Sommarjobba- arken zoo
Hej alla, imorgon ska jag till djuraffären arken zoo och fråga om dem tar emot sommarjobbare.
Om, bara om dom gör det så ska jag passa på att tjuvkolla hur dem tar hand om och ser till djuren.
Så som man ser det när man åker dit, alla djuren i samma rum, 3-4 medelstora råttor i en liten hamsterbur om inte ännu mindre, gapiga fåglar i 4 burar bara någon meter ifrån kaninerna, marsvinen, råttorna, gerbilerna och mössen.
Tycker inte detta är bra alls. så jag får väl se om jag får sommarjobba där och kolla lite med hur dem faktiskt gör.
Rätt trist att det är typiskt djuräffarer att vara så dåliga på djur.
Och just arken zoo, "vi älskar djur", "det bästa för djuren".. rlly? :/
Vad tycker ni om detta?
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
Jaf har funderar på samma sak, att ansöka sommarjobb på Djurmagazinet, bara för att se vad dom gör :)
Dock tror jag dom tar väldigt bra om djuren, fåglar och gangare är i olika rum, stora och väl inredda burar, Dock tycker jag att dom kan ha lite för många djur i en bur ibland… men iallafall, dom djuren jag har varit i kontakt med därifrån har varit riktigt trevliga :)
Jaså, ja det låter ju mycket bättre, det här är värsta mardrömmen :c Tycker jag!
//Ebba
Beror väl på vilka djur man är intresserade av och hur man ser det då. Tex skulle ingen som inte var intresserad av reptiler reagera på att dem inte hade fuktlådor eller fri tillgång till kalk. Samma med att tex kampfiskar går med andra fisksorter.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ja, där har dem bara nåra gnagare o rätt mycket fåglar, och fiskar då.
Fiskarna och fåglarna vet jag inte speciellt mycket om.
men så som t.e.x att 3 marsvin sitter tsm i en liten bur så liten som en transport bur är verkligen inte okej tycker jag.
//Ebba
Jag har ganska bra koll på hur de ska se ut hos dom flesta djur, Ingen expert eller så men jag vet va reptiler, gnagare, fiskar och fåglar behöver för att må bra :)
#5 jaså vad duktig du är då! jag fick lära mig om sengångare i 6an nu kommer jag inte ihåg ett fnatt.. :o
//Ebba
#6 haha men jag går på naturbruks skola och mina kompisar som jag umgås mest med går djurvård så jag snappar upp ganska mycket när dom sitter å disskuterar och pluggar ;)
#7 Aha, hahah :)
//Ebba
djur affärär ska inte ha djuren i hela deras liv utan bara en tid till de säljs.
#9, ja och under den tiden dem är där så borde dem ta bra hand om dem så dem inte blir så knäppa och avlider i förtid som många djuraffärs djur gör.
//Ebba
Jag vet också vad de flesta djur behöver då jag är riktigt intresserad av djur och natur. Men då många inte vet det, te.x någon som bara har en hund, så blir det ju att ingen försöker göra något åt hur de sköter djuren då de inte vet någon mer än om vad deras hund behöver som exempel.
#11 jaså det är bra att det finns vissa vettiga människor i världen iallafall :)
Själv vet jag bara sådär ganska mycket om vad råttor, hundar, katter och marsvin behöver för att må bra, för det är dem djuren jag haft mest kontakt med och lärande om :D
//Ebba
och chillor glömde jag.. haha :P
//Ebba
sök inte jobb där …
Sommar jobb eller vanligt jobb?
Mjo, sommarjobba ska jag nog göra om dem tar emot sommarjobbare, endast för att tjäna nån peng och se hur dem bär sig åt med djuren (:
//Ebba
tror inte att de skulle vara ett bra jobb för dig , dom tar mäst in sånna som praktiserat där eller som har gått gymnasiet i den inriktningen :)
kanske inte, men jag får bäl se, blir det inte där så blir det på hunddagis :P
//Ebba
Jag tycker Arken Zoo är en av dom bästa djuraffärerna jag vet. Jag handlar på den i Stockholm Vinsta. All personal är rått älskare, råttägare och råttkunniga så jag hamnade verkligen rätt! Stort utbud av mat, har smådjur såsom kaniner hamstrar marsvin och råttor i ett isolerat rum, synd bara att dom använder kutterspån. Men dom har inga fåglar eller höga ljud som gör dom rädda.
Men köpte min ena honråtta Geisha från Arken Zoo i Stockholm Kista där personalen var oerhört spydig och när jag skulle välja ut en råtta förutom Geisha som redan var bokad, sa han "Men skynda på! Ta bara den du tycker är finast!"
.. Slutade med att den råtta som var "finast" som jag valde dog 6 månader senare i en skum tumör/stroke/E-P anfall, nåt av dom.
Så det beror HELT på vilken Arken Zoo man går till.
Jag har en veckas APU (praktik) på Arken Zoo (fd. Djurmagazinet) i Gävle nu vecka 12 :)
De tar egentligen bara in folk som går djurvårdslinjet (jag går IT-media, höhö, har tidigare läst 1½år Djurvård) Men vi känner dem sedan tidigare och de vet att jag brinner för råttor så jag får komma dit ändå :)
Trivs jag ska jag söka sommarjobb där.
Man kanske ska poängtera att ArkenZoo är en Kedja av Många olika butiker. Bara för att 1 ArkenZoo är dålig ska man inte dra alla över en kam! :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#18 & #19 jo, iofs.. arken zoo i v-rås SUGER iallafall :/
//Ebba
Jag handlar inte på arken i västerås men andra arken
#18 Jag tycker inte den i Vinsta har SÅ bra djurhållning. Så tycker jag att den är ganska dyr också, men de har trevlig personal i varje fall!
Jag håller vid att jag tycker Bromma Zoo e bäst :P Deras råttor de hade för ett par veckor sen (fick akuthandla in två som skulle bli sällskap för att en råtta jag hade var döende, tack och lov överlevde hon) verkade väldigt mysiga i affären, men var fullkomligt livrädda i flera veckor när de sen kom hem till mig. De är väldigt små (de är 13 veckor och lika stora som min 6-veckors) och en av dom går inte att lyfta ur alls. Medan två st jag köpte till min kille i februari är fullkomligt underbara!
#22 Och på reptilfronten blir Bromma i princip halshuggna. Skönt att de tar hand om råttorna i alla fall :)

#23 Tar hand om är väl att överdriva, så bra är de inte. Knappt accetabelt, men har sett betydligt sämre.
Qui dormit, non peccat
Needless to say, det är inte många djuraffärer som har bra djurhållning :P Men som jag såg i en annan tråd: Det är dessa djuraffärsråttor som väcker intresset hos oss och tillslut kanske man hamnar här och får kontakt med uppfödare och går vidare i sitt intresse :) Det är min historia i alla fall.
Dessa råttor/djur kanske inte lider i onödan i alla fall. Hårt, men så ser jag på det.
(Iom det har jag inte sagt att det är okej att inte ta hand om djur hos grossist/djuraffär).
Konsernen Arken Zoo, är en av de ledande Zoo affärerna som verkligen tar hand om sina djur, de sänder dessutom ut sina Anstälda på kurser för att de ska ligga på topp, de är dessutom måna om sina djur, och följer vad Jorbruksverkets lagar.
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.
#26 smyg reklam?
Arken zoo i karlstad tycker jag är bra, de hade bara 4 råttor i en stor bur när jag köpte mina 2 första råttor, de var dessutom trevliga där. :) Ett halvår senare köpte jag 3 till råttor på Djurmagasinet i Karlstad och kan säga att det var säkert 20 råttor i en o samma bur (bur för marsvin) och de hade ett stort rör i det som alla råttor var i som en klump så hon på djuraffären fick skaka på röret så de kom ut. :o dit går jag inte igen och dessutom var det billigare, men är nog för de tar in mer råttor.

#26 de kan kalla sig för vad de vill, men så ser det inte ut i verkligheten. Har själv anmält flera arkenbutiker för att de har så extremt dålig djurhållning.
Qui dormit, non peccat
#26: För att inte tala om att deras hemsida är mindre information, tror de gjort flera försök att förändra helt felaktig fakta men vet inte om det blivit mycket bättre.
Var väl också en tidningsnotis för ett tag sen om en Arken Zoo som blivit dömd för vånvård eller liknande? Kan inte hitta artikeln men vet att jag läst om det.
#28 Tycker dock att om man jämför allt annat på Arken vs Djurmagazinet så vinner nog Djurmagazinet. Tycker själv det är riktigt trist hur råttorna på DM har det, men de sköter te.x fiskarna, fåglarna och reptilerna ganska bra, ger ut rätt fakta vad det gäller dem och dessutom säger till om de inte kan något man frågar. På Arken har de ju allt i en klump i princip och de följer en likt en hök med blicken 

Jag brukar ha motsatt uppfattning när det gäller just Arken vs. Djurmagasinet. Men det beror ju så väldigt mycket på vem det är som har hand om just DEN affären. Arkenbutikerna här i stan (Norrköping) har alltid fåglarna och däggdjuren separat, t.ex. Men naturligtvis finns det alltid saker att gnälla på… det finns det ju alltid. Men jag har alltid uppfattat Arken som bättre än de flesta andra djurbutiker, trots allt. Djurmagazinet har jag inte mycket för. Här har de alla djuren i samma rum och har rent generellt sätt dålig koll. Men som sagt, det är ju så mycket upp till den enskilde chefen på just den orten.