Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 391 ggr
Aztrya
0

Möjlig parning till hösten?

Jag har 5 underbara honor här hemma, 3 som tyvärr nu är över året och kan därför inte paras (Hade planer med sedan blev det chaos så det kändes dumt), och 2 som föddes i januari. Jag har planer på att ta kull på min siames-hona (Athena of) Troya, då hon och hennes syster kommer från seriös uppfödare (Katoz) och båda har underbart temperament, är trevligt nyfikna, och går bra i flock.

Saken är dock den, att jag undrar hur det kommer gå när jag går i skolan? När man har små bebisar hemma, kan man ändå gå på lektioner och annat, eller bör man vara hemma mest hela dagen? (Läser upp kurser på komvux, så det är inte såååå svårt att stanna hemma några veckor sådär om jag bara planerar rätt).

Detta är som sagt bara tankar än så länge, det är mycket möjligt att jag väntar ett par år och sedan parar helt andra honor, eller inte gör det alls, men känns bra att ha kollat upp saker först så att jag vet ifall det passar in i hur livet ser ut.

Hoppas jag la den här tråden rätt nu. :)

hus-musen
1

Du bör vara hemma när råttan föder, just utifall det sker några komplikationer. Oftast så föder de på kvällen/natten eller tidig morgon men det kan ju bli mitt på dagen oxå. När ungarna är ute och allt är frid och fröjd så finns det ingen anledning för dig att stanna hemma, råttmamman klarar sina ungar fint bara hon har mat och vatten.

Qui dormit, non peccat

Aztrya
0

Ok, bra å veta. :)

Kanske jag kan börja fundera liiiite mer på att det kanske blir bebbar till hösten… om orken, tiden och chansen finns till.

Som sagt, kommer ju inte para någon hona utan att veta att allting står rätt med mig själv först. :)