jag har ingen råtta men det låter inte nyttigt. Russin, torkad banan, kokosolja, hasselnöt och solrosfrön låter inte så nyttigt.. Jag skulle aldrig ge det som basfoder till ex min hamster. välj istället en annan musli med de 4 sädeslagen i, råg, vete, korn och havre (är det dom? aja) och sen tillsätta hundfoder m.m finns bra artiklar här på vad man kan blanda själv i, sök på sajten. :)
Låter okej, men nötter brukar va ganska feta. Försök gärna få tag på oskalade nötter som ger dina råttor extra sysselsättning. Även kokosolja är ju inte så nyttigt.
Men jag brukar göra en mix av havegryn, osötas musli, osötad kornflakes, osklade pumpa frön och lite torkad frukt ibland :)

Ja, jag tror också det kan vara lite fettovarning på den blandningen. Beror så klart på hur gamla råttorna är och i hur stora doser det är.
Torkad frukt brukar kunna vara en sockervarning. Prova att leta på en sockerfri musli med de 4 sädeslagen istället. Du kan tillsätta lite sesamfrö och pumpafrö, bra för järnintaget. En gnutta linfrö kan man också tillsätta, det finns bra oljor i dem.
Du kan ju kolla på min hemsida om du vill för tips (länk nedan). Men receptet är lite gammalt och jag har tänkt mig göra ett bättre så småningom. Men det är en bra hint i alla fall åt rätt väg! :)
Älskar mina stora små vänner..

Mä, min signatur är borta. Ahja, länken är www.teratos.webs.com
Bor i Holland och har sökt som en galning efter osötad musli i vanlig affär och hälsokost och ekobutik, men det finns inte och de saker som är med i recepten på sidan går ej att finna. de ligger inte så långt framme som Sverige med häslomat: är jättestor skillnad.
De vill inte äta vanligt Torrfoder utan de äter nästan bara vanlig mat, frukt och grönsaker vilket de får varje dag. Ger dem bara lite av denna blandning samt vanligt Torrfoder som de inte rör. Detta är max 2-3 msk/dag.
Tack för era tips.

Jahaaa, jag förstår.
Ja, men prova då och så ser du om de går upp väldigt mycket i vikt. Har du tur struntar de i frukterna, alla gillar inte det. Dessutom, om de får mycket grönsaker om dagarna så kompenserar det upp. Då kanske till och med den där blandnignen blir perfekt. Det är ju ingenting jättefel i den i alla fall!
#6 tack för svaret. Har läst allt på din sida och tycker det verkar super så jag önskar att allt gick att köpa här. Ska till sverige i sommar med bilen. får köpa med mig gryner och musli hem då.
Ska hålla koll på dem, men de älskar grönskaer och vanlig mat mest av allt och de springer runt som tokar minst 2timmar/dag.

Ja, alltså, det är ju helheten som räknas. Kör du mycket blötmat och får till en bra varierad kost där så spelar torrfodret mindre roll! :)
dum fråga kanske men vad är blötmat?
Jag ger dem våra rester med olika grönsaker och rotfrukter till frukost brukar de få tex havregrynsgröt med bär eller annan frukt.
Jag tror hon menar färskmat - matrester :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Antog också det, men ville bara fråga.
Tack
Vill bara inflika att kokosolja inte är farligt, tvärtom! Googla på kokosolja så kommer det upp massor av fakta om dess nyttigheter.