Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 635 ggr
Chese
0

Funkar den här garderoben?

Är denna för liten för 2-3 råttor?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10121544/

Med nätdörr och lacka den har jag läst för att vara lätt att hålla ren :)

Min kompis vill ha råtta igen men får inte för sin sambo ha i hans lägenhet. Och jag har funderar fram och tillbaka. Haft natalmöss och guldhamster men eftersom hamstrar är både nattaktiva och vägrar vara stilla någon gång så skulle de vara trevligt med en råtta tror jag.

eskilpeskil
0

Man måste ha två stycken. :P Och försök att hitta nån garderob som är bredare :P

eskilpeskil
1
Chese
0

okej :)

Tack för svaren. Finns de genomskinligt lack, vet ni?

Sathalie
0

Lack brukar i regel vara genomskinlig. Glad

Chese
0

jaha :P failar mig själv :P

Vad ska jag ha för nät?

Sathalie
0

Galvaniserat nät så de har mycket svårare för att bita sönder det Glad

Går säkert bra att fråga i bygghandeln vilket nät de skulle rekommendera som är starkt men hanterbart.

Sedan ska du tänka på avståndet så att dina råttor inte kan rymma därifrån. Så om du ska ha honor så rekommenderas mindre nät medan hanar kan ha betydligt större Flört

Chese
0

eftersom vi kommer säkerligen ha motsatt kön andra gången kanske den mindre är lämpligast så man inte behöver göra om dörren :)

Trevligt att jag jag blev bemött trevligt, råttägare :)

Råttorna ska införskaffas när jag har flyttat hemifrån och när garderob/buren är färdig.

Det är väll bara inredning, lackning, och dörramen, nätet som ska fixas eller ska något mer fixas med buren?

Sathalie
0

Fast om du har motsatt kön så kan du ju inte ha dem i samma bur hela tiden? Om nu inte hanen är kastrerad (vilket till största delen är en väldigt onödig operation)

Chese
0

jag menar efter. (alltså när de som vi har först inte finns mer)

Sathalie
0

Jag förstår inte riktigt. Menar du att ni ska ha två råttor av olika kön eller att du ska ha annat kön än vad du har just nu? xD *förvirrad Sathalie säkerligen*

Chese
0

förlåt. Jag menar ha honor först och när de har flytt till himelen skaffa hanar eller tvärt om :)

Sathalie
0

Haha okej :D nu förstår jag bättre ;) blev lite orolig att du hade tänkt ha båda samtidigt xD

Chese
0

heheh. så korkad är inte jag  sudu =)

Hur ser din bur ut?

Sathalie
0

Usch du :o det blev svårt att förklara. Jag har en fågelbur iaf (inte voljär, utan vanlig bur) kan dock inte måtten i huvudet, vet bara att den är 91 cm hög xD

Sedan har jag en till honorna som är någon meter lång istället och inte lika hög.

Kom själv på nu att jag måste mäta burarna xD haha .

Har inte själv byggt någon bur. Men jag har en känsla av att det kommer i framtiden det med xD

Chese
0

okej. :)

Hur länge har du haft råtta?

Vad använder du för mat?

Sathalie
0

Jag har haft i omgångar ;D Hade min första för 7 år sedan. Sedan nu har jag haft Silver sedan i Januari (efter ett långt uppehåll sedan förra gången). :) Men nu är jag uppe i 6 stycken råttor xD

Jag blandar eget med müsli, pumpafrön, knäckebröd och lite annat smått och gott man hittar hemma som är nyttigt och framförallt utan socker.

Chese
0

jo jag har läst att man helst ska göra egen osötad müsli eftersom de färdigblandade inte är så bra.

Chese
0

Jag kom på en grej. Kan man inte dela av den på halva och ha tjejer uppe och killar nere så att man inte behöver vänta ~3 år på att skaffa andra könet?

Chese
0

då blir den runt en meter hög för varje delar då den är typ 201 cm hög :)

Otario
0

Om du inte har läst detta, så gör gärna det: http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor?discussions-1

Ja, den garderoben kan du dela av på två så att du får två burar och då kan du ha ca 10 råttor i varje del enligt Burräknaren , men jag skulle rekommendera max 5-6 st.

Lycka till!

/ Emma

Chese
0

okej. det blir nog först 2-3 st på varje del beror på min kompis om hon kan tänka sig två. Då ekonomin är tajt för henne. Men som sagt de tar ett tag att flytta hemifrån. Jag ska börja min andra praktik för den första blev jag inte så trevligt bemött på. Så fort jag får fast tjänst så börjar jag söka lägenhet.då det kan ta ett tag att få tag i en lägenhet. För råttor är blankt nej.