Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 468 ggr
Fax
0

Ta bort deras favorithak?

Har tre småttingar hemma. Bott bara en vecka hos oss. Gudasöta små tjejer. Nu till frågan; i buren har de ett rör som går från ett hyllplan till ett annat. Där spenderar de sin tid då de inte springer omkring. Nu har den ju börjat lukta en del o inte så enkel att göra ren. (Håller på att toa träna de små.) Hur upprörda blir de om jag helt sonika tar bort röret o lägger dit en "bro" istället? De har andra mysiga tillhåll men de är inte så populära.

hus-musen
0

Mina älskar sina rör och sputniks, så jag står ut med dem. De blir inte glada när man tar bort dem. Det är ju lite som att någon skulle komma hem till dig och ta din säng och säga näe nu får du sova på soffan istället.
Du får städa dem lite oftare bara, skölja av dem snabbt en gång om dagen/varannan dag så luktar det inte direkt.

Qui dormit, non peccat

råttan1
0

Mina råttor älskar sina krypin som jag gjort av jeanstyg, samt rör och sputniks så jag har gjort 4 olika jeanskrypin, 2 sputniks och 2 rör så kan jag ta ut och byta dem varje dag så de kan rengöras och tvättas och då märker de inte så stor skillnad.

Prova att köpa flera rör, eller sitter de fast på ett svårt sätt?

Lycka till

Fax
0

Okej, får ta och handla ett till rör. Dom var ju fasligt dyra bara. Röret kom med buren från zooplus. Det har ojämn yta inuti och svårt att torka snabbt. #1 Måste bara få säga att jag tycker det är lite komiskt att så många kommenterar just; vad skulle du tycka… Nu är det ju så att människor o råttor inte tänker lika, tur är väl det. Men jag fattar grejen de gillar INTE att bli av med favoritstället. #2 Nä, det är inte speciellt svårt att ta bort. Blir bara rysligt blött ;) svår att torka.

hus-musen
1

#3 Med tanke på att råttor är högt utvecklade empatiskt och intelligensmässigt så tänker vi nog mer lika än vad du tror. Och favoritstället sörjer vi nog lika mycket oavsett om vi är djur eller människor.

Qui dormit, non peccat

minky
0

#3 är det ett ferplast rör är det ju ganska lätt att ta isär o diska ur… Brukar få ta mina rör o hyllor några ggr i veckan….

råttan1
0

Finns kanske ett billigare typ av rör som du kan köpa och som är lättare att ta isär.

Lycka till och berätta gärna hur det går.

sarakaka
0

Är det ett långt rör eller ett kort rör?

Om det är kort kan man ta ut det och duscha insidan med riktigt hett vatten i duschen/handfatet.
Är det långt kan du göra ungefär samma sak, hälla i milt rengöringsmedel och duscha hett, det varma vattnet löser upp kisset. :)
Kan du kanske sätta röret på ett sätt som gör det lättare att sätta dit och ta bort? Hur sitter det?

Jespersen
0

Jag virar en liten handduk runt handen och trycker in genom röret, blir i alla fall tillräckligt torrt för att hänga upp direkt igen :)