Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1010 ggr
borrprov
0

eluttag och kablar

hej igen

jag skrev ju ett inlägg för prick en vecka sedan tror jag om att en av mina råttor hade gnagat på en kabel.

jag har haft de bara i sängen sen dess. jag har till och med satt upp en gammal sänghimmel så de ej ska kunna rymma. men de har gnagat upp flera hål så jag har fått sy och det ENDA de tänker på när de är där är att gnaga upp hål. de blir som besatta alltså. har haft de lite på golvet men tycker det är jobbigt att hålla koll på dom eftersom att kablarna och kontakerna är precis överallt.

så det jag undrar över är hur ni gör när ni har era råttor lösa? har ni nåt speciellt skydd eller bryr sig inte era råttor om kablarna och eluttagen?

jag börjar tycka synd om mina ja har dom nästan aldrig ute för att jag inte vet hur ja ska göra

Charlott_
0

Det finns ju typ sån ''rörslang'' eller vad man nu kallar de man lägger kablar i, vet du vad jag menar? :) Man använder det till att förenkla all kabel trassel bakom typ datan eller tv.. :)

Charlott_
0

Mina råttor bryr sig inte alls om sladdar och eluttag, dom har så mycket annat att göra ;)

(glömde svara på de)

;)

borrprov
0

jag ska se vad det är egentligen. tycker så synd om dom!

Charlott_
0

Ja de är ganska praktiskt, sipper alla sladdar och så :) Dom blir ju rastlös, därför dom gnager hål i det himmel nätet :)

borrprov
0

det verkar svindyrt med kabelskydd. aja, nåt måste ja ju ha!

Charlott_
0

Nej jag tror inte det är så dyrt, Finns nog på OnOff, Jula, Elgiganten m.m :)

Trollhund
0

Som vi nämnde i din tidigare tråd så kan du ju göra kabelskydd själv också :) Och så är det nog värt att kollla runt lite på olika, det finns nog lite olika varianter och därmed också olika prisklasser ^^
Ikea har ju också har jag hört.

dyoxide
0

Vi har ett stort bord vi brukar lägga en filt över o sätta massa hus o leksaker på som vi brukar ta ut dom på :) vi har också selar till dom så dom kan få gå runt på upptäcktsfärd i huset också utan att vi behöver vara oroliga haha

Anvariel
0

Mina har alltid varit helt hopplösa på sladdar också. :/ Ingenting verkar funka riktigt. Jag kan imöjligt täcka in precis allt med sladdskydd (för många och för långa sladdar) och anti-bit nagellack funkar inte (gott gott, säger de). :/ Trist, men så är det här i alla fall.

chelona
0

Hittills har ingen av mina varit intresserade av kablar, men för att vara på säkra sidan är det bara i köket de får springa på golvet. Där har jag varken golvnära sladdar eller krypin. Visst, de gnager lite på skåpshörnen, men det hörs ganska tydligt och då är det ju bara att säga till. Ingen av dem har ännu fått för sig att klättra uppåt(förutom när James skulle upp på en stol, vilket  är en ful historia i sig själv), så jag får ha köksbänkarna ifred. Återvinningen ska däremot klättras i, men det är ju bara tidningar och ursköljda pappkartonger så det ser jag inget regelrätt fel med.

💣

råttan1
0

Vi köpte  kabelrör på IKEA som är 5 m lång och lätt att klippa i. Kostade 50kr eller så så det var inte dyrt. Väldigt lätt att jobba med också.

Lycka till