Minskning av råttdoft??
Har två burar - en med tjejer och en med grabbar. De står i varsin ända av rummet. Det är 3 i varje bur och det är STORA burar så det är inte trångt. De gillar dock att ligga på samma ställe - i hög.
Mitt problem är att det luktar väldigt illa och fort i buren. Om jag städar på dagen luktar det på kvällen. Tyg måste jag byta varje dag annars så STINKER det. Varannan dag städar jag ur burarna för det luktar så mycket. Haft en omgång hanar för nåt år sen och de luktade inte så snabbt som det här gänget gör.
Provat med olika underlag men inget hjälper. Provat diska med YES, klorin och ajax citron men det gör ingen skillnad. Självklart är det noga sköljt och avtorkat innan råttorna kommer in igen. Toaletter finns men de är dåliga att gå dit. Bajsar och kissar överallt. Honorna lika illa som hanarna.
Har en karl som verkligen inte vill ha råttorna så jag kämpar med att hålla dofterna nere - så då hjälper det ju inte att det luktar så snabbt. Tar tacksamt emot tips vad det kan bero på eller om ni har andra förslag.
Köp en luftrenare?
Eller gör råttorna vana att gå på låda, då blir det inte kiss överallt :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Vi har tidningspapper sen toalätt över det… luktar inget fast våra inte är toatränade… städar en gång i veckan högst… mycket praktiskt…
Har du plast eller metallbotten?
Vi rengör med citronsåpa, superfräscht…
Vad äter dem?
Min morsa passade råttorna en vecka nu och när jag kom tillbaka stank det helt annorlunda än vanlig lukt. Hon hade gett dem havregryn istället för grynblandning. x)

Luftrenare är det bästa, kostar 500 kr för de billiga varianterna som funkar rätt bra!
Har du skrubbat gallren ordentligt och tvättat väggen bakom? Många gånger så är det pga galler och vägg det luktar illa.
Qui dormit, non peccat
De äter en blandninga med pellets (helfoder rat complete) och hamsterblandning.
Får matrester av oss dagligen om det passar annars får de grönsaker eller barngröt.
Dricker vanligt vatten.
Ska fixa hem bättre lådor och sätta igång och toaträna. De är unga hela bunten så jag har lite att göra… ;-)
Kan man få dem att kissa i lådan med?? Ska lägga tidnpapper på hyllplanen med - har inget där
TACK för tipsen. Avgudar ju mina råttor men förhållandet tar stryk. ;-)
Är inte rat complete ett riktigt (skit) foder? Jag har inte haft det själv men var det inte bland annat det som gjorde att det luktade mkt om dem? Ngn som vet? Husmusen, du som kan allt :O?
Skulle tipsa om teratos blandning på foder istället för rat complete faktiskt då det är nyttigare och billigare i längden att göra eget..
Länk till den artikeln:
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato?bookmarks-2
Annars är det bara att toaträna :)
Själv använder jag borris mattor som underlag.. Kan gå upp till en vecka innan jag ens känner någon lukt (sambon är dessutom allergisk)
Och med luftrenare så luktar det nada :P
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/

Kan allt är då verkligen att ta i ^^ Finns massor jag inte kan och andra som är kunnigare 
Rat complete är ett sisådär-foder, man får lätt tjockisar på det.
En sak som påstås är att rat complete ska innehålla ämnen som minskar bajsdoft, vilket inte alls behövs om råttan får en bra kost. Just detta gör mig allmänt misstänksam, varför behövs en doftminskare om fodret är bra? En välmåendes råttas pluttar luktar inte alls mycket, och de är torra och fasta. Urinet luktar inte särskilt mycket heller då, precis som för människor så reagerar urinet med det vi äter.
Finns en del råttor som blir dåliga i magen av det.
Hamsterblandningen kan innehålla allt möjligt elände, svårt att säga utan att veta exakt vad det är.
Men i regel, stinker råttorna så är det troligtvis ifråga om maten, och många gånger är det pga proteinhalten.
Så jag hade bytt foder, till en hemmablandning med musli utan fröer och nötter.
Sen är det såklart städningen, hade själv problem med råttor som stank fasiken, visade sig vara gallret (ogalvat och olackat) och väggen bakom som sugit åt sig piss. Vet inte hur många gånger jag skrubbade, rent blev det aldrig och jag kände doften. Sålde bureländet.
Luftrenare kan utföra smärre mirakel.
Och såklart toaträna, mycket enklare. Inte alltid man kan få dem att kissa i lådan, men bajsa borde inte vara några problem.
Torka av ytor i buren en gång om dagen och byt tyger. Ha mattor/filtar på hyllplanen så ligger inte kisset och drar in sig.
Sen så är det ju oxå så att alla är vi olika doftkänsliga. Jag har en mycket bra näsa och känner allt, kan sniffa mögel och allt möjligt som många inte ens märker. En doft som stör mig, kanske inte stör andra och tvärtom. Sen är det ju så att om man ogillar en sak så är det ju lättare att klaga, även om det egentligen inte stör utan det blivit lite mer av en principsak.
Qui dormit, non peccat
#4 Vet du vart man kan köpa domdär för ca 500 kr?

#9 Ja de finns bla på ett ställe i sthlm som säljer just luftrenare, kommer bara inte ihåg vad de heter.. men annars så finns det massor av alternativ på internet!
Det man dock får kika på är hur stora ytor luftrenaren täcker, Bionaire och honeywell har prisvärda luftrenare under 1000-lappen tex för rum upp till 20 m2. Har man större så blir det dyrare.
Denna XJ 2000 dock funderar jag på att hänga i sovrummet 625 kr, men täcker 25m2.. Helt ok pris. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1841
http://www.sproutinghealth.se/formular.html
Ett billigare alternativ kom jag på nu är http://www.luktfritt.nu/
Qui dormit, non peccat
Xj2000 har jag i råttrummet. Funkar superbra
//Ellie
TACK ALLA!!!
Superba råd. Imorn ska jag släpa ut gallren och köra med högtryckstvätten. Sen ska jag fjäska lite för maken och se om han kan justera burarna lite - så små dörrar att man blir galen. Lär plocka isär hela buren för rengöring. Inte bra. :(
Toa-träning ska bli av - redan börjat. Tänkte ta en bur i taget. Uppskattar verkligen mattipset. Är det både bättre och billigare så säger inte jag nej tack.
Tur att jag hitta den här sidan. Tack mina IRL råttvänner. :D

Hoppas det funkar för dig 
Och glöm inte väggen, du kan ställa in ett litet fat med ättika, det tar bort lukt. Eller så sök på tap-a-drop på http://ratwarehouse.co.uk/
Qui dormit, non peccat
Tack för alla tips.
Blev lite bättre efter högtryckstvätten och sen la jag tyg i botten och har börjat toa-träna dem ordentligt. Grabbarna är faktiskt duktigast. Men det lutar mer och mer åt luftrenare för det sista.
Husmusen: Är du snäll och delar med dig av ditt mat-recept. Jag bor på landet och har lite problem att hitta alla frösorter i Teratos blandning.
TACK ALLA för era tips!!!
Här hemma köpte vi sådana där små doft grejer som är till för toa. Typ som airkvick eller vad de heter fast det är en liten glasfigur med klet i. Det tar bort grymt mycket av doften.
Sedan byte vi från ren toalätt till en blandning av kattsand och toalätt. Tycker inte att toalätt fungerar så bra då våra råttisar kissar ganska mycket, hälften i lådan och hälften utanför. Men toalätten tog helt enkelt inte doften från allt kiss. Nu är det bättre men det luktar fortfarande en hel del. Då skrubbar jag galler och vägg varje gång. Tack och lov målad vägg som inte suger åt sig.
Vi hade samma problem, bytte från borrismattor till alspån. Nu luktar det bara lite råtta om buren, förr stank det.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Har bar tidningspapper i buren och små handukar och så som jag byter varje dag och torkar ur buren med lite rengörningsvinäger. Vet ej om de har det i Sverige då jag bor i Holland, men det är super och tar bort lukt direkt utan att lukta självt.
Är biologisk nedbrytbart så det är ej farligt för råttorna.
Byter även hängmattor varannan till var 3:e dag.
Lycka till
Borde man inte kunna använda pissoff för hund och katt? Har för mej att det ska vara helt ofarligt och bryter ner bakterierna i urinet så att det inte luktar.
Jag använder pissoff när jag städar :)
//Ellie

#14 Har väl inget recept egentligen, kör oftast på icas osötade naturella musli med de fyra sädesslagen och ibland den med solrosfrön från ica. Kostar 13-18 kr för ett paket. Det är alltså basen.
Sen har jag annat foder från miko (gnagarblandning lyx utan pellets som flera uppfödare använder) med allt möjligt gott i, eller så köper jag ett tyskt foder med räkor och fisk som uppskattas väldigt mycket. Allt naturligt och jag kan äta det själv(har faktiskt provat)
Blandar ut det med muslin.
Grejen är att fröer och nötter behöver man inte, de är bäst för gamla råttor, ungar eller sjuka och magra råttor.
Annars leder de lätt till tjockisar.
Du kan blanda ut med torkade osötade frukter( dem man köper är fruktansvärt sötade tyvärr, torka själv är billigt och gott)
Jag unviker färdiga blandningar på zoo då de ofta innehåller ohyra. Visserligen behöver råttorna protein men jag orkar inte jaga mott i hela lägenheten och har inte plats att frysa maten innan.
I övrigt så satsar jag mer på färskmaten, mycket grönsaker, köttben, märg, kyckling, potatis osv. Väldigt lite pasta, bröd och sånt, vi äter inte pasta i vår familj. Endast laktosfria produkter (då jag är laktosintolerant)
Laktos kan orsaka dåliga magar om råttorna är känsliga.
Qui dormit, non peccat
Tack husmusen. Det lät som väldigt bra tips. Har köpt hem icas blandning idag och ska vänja över dem på dem. Sen kan man väl blanda lite med annan råttmat som finns. Å som du säger - ge av det man själv äter.
Pissoff ska jag undersöka.
Tackar!!!
Hej.
Har nu gått några veckor och jag vill tala om hur det har gått. Å jag måste säga att jag är jätte nöjd.
Provat olika burunderlag men kom på att det igentligen inte spelar så stor roll sen de blev toa-tränade. Brukar ha dem ute en timme var (per bur) å inga pluttar eller kiss någonstans. Har däremot märkt att de luktfria dropparna förekommer - gärna vid datorn.. :(
Provat handdukar, filtar, olika strö (remiss, halmpellets mm) och nån matta (köpte tyvärr en som inte går att köra i maskin men i övrigt funkar det jättebra m matta).
Sen jag toaträna dem så byter jag toaletten varannan dag, byter tyg varje dag och torkar av plastytor med pissoff/urineoff varje dag. Å känner att doften minskat rejält.
Gällande maten har jag oxå ändrat lite - har köpt ICAs naturell mysli som jag blandat med lite köpt färdigmat för råttorna som jag köper på djuraffärn. Å nu pluttar de torrare och det luktar mindre.
UPPSKATTAR ALLAS hjälp och ideer!!! Klagomålen från maken har minskat. :-)
TACK Brizingir

#22 Skönt att det funkade bra för dig, små saker som byta mat och toaträna gör verkligen stor skillnad ibland 
Å toppen att maken inte klagar så mycket längre, alla vi vet ju att råttor är underbara små tokar 
Qui dormit, non peccat
Vill bara passa på att lämna ett tips tillbaka.
Jag tillhör inte den skara som i vanliga fall handlar på tv-shop men deras H2Ox5 mopp är helt suverän. Funkar jättebra att med ånga få rent gallret utan kladd och medel.
Lycka till!!
Åh, bra tips
#24 jag har alltid velat ha en h2omopp :P Detta kanske kan få min allergiska sambo att godkänna det köpet :P
//Ellie

#24 Å sån vill jag oxå ha! älskar ånga!
Qui dormit, non peccat
#24 Låter onekligen som en smart lösning för stora och otympliga burar som man inte lätt kan duscha av! :D
Jätte smidig grej. Å när man är klar så in med "trasan" i tvättmaskin och allt är rent och fräscht. Fick tom bort intorkat bajs utan att slita speciellt. Rekommenderas vart.
Har även använt den till golv och pusta fönster. Funkar jättebra!!
Känns skönt att ge nåt bra tips tillbaka efter all er hjälp!!