Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 565 ggr
Teuthis
1

Ångpressat vs hela gryn

Jag funderar på detta med müsli och egna grynblandningar.

Müsli bestårvanligen av ångpressade gryn a´la havregryn men det finns ju även hela kärnor att köpa i ex hälsokosthyllan.

Jag lutar åt att använda de hela kärnorna då de borde vara mer likt vad de äter i naturen, de är mindre processade och dessutom hårdare vilket ger mer tuggmotion.

Vad tror ni andra?

hus-musen
0

Spelar ingen som helst roll ärligt talat, frågan är väl snarare om dina råttor kommer orka tugga sönder de hela. Mina ratar dem, gubbar har sällan tålamod. Honor däremot verkar kunna tugga på vad som helst.

Qui dormit, non peccat

chelona
0

Du kan ju blanda bägge så får de välja vad de känner för för tillfället. Då märker du ju också vad som är mest populärt. Om det visar sig att det inte var så poppis med hela kärnor så kan du ju fortfarande ha en mindre mängd i torrfodret. Variation förnöjer, och det är ju inte som att det är sämre för dem med lite tuggmotstånd om de skulle välja det.

💣

hus-musen
0

För övrigt så behöver råttor normalt inte tuggmotion, så att ha hårda saker enbart därför är lite ologiskt. De slipar tänderna vid behov genom att knastra.

Qui dormit, non peccat

chelona
0

#3 Det vet jag, jag menade bara på att om de känner för lite tuggmotstånd så är det inte farligt för dem. ^^' Menade inte få det att låta som att det är något de kräver.

💣

Teuthis
1

#3 Jo jag vet ju att de kan slipa själv.

Jag ser dock gärna att äta inte bara innefattar att fylla magen, det får gärna vara lite klurigt och ansträngande ibland.