Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 2184 ggr
Fjordell
1

Blivande mamman Aili

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev nyss en tråd om att en tjuvparning har skett här för nästan 2 veckor sedan, och nu är min lilla Aili dräktig. Tänkte att jag ska lägga upp lite bilder och uppdatera om hur det går för henne fram tills det är dags.

Jag har precis flyttat henne till en egen bur, eftersom hon mest ligger och sover hela tiden och behöver nog vara ifred från de andra vildarna hon annars bor med.

Här kommer en bild på en sovande Aili. Hon vaknade inte ens när jag öppnade buren, och hon som annars alltid rusar fram till mig med de andra när jag närmar mig buren.

Fjordell
2

Men till slut så vaknade hon!

Fjordell
3

Söta lilla tös Kyss

[MiniPim]
0

Åh vad söt!

Uttalas namnet ajli? :)

Min syster heter så xD

Aztrya
0

Fy satan vad fin! Ser riktigt gosig ut. :)

Fjordell
1

Och så har vi hennes första magbilder. De blev oerhört dåliga, men ville inte störa henne mer än nödvändigt, så det blir nya imorgon. Glad

Fjordell
0

#3 Tackar! Ja, precis så uttalas det! :D

#4 Vi tackar så hemskt mycket! Hon är underbar :)

darkness
1

åh så söt :*

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Aztrya
4

*Grabby hands* Vill så ha fler råttor. ><

Jag saknar att ha pojkar hemma. Mina flickor är underbara, men alla pojkar jag ägt har varit helt idiotiska, på ett mycket bra sätt xD
(Exempel; Dyka med nosen föra från andra våningen i buren rätt ner i matskålen som är fylld med köttfärssås) :P

…*Tittar fundersamt på mina tomma burar* I really shouldn't… *Försöka hålla mig borta från tanken att införskaffa pojkar*

Fjordell
2

Här har vi Aili och hennes syster Doris. Innan Aili blev dräktig så var hon precis lika slimmad i kroppen som Doris är, så då ser man att det skett en ganska stor förändring om man jämför dem nu.

Fjordell
1

Här har vi Aili och hennes syster Doris. Innan Aili blev dräktig så var hon precis lika slimmad i kroppen som Doris är, så då ser man att det skett en ganska stor förändring om man jämför dem nu.

Fjordell
3

Och så fick jag en till dålig magbild. Det är konstigt att hon är helt stilla när jag inte har en kamera i andra handen, men så fort kameran är där så ska hon minsann inte samarbeta alls. Flört

Fjordell
3

Sista bilden för ikväll. Aili har förändrats radikalt, inte bara på utsidan, utan hennes beteende är helt annorlunda. Förutom att hon sover och äter hela tiden, så har hon blivit otroligt kontaktsökande. Hon var ju väldigt social innan också, men nu är hon mycket lugnare och söker sig till och vill klättra upp på mig hela tiden. Jag njuuuter verkligen av hennes supermysiga tillstånd nu. Kyss

Virkan
0

Hur gammal är hon? Hon ser ju ut att vara pytteliten…Tyst

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Fjordell
0

Hon är bara lite över 5 månader gammal, så hon är ju faktiskt för liten för att få bebbar. Var ju som sagt inte alls planerat.

mikeiko
2

#11 Haha åh så söt bild, nästan som om hon simmar, typ crawl xD

Virkan
0

#14 Men då är det ju ganska bra, i alla fall igärmfört med min tre månaders bebis som fick ungar….Obestämd

Har du tänkt hur du ska göra om det går fel? Med tanke på surrogatmamma osv..

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Fjordell
3

#15 Haha, du har rätt! Skrattande "But wait, I want to go over there… So I swim!"

#16 Ja absolut, hon är ju inte jätteliten längre. Men hon hade ju gärna fått bli lite äldre innan hon fick sin första kull, men det är som det är. :/ Jag hoppas ju såklart på att allt ska gå bra, men krisar det sig så har jag en bekant som har en nybliven råttmamma här i närheten, så surrogatmamma finns till hands om det behövs!

Jag har förberett så gått det går, det här är inget jag tar direkt lätt på. Det handlar ju trots allt om inte bara ett, utan flera liv.

Virkan
1

Vad bra att det finns en råtta som kan agera som mamma om något går fel! Men det vanligaste är ju att allt går som det ska. När Feline fick sin kull, när hon endast var tre månader, gick allting jättebra. Hon fick 15 friska ungar, ingen dödfödd och alla överlevde, så åldern har väll ingen betydelse just i detta fall. :)

Jag och mina tåttisar håller tummarna för Aili, hoppas allt går som det ska! :D

123fyra
0

åh va söt hon är :)

Sathalie
1

Åh.. Mycket spänd på att se resultatet Oskyldig

Fjordell
0

#19 Vi tackar så hemskt mycket!

#20 Det är du inte ensam om, börjar faktiskt också känna mig nyfiken, haha ;)

Fjordell
1

Det är antingen Vince eller Oliver som är den blivande pappan, så jag lägger upp bilder på dem också.

Först ut är Oliver som är black eubk dumbo rex.

Fjordell
1

Och så har vi Vince som är black bareback mm dumbo rex.

123fyra
1

Är det okej om jag snor ungarna sen? Haha :)

Aztrya
1

#24: Inte sno mina ideer :o

Vi kan dela på dom? :D

123fyra
3

#25: Haha! Ahmenokejdå ;p.

123fyra
0

När är ungarna beräknade?

har jag missat det eller står det ingen stans? höhö :)

Fjordell
1

#24,25 Haha! Kom an bara ;)

#27 Jag har inte full koll då jag dumt nog inte skrev upp vilket datum det var då tjuvparningen skedde, så jag vet bara ungefär. Men hon borde ha ~5 dagar kvar. Glad

Fjordell
0

Återigen en dålig magbild… Men nog växer den allt!

Fjordell
1

Dunderklumpen…

Har märkt att hon återigen ändrat sitt beteende. Idag är hon inte alls kontaktsökande, utan vill mest vara för sig själv och ville inte alls komma ut ur buren. Hon verkar också undvika att klättra, och stannar helst allra längst ned i buren, medan systern som håller henne sällskap fortfarande helst sover så högt upp som möjligt.

123fyra
0

äre okej om jag snor me mej en två veckors unge i början av juli? hah :)

Zizza
0

Du jag kom å tänka på en sak, hur gick tjuvparningen till egentligen? :)

Hoppas på många hanar!! :) Vi längtar!

Mvh. Sanne & Djuren

Fjordell
0

Här har jag skrivit lite om händelsen: http://rattor.ifokus.se/discussions/4fd538a588f472710b0001ca-angest-tjuvparning?discussions-2

Ja, vi hoppas på det! Skrattande

MSkalleberg
0

#29 GAAAh!! Vill bara klämma på henne, så mulligullig!

Anvariel
2

Hm. Min ena hanne ser nästan ut sådär också, ti hi. Tror ni det är bebisar på gång där med eller har han varit för frisk med matskålen? ;)

Naw… Ser onekligen ut som att det blir bebisar snart!! =)=) Härligt! Hoppas allt går bra!

Fjordell
1

Städade alla burarna nu i kväll. Jag tog Ailis bur sist.

När jag tog upp henne så kändes magen väldigt mycket hårdare än vad den gjort tidigare, jag anar väl att det börjar vara dags väldigt snart. Så nu fick Doris flytta tillbaka till resten av flocken, så att Aili är ensam när det väl är dags. Jag är så nervös så det finns inte! Obestämd Orolig som tusan också…

Såhär ser magen ut i kväll.

diddiman
0

Va söt hon är :)) Hoppas allt går bra för er!!!

Fjordell
0

#37 Hon är en liten underbaring! Världens mjukaste temperament, otroligt behaglig att ha att göra med :) Vi tackar så hemskt mycket! Hoppas också att allt går som det ska Glad

Zizza
0

De är riktigt spännande med en kull :) tills man vaknar en dag utav att det piper förfullt.. så mysigt.. Låter som man har fåglar i hemmet! Haha :)

Dock var det min mor som fick uppleva förlossningen. Jag var på jobbet :/ vilken osis alltså

Mvh. Sanne & Djuren

Fjordell
0

#39 Åh, ja jag kan tänka mig att det är en upplevelse! Jag hoppas verkligen att jag är på plats när det väl händer. Det vore onekligen helt fantastiskt!

Jäklar, ja det kan man nog kalla osis. Nåväl, då kom du ju hem till en massa söta små korvar iaf. ;)

Fackla
0

Hon ser exakt ut som en råtta jag hade en gång. Förvånad

Men hon är väldigt fin, lycka till med bebbarna! Skrattande

dyoxide
0

Åh! Oliver ser ju ut exakt som min lilla Lucifer, förutom att Lucifer är toppörad! Men åh så söt Aili är, ska själv förmodligen para (medvetet dock, haha) min lilla flicka Monster nån gång nu i sommar :) Perfekt om man har sommarlov och ändå bara sitter hemma om dagarna, då finns det ju inte en chans att man missar när det händer :)

Fjordell
0

Det piiiiiiiper i buren! Skrattande Jag ser inget ännu då Aili boat igen sig ganska ordentligt, men ska försöka ta en snabb titt när hon lämnar boet!

Fjordell
1

Åh, herregud. Hon föder just i detta nu! Jag ser för tillfället 5 små rosa korvar.

[Taxie]
0

Kan du lägga upp bilder sen? :)

Fjordell
2

Det kommer bilder så fort jag får chansen att fota :)

Kan konstatera att just nu är det 9 st små korvar!

Fjordell
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klämde in min telefon precis under gallret och lyckades få lite bebisar och en trött mamma på bild. Kyss

KÄNSLIGA TITTAR BORT. Hon föder en till unge under klippets gång, och äter därmed moderkaka.

Sathalie
0

Åh gud <3 Så fint! :D Helt kär.

Fjordell
3

#48 Det är helt fantastiskt! Otroligt mäktig upplevelse att se de små liven komma till världen <3

Sathalie
0

#49 Blir så jävla sugen på att själv vara med om det! Åh. Helt förälskad och tagen av det. Höll på att gråta en skvätt när jag såg det xD

Lamina
0

Åhh! Massor med rosa korvar! Kyss Ska bli spännande och se vad det blir för något (i teckningsväg alltså.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Taxie]
0

Var roligt att se en förlossning bland råttor :)

[Emma--]
0

Kommer ju bli galet söta bebisar. :)

hus-musen
0

Åh bäbisgny Kyss Små fiskmåsar!

Qui dormit, non peccat

Virkan
0

Grattis till dig, tåttismamman och korvarna! :*

Jag tyckter det är lite synd att jag inte fick se Feline föda, eftersom hon födde på natten när jag sov, men jag väcktes av bebis pip, och jag har nog aldrig känt mig så lycklig som då <3

Fjordell
1

Jag är så glaaad! Aili verkar också vara helnöjd. Hon är hur lugn som helst och myser med sina bebisar, hon fösöker inte försvara boet även om man kommer nära med händerna. Jag kollade nämligen om hon var klar bara någon timme efter jag filmat, och hon verkade var färdig, så jag räknade bebisarna. Jag fick det till 9, men jag undersökte platsen lite närmare, under en massa pappersremsor och papper.. Och där fann jag nr 10! Som också var den enda som inte hade mjölkband, så jag försökte visa Aili var ungen var, men hon plockade den inte. Till slut lyfte jag den lite försiktigt närmare resten av de små, och då började mamma Aili tvätta den lille som till slut också fick sin mat! Alla är ännu vid liv, och skriker som galningar hela tiden. Skrattande Men mest glad är jag för att Aili klarade sig bra. Hon verkar dessutom vara en toppenmamma!

Fjordell
1

Några av kämparna :)

Virkan
1

Åhhhhh vill ha råsa korvar igen! :( Hur söta som helst! :D

123fyra
0

herregud va sött :)

Fjordell
0