Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 211 ggr
pralin
0

Skaffa råtta, men när?

Jag är jättesugen på att skaffa råttor på störten. Har redan allt som behövs (mat, bur, burmaterial m.m).

Problemet är bara att jag tar studenten på fredag och sedan är det jobb HELA sommaren (tio veckor). Jag vill skaffa råttor nu, men är det onödigt att skaffa dem innan sommaren?

Egentligen så är ju jobbet precis som skolan, att jag är borta under dagen. Så det är ju precis som om jag hade köpt råttor under tiden jag går i skolan.

Min pojkvän tycker att jag ska vänta, han menar att jag i alla fall borde vänta fem veckor. Hans argument är väll ganska så bra. Att jag inte ska köpa något utan att tänka igenom det, dels eftersom att min älskade hamster dog förr veckan. Eftersom jag har varit mycket ledsen såmenar han att råttorna inte ska bli "ersättare", utan att de ska komma till mig som något jag verkligen längtat efter.

Jag tror att det är precis rätt tid för mig att skaffa råttor. Jag har ju tidigare erfarenheter av råttor så det kommer att gå bra. Egentligen kommer råttorna bara få mer uppmärksamhet av mig då jag inte har något som helst att göra efter jobbet, till skillnad från skolan då det har varit plugg, plugg och åter igen plugg. 

Kanske har min pojkvän rätt, vad tycker ni? Jag ser både för och nackdelar med att skaffa nu. Om jag väntar fem veckor som han tycker så hinner jag ju titta runt väldigt mycket bland olika uppfödare, samt att jag hinner fixa ttill buren riktigt snygg och bekväm.

/Amanda

camilla85
0

Jag tror inte att jobbet blir något hinder för att skaffa råttor så länge du inte är jätte trött och inte orkar hålla på med dem när du kommer hem. De sover ju ändå mycket på dagarna så det borde ju inte bli något problem, det är ju många som jobbar och har djur.

Det som är bra med att vänta är ju om du ska leta uppfödare och så. Och sen om ni har någon inplanerad semester eller andra aktiviteter som gör att ni är borta mycket.

Men annars tycker inte jag det låter som något problem.

Lycka till Glad

zimzon
0

Du kan ju ta kontakt med uppfödare redan nu och se när det finns ungar till salu. Jag tycker att om du känner att du kommer ha tid med råttorna så kan du skaffa råttor när som helst. Det är bara du som vet när dte är rätt tid. :)

pralin
0

Det enda jag har inplanerat är att jag ska vara borta vecka 34. Men det blir inget som helst problem, då jag har en mor som vet hur man ska handskas med råttor.

Men jag tror personligen det blir bra om jag väntar ungefär fem veckor. Då hinner jag ju som ni sa kolla upp lite uppfödare och jag hinner ju även fixa till buren precis som jag vill ha den.

Det kommer dock vara jättejobbigt att vänta, men då har jag ju även något att se fram emot när jag går runt och jobbar i sommar.