Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1682 ggr
Zizza
1

Bygga ihop furet towern!

Idag ska jag testa bygga ihop furet towerns olika gallerdelar, alltså jag tar bort mitten lådan och sätter ihop gallret med varandra :)

De som blir mer positivt då:

• Mer ljus kommer in i buren
  • Lättare att rengöra
  • Går åt mindre toalett till buren eftersom de endast finns en låda då.
  • Mer plats för inredning!!

Har hört/sett att en annan har gjort så här på råttor i fokus och de skulle tydligen funka utmärkt, skulle inte bli mer vinglig heller. Minns tyvärr dock inte vad denna person heter här.

**De jag menar med lättare att rengöra: **Jag tar aldrig isär buren helt när jag rengör, utan jag "kryper in" i den och tar en trasa och rengör gallret både innanför och utanför. Sedan tar jag en diskborste och en såpahink när jag rengör lådan. Tycker de går utmärkt :) och den är alltid super ren efteråt!

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Nu är det gjort och måste erkänna.. de blev otroligt bra. Blev faktiskt mindre ranglig nu mot för tidigare! :) Supernöjd, nu måste jag dock stoppa in fler hängmattor så att de har något att ramla på ifall de trillar.. ochde är ju såååå hemskt att behöva mer inredning nu (A) haha

Mvh. Sanne & Djuren

Marre89
0

Jag har oxå så..har haft de nu i några månader. De e såå bra tycker jag! lätt att rengöra och man kommer åt mycke lättare.. råttorna älskar det oxå för de får plats så mycke saker :)

Zizza
0

#2 :) ja de är skitbra ju! bara en massa plus med att bygga om den tycker ja

Mvh. Sanne & Djuren

Mitchika
0

Kan du lägga upp en bild över hur det blev och hur du gjorde? :D

Blir själv sugen på att bygga om buren så, vore jättekul att proppa den full med inredning. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Zizza
0

Absolut! :) tar lite bilder nu på engång!

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

äsch! Tog precis slut batteri till systemkameran :( men imorgon bitti kan jag ta några och lägga upp, troligen vid 12 tiden

Mvh. Sanne & Djuren

Mitchika
0

#6 Tack så mycket, ser fram emot att se hur det blev! :D

Afrejd
0

tass =)

sarakaka
0

Tass!

darkness
0

Längtar tills minstingen blir större så de kan få tvåvåningsburen :D Hon tar sig igenom gallret annars x< vill ta bort övreplan men då lär gallret rasa så jag får hitta på nöe så de håller sig uppe x<

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Zizza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser ni buren framifrån

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Här ser ni den åt sidan, (döljer sig ett buntband under den rosa knuten)

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Sedan här så ser ni lite närmare hur jag har satt fast dem, det gick superlätt att stoppa ihop detta :) gick totalt 20st buntband (kattstrypor) 5st på varje sida :)

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#10 Hur menar du med att ta bort övreplan?

Mvh. Sanne & Djuren

sarakaka
0

Det blev jättefint! Men jag undrar, hur satte du gallret? Har du båda luckorna åt samma håll fortfarande? Alltså vridningen på gallerdelen. :)

Zizza
0

#15 Allt på samma sätt, fast utan lådan :)

Mvh. Sanne & Djuren

sarakaka
0

Okej! Lite off topic, men måste fråga en grej, buren rullar inte runt när de skuttar och hoppar va? xD Tänkte eftersom den är på hjul. :)

Men har du märkt några fler positiva saker när du gjort om buren?
Och var kan man köpa buntbanden? Typ Clas Ohlsson? ^^

Mitchika
0

#11, 12 & 13 Tack så mycket för jättebra bilder! :) Det där är något jag måste försöka fixa själv. Ser jättemysigt ut för råttorna.

[Emma--]
0

Var också tvungen att pröva med min bur :) blir ju lite lättare att städa :) och går åt mindre strö och det känns positivt även om det är billigt med stl-strö.

hus-musen
0

#17 Hjulen kan du skruva bort, det har jag gjort på min. Var för stor för att rulla någonstans ändå, och så hade jag sönder 2 hjul i flytten ^^
Buntband finns överallt, på ica/coop, biltema,clas ohlson, småplocksaffärer mm

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

#20 Okej. Hihi. ^^
Tack så mycket. :)

Zizza
1

Puttar upp denna tråd för att många undrar hur jag har byggt ihop min furet tower :)

Så putt putt.. !!

Mvh. Sanne & Djuren

Lurvas
0

Blev ju jätte bra! Men jag undrar om man inte skulle ta ståltråd i stället för bunt band om dom får för sej att börja gnaga på plasten?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

hus-musen
0

#23 Jo ståltråd funkar det med, jobbigar att ta bort bara :) buntband är ju lätta att knipsa av.

Qui dormit, non peccat

Zizza
0

#23 Tack :) Jag är supernöjd!

Jag håller helt med #24
Biter dina råttor på annat som är i plastmaterial?

Annars sätt dubbelt så många buntband om du är osäker.. och är extra uppmärksam på om de gnager på dem eller inte.

Mina har aldrig någonsin lagt märke till dem.
Och då har jag en tjej som älskar att bita på just plast.

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#23 kan även tillägga att om de biter sönder de flesta så kan de inte ta sig ut.. Har testat säkerheten på den rätt noga innan jag stoppade in dem.

Tänk på att gallret ovanför ger ett rätt så stort tryck på gallret nedtill.. de måste på något sätt lyfta upp det för att kunna ta sig ut.. och gallret glider inte ner/faller ner fören om inprincip alla buntbanden är borta och innan dess lär du ha lagt märke till om de biter på dem eller inte.

Mvh. Sanne & Djuren

Banankaka320
0

Blev den inte alls vinglig? Isåfall lär ajg lätt göra så i framtiden om jag bara har ett kön av råttor :)

Zizza
0

#27  Som sagt :) min blev bara stadigare ärligt talat.. vinglar inte alls nu.. vinglade som tusan när mellanlådan var där :)

Gör det! Ryms mer inredning och pyssel då med! :) tänk bara på att "hänga" upp lite extra toalätter där uppe också. Så de inte behöver gå så långt för att göra sina behov.

Sen så måste man även tänka på att inreda buren så att de inte kan ramla och göra sig illa om de är högst upp och trillar.. utan gör så att de har hängmattor och sånt de isåfall faller ner i :) Risken är annars relativit stor att de skadar sig.

Mvh. Sanne & Djuren

Banankaka320
0

Ja man får ju skaffa massa ny inredning som inte är uppkäkbar :) Mera hyllor i varje hörn typ och en hängmatta i mitten om en trög råtta skulle ramla ändå så den hamnar mjukt :)

Zizza
0

När jag rengörburens galler invändigt samt hyllplanen så brukar jag låta min sambo lyfta gallerdelen över mig så jag är som en apa i bur och rengör inuti i den.. :) De kan vara ett tips! ;) haha .. man må se ut som en dåre!

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#29  Köp billiga fleecefiltar och gör massa mjuka och stora/små hängmattor.. :) SÅ VÄRT! :) Köpte mina för ett tag sen för 10kr/st .. bara kasta efter användning .. eller tvätta dem :)

De är hållbara.. mina råttisar är mycket för att bita i tyger .. (Iofs. är de flesta råttor det.. Iaf de med råttor som jag känner) Tar ett relativit bra tag tills de biter sönder någon :)

Jag har alltid runt 5 uppåt 10st hängmattor i buren nu förtiden.. Måste ju påpeka att bilderna där ovanför är väldigt gamla och jag har byggt upp säkerheten i buren minst de dubbla.

Mvh. Sanne & Djuren

Banankaka320
0

Haha gah ja.. rengöra hyllorna är en nightmare när man är kort eller normallång xD Bruka "slänga" in min arm så långt de går och tvätta med vårtservetter, och de värsta hyllorna tar jag ner och slänger dem i badkaret med varmt vatten. Cool

Ella
0

fy vad snygg :D