Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1021 ggr
diddiman
1

OT Skadad fågel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En skadad liten fågel satt på våran gräsmatta och vägrade flytta på sig när vi skulle klippa gräset. Han skuttade runt lite och gjorde några försök att flyga iväg men lyckades inte :( Vi lyfte upp honom och såg att hans vinge var skadad och blodig.

Han bor nu i en transportbur till råttor medan vi desperat letar efter någon större bur! Inbäddad i halm och hö, har tillgång till vatten och en viltfågelfröblandning.

En stare tror vi att det är…Alldeles genomblöt var han lille vännen.

Vi hoppas att hans vinge läkt inom ett par dagar så vi kan släppa ut honom igen!

Någon som haft en fågel och har några råd om vad vi kan göra? Är det kanske egentligen bättre att gå långt upp i skogen med honom så fort han torkat upp lite och hoppas han klarar sig bort från alla katter som strövar omkring här?

Tack för all hjälp!

hus-musen
0

Du får inte ta in ett vilt djur i mer än 24 timmar utan att kontakta naturvårdsverket och be om tillstånd eller lämna över fågeln.
Det är inte lätt att mata upp en fågel, så jag hade nog gått ut med den en bit i skogen och hållt tummarna för den. Kanske slängt ut lite fröer runt om den så den har något att tugga på om den vill.

Qui dormit, non peccat

diddiman
0

Aaah… okej! Det kanske hjälper den lite att den får torka upp i någon timme eller så? Stackarn var som sagt alldeles genomblöt…

tack!

Lancia
0

Hej!

Kontakta någon av dessa personer om du har frågor och funderingar: http://viltrehab.se/omnvr/vara-viltrehabiliterare/ Så sent som i måndags vände jag mig till dom och fick hjälp angående en skadad fågel jag hittat.

Även om ingen av deras rehabiliterare finns i ditt närområde så kan dom säkert guida dig rätt.

Enligt svensk lag är det inte tillåtet att ha vilda djur hemma i mer än två dygn, men däremot tycker jag inte heller att ni ska släppa ut den uppenbart skadade fågeln igen, för den kommer troligtvis inte klara sig.

Håller tummarna för den lilla, och en eloge till er som tar er an en uppenbart skadad fågel! Inte alla som hade brytt sig, tyvärr. :/

diddiman
0

Tack så jätte mycket! Jag ska prova ringa till dem, och göra vad vi kan :)

diddiman
3

Vid 12 tiden lämnade vi lilla pippin på fågelcentralen där de hjälpte att göra rent såret ordentligt och så :) Där skulle han få bo tills det läkt och han kunde flyga igen! Så vi håller tummarna att han klarar sig!

Lancia
1

Vad härligt att höra! Fågelcentralen och andra viltrehabiliterare är väldigt hjälpsamma och bra att ha o göra med. :)

Var det en stare? Hur var den skadad? Vad trodde dom, hade den klarat sig om ni inte tagit in den?

diddiman
1

Jaa det var en stare! :) såret var hemskt fult… över bröstet och in under vingen. Det hade blött ganska ordentligt innan vi kom fram, det var små blodpölar i halmen :(

Dom pratade lite om att dom kanske skulle behöva sy…. Jag kan inte tänka mig att den hade klarat sig utan hjälp med tanke på hur stort och djupt såret var. vi pratade inte så mycket om det, de sa att om den inte återhämtade sig skulle de låta dem somna in. Jag tänkte ringa om ett par dagar och se hur det gått för dom!

AnnaRamnemark
0

Bra gjort av dig :)

Får man betala något för att lämna in skadade djur?

Jag har fantasier om jag vinner sjukt mkt pengar att öppna ett sån center där man lämna in skade djur. Som i usa där dem hjälper skadade djur och missköta djur eller djur man inte vill ha. Har dock inte tänkt igenom de helt men de är bara en fantasi ^^

Men iaf de var snällt av dig att hjälpa den lilla fåglen. Hoppas den får flyga igen :)

diddiman
0

#8 Nej jag behövde inte betala ett öre!

Här kan du läsa lite om dem:

http://fagelcentralen.se/omoss.htm

Ja det är underbart med människor som ställer upp och gör allt va de kan utan att kräva något alls tillbaka… Tänk om det fanns fler sådana!

LindaBlue
5

Här kan man också få hjälp: http://kfv-riks.se/

Kostar ingenting, eftersom jag verkar vara en sådan som snubblar över skadade djur i tid och otid har jag lämnat in ett gäng till de två som finns i närheten, de har ALLTID ställt upp, tom när jag råkade ringa kvart över sju en påskaftonsmorgon på vväg till jobbet och hade hittat en skadad och chockad hare… Kontaktpersonens fru svarade och sa bara "Det är klart vi ska ta hand om den, det kan ju vara påskharen…"