjul att springa i, deras rygg tar stryk av det :)

Det betyder Bag in Box, dvs 3 liter vin :P

Lamina
0

Man kan inte ta jord utomhus, för då får man nästan garanterat med sig parasiter och sånt skit in. Sen kan jag tänka mig att konstgödsel och annat med kemikalier och sånt i inte heller är så nyttigt. (Nu vet jag ju faktiskt inte om konstgödsel innehåller kemikalier, men jag litar inte på det.)

Råttor ska inte ha hjul. Dom böjer svansarna när dom springer i det och kan få såkallad hjulsvans. Dvs, svansen blir övermusklad undertill och dom går med den som en båge upp mot huvudet. Eftersom råttors svansar är en förlängning av ryggraden kan man ju lätt tänka sig hur "bekvämt" det är för råttan… Oskyldig

//Lamina

xiideer
0

nej men fy fan! :O läste en gammal bok om råttor här hemma och där stod det att dem skulle ha det, men tänkte att ja frågar här så får jag vettiga svar och åsikter! =D

Men… kanske funkar bra för dem å grava i kattsand/tidningspapper/strimlat tyg då? =)

Fridborg
0

#27 Javisst funkar det lika bra, de kommer förmodligen föra det automatiskt om du tex har alspån eller liknande som burmaterial :)

xiideer
0

#28 tänkte att jag skulle ha mattor faktiskt, så kunde dem få typ tyg eller kattsand eller nått i en låda =D

Fridborg
0

#29 Kattsand är super att ha i toalådan, om du lägger de bajskorvar du hittar i buren där kommer de lära sig att gå dit så bir städningen mycket lättare av buren :) Jag brukar strimla tidningspapper och det älskar dom att bygga runt med, både mina honor och hanar :)

Malin653
0

Går också på dingle, fast komvux djurvård :)

xiideer
0

#30, gud vilken smart idé! =D

Men när du lägger i "bomatreal" lägger du bara in det i en hög då eller lägger du in det i husen lixom? :)

Fridborg
0

#32 De brukar ändå fixa själva hur de vill ha det så släng in det bara :P

xiideer
0

# 33 jo misstänkte nästan det, haha! =)