Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1708 ggr
Saved_By_Jesus
0

Råttor lösa på gräsmattan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har sett en del bilder och filmsnuttar på amerikanska sidor, där tamråttorna verkar kunna gå lösa utomhus… någon som gjort det här? Smiter de inte? Linda…

paronskrutten
0

bebisråttor <3

Helena

Allamej
0

Är det en liten bareback jag ser! :)<3 vill ha…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Daydreams
0

Jag har mina lösa ute ibland på sommaren. De smiter inte men då ska tilläggas att de är tränade till att komma när jag kallar. Men det är ju alltid en risk att ta ut dem med tanke på ev smitta som de kan få.

EmmaG
0

Känner man inte sina råttor extremt väl, och även då är det en risk eftersom dom faktiskt kan blir skrämda av nåt & kuta iväg..
Bäst är alltid att ha sele på.
Som Hugo på bilden, när han klättrar i träd =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Daydreams
0

När mina blir skrämda springer dem till mig.

Taci
0

Säkrast e ju ändå att ha sele, som sagt.. 3 av mina 4 kan va utan sele utan att smita, 2 av dom kommer på inkallning, men jag har dom ändå i sele för säkerhets skull, vill inte ta nåra risker :)

Saved_By_Jesus
0

Okej… ja vi har ju två selar, så har man en säkerhetslina! Bareback… jag vet nog inte vad det är… mittenbebisen heter Tove och hon är rex… Stor och ruggy idag! (Se bild) De andra två var dumbo. Den ena var en hane som några vi känner har adopterat. Vi har bara honor. Den andra dumbon va en hona. Hon dog i mykoplasma efter ett halvår…

Vi köpte rexen när hon var sådär liten, tog hem henne och lade ner henne i vår hemmafödda kull, på bara två råttor, och mamman diade henne med! Rexens kull skulle nämligen alldeles strax bli ormmat, och vi var bara tvugna att ta henne när vi såg henne… (Inte vi som hade ormmatråttor - vi hatar det) vi tyckte det var värt chansningen…

perlir8
0

mina råttor är inte så stora.finns det risk att dom kan glida ur en sele??

rattmamman
0

Håll koll på fåglar och katter också! Det går snabbt om det händer något.

Ninja
0

Jag har helst sele på mina, för säkerhets skull. Men mina råttor håller sig helst ganska nära mig och går inte längre än nån meter ifrån.. Häromdagen hade jag Xander ute lös på gräsmattan och han höll sig intill mig.

Verra
0

Även om råttorna är tränade på inkallning och håller sig i närheten osv, så vill jag ändå ha sele+ koppel på dem för deras säkerhets skull. Helt plötsligt kommer det en katt eller en fågel och då kan det ju gå illa.. :)

Karmatarerskanise
0

Våra råttor sprang lösa.

perlir8
0

jag köpte en råttsele + koppel på en djuraffär men selen var för lång så den delen som ska vara bakom frambenen hamnade vid hennes bakben (om ni förstår) och hon kunde inte gå normalt med den…ska försöka förkorta den…men så länge har jag dom lösa för det är första sommaren så dom går sakta och nosar så man kan lätt fånga in dom…

zimzon
0

Man kan ju ha dem lösa om de är tama och håller sig nära en. Men man ska medveten om att om de skulle bli skrämda så finns risken att de springer iväg. Risken är också större att de blir tagna av rovdjur om de skulle springa en bit ifrån dig. Så jag har alltid koppel på mina råttor när jag har dem ute.

Galathil
0

var får jag tag på en sele till mina rådisar?

zimzon
0

#15 Det finns smådjursselar att köpa i de flesta djuraffärer. Selen behöver inte heta råttsele, utan de flesta smådjurselar ser likadana ut oavsett om de är gjorde för råttor, hamstrar eller ödlor. :)

Taci
0

Måste då tipsa även här om Cosmonitas hemsida, där hon beskriver hur man gör en egen råttsele, eller så kan hon göra en å skicka, för en billig peng :) Jag har gjort 4 såna själv, och dom sitter jättebra :)

www.cosmonita.se 

Hoppas det var ok att jag tipsar om dig/din hemsida Cosmonita? :)

perlir8
0

jag har dom ute ibland…eftersom dom inte är ute så ofta så går dom väldigt långsamt och nosar på det mesta så jag hinner ta upp dom om dom smiter

Bellona
0

efter att folk blivit av med sina tama råttor utomhus så skulle jag aldrig våga riskera att ha mina råttor lösa utomhus på marken utan sele oavsett hur tama de är. jag skulle aldrig förlåta mig själv om en råtta kommit bort bara för att jag klantat mig.

PriinCess
0

Jag brukar ha mina i sel när jag är ute med dom, köpte marsvinsselar och klippte av banden då dom var förstora och nu passar dom aldeles utmärkt :) fast min ena råtta behöver inte ha sele för hon lägger sig i min luva och kikar ut därifrån (hon är en väldigt försiktig dam och gillar inte nya saker =P)

jessi_twini
0

hihi!! mina råtter kan spring fritt ute fast att katten är där!! han är rädd för dom! fast man ska ju inte ta risker. han kan ju hoppa på dom!