Hjälp mig snälla!!!
Hej, min ena råtthona har råkat ut för en tjuvparning:( och det är så att jag har läst på om parning sedan länga innan detta hände, och vet vad som kommer att hända och vad jag behöver göra om hon nu får ungar, men det står att "efter en lyckad parning ses ett vaxliknande ämne i honans köns-öppning", och jag tror att jag kanske har sett den men jag är inte helt säker för jag vet inte hur stor pluggen är! snälla, kan någon berätta som vet hur stor vaxpluggen är..!
MVH Zider

Vaxpluggen är ett par mm stor, oftast så ser man den inte alls tycker jag. Den ramlar ju bort efter ett tag.
Qui dormit, non peccat
Tack så mycket då var det vaxpluggen som jag såg, men kan den komma redan 6 h efter parningen?

Ja, vaxpluggen bildas direkt efter lyckad parning, och ramlar sen bort eller blir bortputsad av honan.
Qui dormit, non peccat
okej tack;)
Jag brukar aldrg se någon.
och detta är min första kull med så det ska väl bli kul att se hur den blir honan och är två toppörde roan
och hannen*
Man ska inte para roan och roan. Så vi får bara hoppas att det blir en lyckad kull.
varför ska man inte dt?
Håller tummarna att det inte blev något. Det är inte roligt att råka ut för tjuvparningar. Var det nån som lyckades smita medans dom andra var ute? Tänkte så inte risken finns att nån fler hona är tjuvparad eller om det finns flera möjliga pappor.

Finns en del trådar om det där med roan + roan, men jag tror det har mindre betydelse. Det man ska passa sig för är allt för enträgen inavel, vilket alltid är risken när zooråtta + zooråtta parar sig, oavsett färg. Men roanråttor har ofta zoobakgrund, därför har många dragit den parallellen. Alltså, man vet ju sällan något om zooråttors släktband. Och jag tror att sambandet snarare ligger där än hos varianten i sig.
Men det är egentligen inget att fundera över här. Om båda är roan bör hela kullen bli det. Färgerna kan däremot variera, liksom örontyperna. Beror på vad föräldrarna bär på.
Älskar mina stora små vänner..