Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1273 ggr
Exoticas
0

Mina gnagare får inte bo kvar!!!! =(

Idag var hyresvärden här och berättade att jag inte får lov att ha gnagare i bostaden då det drar till sig vilda gnagare?!

HAR DOM ENS RÄTT ATT STÄLLA DET KRAVET?!

Vet verkligen inte vad jag ska ta mig till just nu, vad hade du gjort i detta läge?!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Denna kommentar har tagits bort.
hus-musen
0

Nej de kan inte ställa det kravet. Antingen är det djurförbud mot alla djur eller så är alla tillåtna. Giftiga djur behöver du dock söka tillstånd för.
jag hade ringt hyresgästföreningen och tagit fram mitt kontrakt, står det att gnagare är förbjudna och du har skrivit på så är det kört. Står det ingenting så kan hyresvärden hoppa och fara.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Kolla vad det står i ditt kontrakt och allmänna regler för boendet. Men det är uppenbart skitsnack att de skulle dra till sig vilda gnagare :P

hus-musen
0

Japps rent bullshit! Så länge ditt hem inte ser ut som en soptipp och är en hälsofara för då kan de bli petigare.

Qui dormit, non peccat

Exoticas
0

I de hus jag bor så är vi bara två familjer, det är typ en avdelad enplans villa. Jag tycker att det är sjukt men pratade med dom som bodde här innan oss nu, dom fick göra sig av med dotterns hamster =/

Det står ingenting om djur i kontraktet.

/Josefin

hus-musen
0

Isåfall kan de inte tvinga dig att göra dig av med djuren så länge de inte kan bevisa att det är en sanitär olägenhet och det har blivit skador på lägenheten/inredningen eller dålig lukt. 

Så om jag vore du så skulle jag röja som fasiken tills allt är kliniskt rent bara för att de inte ska ha minsta lilla att påpeka.

Qui dormit, non peccat

Exoticas
0

#6 Det är redan kliniskt Gör rent buren varje dag osv.

Jag funderar på hur han har fått reda på att jag har gnagare och varför i helafriden han kommer ut på nationaldagen och tar upp det. hunden är ok. jag citerar hyresvärden:

"Det är ett gamalt trähus vilket gnagare lätt äter sig genom, vi har tidigare haft problem med detta och vill inte ta några risker"

/Josefin

Exoticas
0

Kan tillägga att jag är super ny inflyttad!

/Josefin

hus-musen
0

#7 Jo men du förstår vad jag menar, minsta lilla spånbit eller matbit på golvet inte ens i närheten av djuren kan få sånna människor att reagera med att det är ohygeiniskt och lockar till sig ohyra så djuren måste bort.

Eftersom det inte står i kontraktet kan han inte göra något. Utan att bevisa att det är en sanitär olägenhet blabla som jag skrev.

Gillar inte flashback, men du har bra info där https://www.flashback.org/t1123615

Sen har du även här :

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Maste-jag-ha-vardens-tillstand-for-att-ha-husdjur-i-lagenheten.aspx

Qui dormit, non peccat

Exoticas
0

#9 Eftersom att det inte står några regler på själva kontraktet utan det jag skrivit på är att jag följer de regler och krav som ställs i framtiden så får det tydligen sägas nej till vissa djur?! Jag bara funderar på hur jag ska hitta hem till pojkarna innan i morgon kväll!!! =O

/Josefin

hus-musen
0

#10 Nej det får det inte. Djurförbud är enbart giltigt om det är tex en allergilägenhet. Men då skulle du inte få ha hunden där heller.
Så vad han tycker kan han stoppa upp någonstans, han har ingen som helst laglig rätt att kasta ut dina smådjur.

Qui dormit, non peccat

Exoticas
0

#11 Nej men de har rätt att kasta ut mig om jag inte uppfyller kraven…

/Josefin

DuBetMig
0

Det är vanligt att man får ha "djur som itne förstör lägenheten" eller endast "djur i bur" - vad jag har hört under de år jag bott själv.
Frågade du om det var OK med djur i lägenheten innan du flyttade in?

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

hus-musen
2

#12 Nej det har de inte. Du kan inte bli utkastad från en lägenhet hur som helst. Har du förstahandskontrakt? Då måste det till särskilda villkor för att de ska kunna vräka dig.
Dessutom har du 3 månaders uppsägningstid.

Vräkning: en vräkning innebär att hyresgästen har förverkat sin rätt att hyra lägenheten, och blir tvungen att flytta. En anledning till detta kan vara att hyresgästen har hyrt ut lägenheten olovligt i andrahand, brutit mot något i kontraktet, eller stört grannarna och inte skärpt sig vid tillsägelse. En vanlig orsak kan också vara utebliven hyra, eller sen hyresbetalning vid upprepade tillfällen.

Påhittade regler i efterhand är inte en laglig anledning till vräkning.

Qui dormit, non peccat

Exoticas
1

#14 Nej jag hyr av privat person och min uppsägningstid är enligt muntligt avtal 1vecka…

/Josefin

hus-musen
0

#15 Ja då hyr du i andra hand, och har inte besittningsrätt förrän du bott där i två år. Men det finns fortfarande regler, och uthyraren kan inte hitta på sina egna lagar hur som helst.

Eller hyr du av en privat hyresvärd? Finns ju många varianter. Hyr du av en privat hyresvärd så gäller samma regler.

Eller är det svart, för då har du problem.

För jag förutsätter att du har någon form av kontrakt på lägenheten..

Här kan du läsa mer, han kan bara säga upp dig med en veckas förvarning om du bott där mindre än 3 månader.
http://www.hyreslagen.com/#Hyrestidochuppsagning

Qui dormit, non peccat

Exoticas
0

#16 Jag hyr av en privatperson som i sintur hyr i första hand. Han har inte tillstånd att hyra ut lägenheten och han kan alltså be mig lämna lägenheten idag om han vill…

/Josefin

wintermynta
0

Kan du inte bjuda in din hyresvärd och visa att råttorna springer faktiskt inte lösa.  Att det inte luktar och att det är tamråttor det rör sig om.
Jag har själv blivit vräkt av denna anledning och där försökte vi först att visa att vi inte hade 40 råttor som sprang omkring (som nån sa).

hus-musen
0

#17 Ja då har du inga rättigheter över huvud taget eftersom du inte bott där tillräckligt länge. Ett olagligt svartkontakt i andrahand kommer du inte långt med.
Jag hade nog ärligt talat svarat att om du kastar ut mig så anmäler jag dig.

Men vill du ha lägenheten så har du inget val isåfall annat än att göra dig av med djuren. Och vänta 2 år tills du får besittningsrätt så kan du skaffa igen.

Qui dormit, non peccat

Assasi
0

Som det skrivs ovan, det MÅSTE stå i kontraktet om man får ha djur eller inte. Att de drar till sig vilda är helt befängt!!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

hus-musen
0

#20 Jo fast med ett olagligt svartkontrakt så spelar det ju ingen roll..

Qui dormit, non peccat

deeremf
0

Tycker iallafall att hyresvärden borde komma med konkreta bevis på det han säger.

Vilket verkar lite möjligt.

Hur funkar det med hyresgästföreningen i sånna här tillfellen?

Kan man anmälla värden?

Varför får han inte hyra ut egentligen?

hus-musen
0

#22 Du får inte hyra ut din lägenhet hur som helst, du äger den inte utan det gör hyresvärden. Står det i kontraktet att personen med förstahandskontrakt inte får hyra ut den så är det ett kontraktsbrott att hyra ut den i andra hand. Personen med förstahandskontraktet kan förlora lägenheten och bli vräkt.
Den som har det olagliga andrahandskontraktet kan inte göra ett skit om inte den personen har bott där längre än 2 år för då kan h*n hävda besittningsrätt och få ta över lägenheten.

Eftersom det är ett olagligt svartkontrakt kan inte hyresgästföreningen göra ett dugg och hyresvärden är totalt oskyldig i det hela.
Det är ett ogiltigt kontrakt och ts kan bli utslängd när som helst och kan inte göra något åt det.

Qui dormit, non peccat