Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 555 ggr
Zorro_Tiger
0

Ska kanske köpa råtta!

Hej hej! Jag ska kanske ska köpa en råtta! :D <3  Vill därför veta exaxt ALLT om hur man sköter om en råtta, Vad dom ska ha för bur m.m

Jag är heeeeelt nybörjare om det här med råttor men jag har hamstrar men vill gärna skaffa en råtta :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[Ratass]
0

ta och kika på alla artiklarna först, där står altl du behöver veta.

Zorro_Tiger
0

#1 Tack för tipset men jag har redan gjort det men jag har mycket svårt att läsa långa texter m.m så jag vill gäran att ni skriver istället då jag tycker det blir lättare för mig att läsa :)

Aztrya
0

Well, först och främst måste du ha 2 stycken. :P

Ratlings
1

Det är nog bättre att du läser artiklarna. Under "vanliga frågor" hittar du allt du behöver veta. Om vi skulle skriva allt så blir det ändå en lång text Flört Men precis som #3 skriver - först och främst, ställ in dig på två stycken, det är flockdjur precis som dvärghamstrar. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Aztrya
1

Om du har problem med just att läsa så kan jag ta det med dig över Skype ifall du har det. Jag är ingen expert men har haft råttor i 2½ år nu. :) Kan nog vara till lite hjälp i alla fall.

Fridborg
0

Hej!

Vad roligt att du redan som så ung vill ha råttor :) Jag ska försöka fatta mig kort men ändå få med allt.

Det du först måste tänka på eftersom du bor hemma är ekonomin. Hjälper dina föräldrar med allt eller är det vecko/månadspengen som gäller? Råttor ska ha väldigt stora burar och de kan vara dyra även för den vuxne med jobb. (Men har man bara två kan man hitta en lagom stor på blocket tex så kommer man billigt undan). Sedan: Om de blir sjuka, har ni råd att ta dom till veterinären?

Sedan ska du inte använda kutterspån eller springhjul i buren. Men annars är det bara att hitta på inredning, bara fantasin sätter gränser och ju mer desto bättre! (Sen finns det lite saker man ska tänka på, tex att se till att de inte kliver direkt på galler eftersom de kan få något som heter bublefoot)

De ska äta varierad kost, alltid ha Torrfoder med de fyra sädesslagen, gärna olika nötter och så ska de ha färskmat och grönsaker varje dag (matrester brukar ju funka bra om man har bra matvanor :P) och självklart färskt vatten varje dag!

Sedan behöver dom aktiveras mycket, en råtta ska inte bara sitta i en bur utan måste komma ut en eller ett par timmar om dagen och gärna ha lite saker att göra, som tex att leta mat i olika gömmor. De är väldigt intelligenta djur och behöver en utmaning för hjärnan!

Du behöver inte svara på det jag skriver, det är helt enkelt bara lite basgrejer :) Lycka till!

Zorro_Tiger
1

3# Ok jag visste inte om det var ett måste men nu vet jag :) Tack! 4# Ok jag ska läsa där :D 5# Ja vi kan ju se, Hade varit jätte kul att prata med någon som har råttor :) 6# Super tack!!! Det är previs de här grunderna som jag behövt veta :D

Aztrya
0

Mitt unsername där är samma som här, Aztrya. :)

Zorro_Tiger
0

#8 Men kan andra personer se vem jag har som vänner? :S på skype alltså.

Zorro_Tiger
0

8# hur gammal är du? Själv är jag bara 12 :P ( Fyller 12 idag :D )

Aztrya
0

Grattis :)
Jag är 22. :P

Nej, jag kan inte se vilka du har som vänner på Skype, och du kan inte se mina :)
Skype gör det bara lättare att prata. :)

Zorro_Tiger
0

Tack! :D Vi kan ju chatta :)

Aztrya
0

Jupp. Så kan jag svara på de frågor jag kan. :P

Zorro_Tiger
0

#13 är du en kille!?

Aztrya
0

Ayup :)

Lamina
1

Lilla råttboken, en av dom bästa artiklarna som finns för nybörjare här på sajten.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zorro_Tiger
0

15# Mitt Skype konto är helt knasigt så det funkar typ inte :( Men man kan ju snacak i PM :)

16# Tack så hemskt mycket!!! Jag lärde mig suuuper mycket och jag förstår mer vad det innebär att ha råttor nu! :D