Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 596 ggr
Trollhund
0

Råtta som börjat bitas?

Vi köpte för ett par månader sedan ett par råtttjejer som inte haft den lättaste starten i sitt liv som tamråtta. För att hjälpa dem på traven köpte vi för drygt en månad sedan ett par äldre damer. Men nu har den ena börjat bete sig mycket mörkligt.

Min sambo hade inte så värst mycket med dem att göra i början och när han började handskas med dem mer så bet den ena av de äldre råttorna honom alltid. Detta trodde vi hade att göra med att han inte haft med dem att göra men jag är mer osäker nu. Hon har börjat bita mig också nu. Först nosade hon på mig sedan högg hon flera gånger.

Strax innan hon kom till oss hade hon en varböld som läkte ut fint men här hos oss fick hon en till som fick tömmas hos vet och hon fick en antibiotika kur som tog slut för ett par dagar sedan. Spåren efter den är inte helt borta men jag kände på knölen som är kvar nu och undrar om det verkligen är en böld det rör sig om eller en annan knöl som varit dold bakom bölden. Den här är nämligen stenhård och sitter under den lösa hud som var bölden. Det här är min första varböld på en råtta och är ju därmed inte helt säker.

Jag undrar vad ni tror? Jag har kontakt med därifrån vi köpte henne och frågar där också men tänkte fråga er om vad ni tror?
Jag har kollat igenom henne efter sår eller något annat som skulle kunna göra ont som orsakar det men hittar inget utom knölen och undrar om det är det som orsakar henne problem. Åh andra sidan har hon just gått klart en kur som har gett resultat. 

Vill veta lite vad ni har för erfarenhet och åsikter innan jag tar några vidare beslut.

Trollhund
0

Kan ju förtydliga med att hon aldrig har bitit mig innan utan när jag varit nedsmetad med matjox, vilket jag inte var nu och sambon aldrig har varit.

silverorm
0

Inte alla råttor som uppskattar att flytta och byta ägare. De kan vara väldigt lojala mot sina gamla mänskor. Ge henne tid, putta undan henne och låt henne var ifred, tids nog kommer hon att vilja vara vän med er. Hennes start med er var ju lite stressande med abcessen o dyl. Ang knölen så visst kan det vara en tumör, hur gammal är hon?

Trollhund
0

Jag förstår att det kan bero på flytten, det jag undrar över om det är normalt att hon börjar bitas nu? Mig har hon aldrig bitit förr och var en väldigt lugn och snäll råtta fram till den senaste veckan. Framme och hängde vid burluckan och ville ut när man kom. Hon kommer fortfarande och vill ut men det tar längre tid nu, oftast när hon upptäckt att de andra inte är kvar. Det är ju mycket möjligt att det kan hänga ihop med först flytt och sedan vet och på det en medecinkur som inte var så lätt att ge dem. Hon kanske börjat förknippa mig också med allt det där jobbig :-/ Hon är ungefär ett och ett halvt år.

silverorm
0

Ja, du kom nog själv på vad som stör henne. Glad Strunta i henne ett tag, ge henne godis bara, så kanske hon tillslut har glömt av allt det jobbiga.

Trollhund
0

Alltid lättare när man får tänka högt med andra ;) Tack silverorm!

hus-musen
0

Plötsligt ändrat beteende kan vara pga sjukdom och smärta, lite för sent för stress-beteende att uppstå kan jag tycka.
Bits hon bara i buren?
Kan vara så att hon har bott in sig tillräckligt länge i buren för att bli en burförsvarare, då kommer hon hugga allt som hon inte tycker ska vara inne på hennes revir.
Isåfall måste ni börja korrigera hennes beteende innan det blir värre.

Jag hade inte låtit henne vara, jag hade fortsatt att aktivt jobba med henne. Belöningar när hon kommer fram i buren och är där på hennes villkor så länge hon inte visar ett aggresivt beteende.
Visat henne att människor är roliga saker med godis så att ni blir positiva även om ni stökar i buren.

Qui dormit, non peccat

Trollhund
0

Ja, hon bits bara i buren. Har klämt och känt på henne själv men verkar inte som om har ont, inte så att jag kan hitta något hon reagerar på.
Utanför buren är hon fortfarande väldigt snäll även om jag upplever att hon blivit lite mer reserverad än vad hon varit tidigare. Utanför buren har hon aldrig försök bita någon.  Med reserverad menar jag att hon drar sig undan lite mer och är inte lika intresserad av att klättra på oss utan är lite mer intresserad av att undersöka omgivningen än tidigare.
Kan det också ha att göra med denna förändring i beteende eller att hon börjar vänja sig vid att bo här och därmed börjar bli lite mer nyfiken på omgivningen?

Det är möjligt att hon bott in sig, hitintills har hon bara bitit mig en gång och sambon hugger hon alltid på.

Ska fortsätta mer mer gott och belöningar. Samt korrigera. Vilket tycker du är bästa sättet att korrigera på hus-musen?

hus-musen
1

Jo kan vara så att ni inte är det enda roliga utanför buren, aktiva honor brukar vilja undersöka.

Ja bästa sättet att korrigera beror på råttan faktiskt, alla reagerar olika. 
Det man bör börja med är tex höga ljud eller fyljud, när hon biter eller du ser att hon är på väg så pip till! Eller använd ett pssch -ljud, beror ju på vad ni använder annars. Flytta inte handen. 
Skulle hon fortfarande närma sig aggresivt så putta till henne, en dutt på nosen eller i sidan brukar räcka. Behöver inte vara hårt, men det ska vara bestämt. Kan behövas göras om många gånger.

Det i samband med belöning av gott beteende kan göra underverk. En annan råtta skulle göra så, demonstrera missnöje när en råtta hotar den och putsa den när de trivs tillsammans. DU är flockledaren och det är din bur, inte råttans.

Sen finns det en massa som säger att man ska spruta vatten på dem och lägga dem på rygg. Vilket jag aldrig någonsin har gjort och kommer aldrig att göra heller. Jag tycker om mina fingrar och jag föredrar att bygga upp ett förtroende och gemenskap med mina råttor.

Sen med det sagt så finns det råttor som är totalt hopplösa, i vissa fall får man acceptera att alla inte kan vara i buren och råttan måste få komma ut själv. Men man ska för den delen inte acceptera att man blir biten så det blöder, en markering ska räcka för råttan på sin höjd även om det inte är önskvärt.

Qui dormit, non peccat