Har en ensam kille.
Hej!
skaffade min Manson och hans bror Floyd i början av året.
Floyd blev dock sjuk och var tvungen att lägga till sömns.. *snyft*
Så nu har jag en ensam liten råddis kvar.
Har provat att ha han med andra. Så att han inte ska vara ensam.
Men han vill verkligen inte vara med andra råttor.
Redan när jag köpte han, (alla brorsorna var i samma bur.) så låg alla och sov i hängmattan, men min lillamanson satt ensam en bit bort.
Han föredrar mest att vara själv.
Jag har uppe han minst 3 timmar per dag. Resterande tid är buren öppen hela tiden, så han brukar ligga brevid mig när jag kollar på film ovs.
Så ska jag fortsätta försöka skaffa en kompis till han, eller klarar han sig?
Känns så elakt att han ska vara själv, men han e rätt mammig av sig, och har provat med ca 4 råttor nu.
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Hur har han reagerat när han har träffat nya råttor?
Gått där ifrån,
går hällre och sätter sig hos mig, och om någon av råttorna har gått upp på mig, har han blivit vääääldigt sur.
Ok. Eftersom du redan har provat med andra råttor och han tydligt visar att han inte är intresserad av dem verkar det som att han mår bäst av att få bo själv. Umgås så mycket du kan med honom så klarar han sig bra med ditt sällskap :)

Han går därifrån, men reagerar inte aggressivt? Isåfall hade jag gett det mer tid faktiskt, synnerligen när det märks att han mår dåligt av att vara själv. Du är hans enda kvarvarande trygghet så det är därför han söker sig till dig.
Men funkar det inte så ha honom själv, och funkar han inte själv så är det snällast att låta honom somna in.
Qui dormit, non peccat
Han går där ifrån, så länge jag inte har rört den andra råttan.
Då blir han extremt sur.
#5 Sur, hur menar du då? Vad gör han när han blir "sur"? Han kanske inte vill ha kompis just nu men sen kanske han ändrar sig. Jag hade nog skaffat 2 små bebisar till honom. Varför jag skulle skaffat 2 är för att ifall han inte villl va med dom andra så har dom iallafall varandra, men då kan han även välja om han vill va med dom eller inte. Sen beror det på hur gammal han är? är han gammal kanske han inte lever länge till, då är det också bra att man skaffar 2 så du inte sitter i samma situation igen.

Extremt sur, hur då? Vad i beteendet tolkar du som sur? det är ju det som är det viktiga, en extremt sur råtta hade attackerat den nya.
Qui dormit, non peccat

Det där tipset om 2 råttbebisar, kom ihåg att alla kanske inte vill ha två flockar. ;)
Hon köpte råttorna i början av året, alltså är han 4-5 månader. Det kan vara så ibland att de har påbörjat sin "pubertet", vissa är riktigt tidiga. Då kan de vara lite lättjuriga.
Hur gamla har råttorna varit som han träffat? Om de är äldre kan det vara att han är rädd för eller arg på dem. Kan vara bra att försöka utreda först om det verkligen inte går att få ihop honom med nya, det är därför vi frågar så mycket.
Men berätta gärna i detalj, gör han utfall? Backar mot dem i sidled? Reser ragg? Fnyser? Piper? Bits? Det kan hjälpa oss att tolka hans beteende. Berätta gärna också hur de andra råttorna betett sig.
Går det inte så får du ha honom som ensamråtta så länge han gillar dig och trivs med livet.
Älskar mina stora små vänner..
jag sa vad JAG hade gjort.
Min lilla manson är nu sju månader. Han var två-tre månader när jag skaffade han och hans bror.
När han blir sur, reser han ragg, går i sedled, fnyser och två sec senare biter han dem.
Han har träffat en som var ett år.
Det funkade, innan jag kom inärheten av den andra råttan.
och så har han träffat två st mindre, som är ca 9 veckor.
Men han verkade mest bli irriterad på dom när dom gick för nära.
Jag skulle nog inte klara av att ha tre råttor.
Speciellt inte två burar, då mitt rum redan är rätt trångt.
Tror att han trivs rätt bra ensam.
Han verkade vara ''ensamråtta'' redan hos brorsorna när jag skulle köpa dom.
Sedan är buren öppen hela tiden, så han brukar komma lite då och då och brottas lite med mina fingrar, sedan in i buren och vila sig lite :)
+går inte i skola. (ska gå i nian.) Är endast borta en timme per dag då han inte kan följa med.
annars brukar han följa med mig lite överallt!
han slutar äta om jag lämnar han i ett dygn. (Det var så även när brorsan levede.) så han hänger med på övernattningar hos kompisar!
Så han är ju inte direkt ensam om man säger så. Han har tom börjat vilja sova i min säng på nätterna…!

Oj, låter som en väldigt känslig kille.
Ja, klarar du av att ge honom den uppmärksamheten så!
Älskar mina stora små vänner..