Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 789 ggr
Malin653
0

Kan någon hjälpa mig??

Min ena råtta Vilda är rätt lös i magen, hon är snart 3 månader gammal och enda sen dem kom hem till mig så har magen inte riktigt varit okej.
Tog dem till Veterinären för en hälsoundersökning och berättade då att Vilda har mag problem och dem båda fick äta ZooLac i 5 dar men det har inte blivit bättre.

Hon är pigg och glad, äter och dricker som vanligt.

Nu ikväll var dem på min axel och Vilda bajsar en stor klick som hamnar på golvet och bajset är rätt "kladdigt"

Dem båda två får vanligt basfoder, barnmat och lite välling ibland plus vatten så klart..

Vad gör jag för fel?

Finns det någon som kan hjälpa mig??

Hur ska deras bajs vara i normala fall? ( första gången jag har råttor)

Orolig :( Vet inte vad jag ska göra..

IzaEleonora
0

Har samma problem med min hane, av vad jag läst så kan det vara att hon har en lite mer känslig mage och är lite extra känslig för viss mat :)

Sen har jag för med att blåbärsoppa ska vara bra för oroliga magar :)

hus-musen
0

Råttors bajs ska vara fasta mörkbruna pluttar som är lite torra faktiskt. De ska inte bajsa grönt/gult, lösa pluttar, diaree osv.

Många gånger kan det bero på vad de äter, tex mycket protein om det är löst eller stinker, kryddblandningar, laktosintolerans mm.
Det bästa man kan göra är att utesluta mat, börja med att ge små mängder och utöka. Då ser du vad råttan reagerar på.

Qui dormit, non peccat

Elinisa
0

Det första jag tänkte var om hon kanske är laktosintolerant, som #2 också nämner. Endel råttor kan inte bryta ner mjölksocker-laktos.. Tänkte när du skriver att hon får välling.. -de flesta sorters välling är baserade på mjölkpulver. Du kan testa att byta ut vällingen mot lakosfri välling, -tex majsvälling. (Läs på innhållsförteckningen f säkerhetsskull, för det finns säkert majsvälling med mjölkpulver också)

Under tiden du testar, samt om mjölken skulle visa sej vara problemet, så finns ju de flesta mjölkprodukterna i laktosfria varianter.

Hoppas din lilla råtta blir bättre i magen snart! :-)

Kashii
0

när du skriver basfoder, menar du torrfodret då eller den vanliga maten? och ger du annars bara barnmat? Kan även vara så att din råtta behöver sallad osv. Men det kan även som de andra här säger vara laktosen som är problemet, eller mjölkproteinet.

[brizingir]
0

Jag hade väldiga problem med ett får som hade diarre - körde med aktivt kol då det binder upp ev "gifter". Lyckades rädda honom med det. Det är inte farligt så jag hade nog provat lite på råttan. Det kan snabba på om det är t ex lactosproblem så byt foder och ge i samma veva aktivt kol.

hus-musen
0

Ja jag undrar oxå över basfodret nu när jag är vaken och läser. 
Vad har du för basfoder och vad innehåller det?

Qui dormit, non peccat

Malin653
0

Basfodret är Torrfoder som jag köper i djuraffären, gnagare blandning som jag blandar ut med musli så dem får alla sädesslagen. 
Barnmat får dem nästan varje dag.
Vällingen får dem bara i bland..

Men idag har jag gett dem blåbärssoppa och kokt potatis. Verkar lite som Vildas mage var lite bättre nu ikväll.

Men ska nog köpa laktos fri välling till dem istället..

Tack alla för många bra tips :)

Kashii
0

testa o ge grönsaker du skurit oxå, kan hända att magen behöver ngt att arbeta med ordentligt

AnneN
0

#7 Om det är laktos råttan inte tål så kolla noga på barnmatsburkarna också för många innehåller mjölkprodukter.

Vad ger du för müsli? Är det en med torkad frukt/bär i så var försiktig för då innehåller den mest troligt en hel del socker som kan ha laxerande effekt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin653
1

Det är vanlig musli utan bär bara standard typ med dem 4 sädeslagen.
Ger dem laktos fri och mjölkfri gröt och välling o inget sånt i maten och det har lugnat ner sig äntligen :D