råttor som bråkar
mina 2 hanråttor bråkar, och ena (Nevel) har börjat få sår vid huvudet/nära halsen, så börjar bli lite orolig att den största råttan (Danger) försöker döda min lillkille, dom är båda två, 2 råttor som inte har gått ihop med några andra råttor, men dom blev lugnare när dom fick varandra, (fick veta det från hon som hade dom sen dom var bebisar) men nu har ju dom 2 också börjat bråka, dom går ihop med en 5-6 månaders råttbebis som dom är helt okey mot. men nu undrar jag, tycker ni jag ska sära på dom för Nevels säkerhet, och så han slipper få massa sår? dock kommer ju då danger få gå själv. eftersom det är han som är "dummast" vilket verkligen inte känns snällt mot han. och det känns lönlöst att prova sätta ihop han med ännu en till råtta.
vill ju att råttorna ska bra, men vill ju verkligen inte att dom ska fortsätta bråka.. det konstiga är att även om dom bråkar, så kan dom ibland tvätta varandra. men dom ligger sällan och sover tillsammans, alla brukar oftast ligga lite här och där i buren.
någon som har några tips med att få dom sluta bråka? eller ska jag skilja på dom? och isåfall, hur ska jag göra på bästa sätt så danger ändå mår bra som ensamråtta?
du ska inte testa och kastrera honom och se ifall det blir bättre?
#1 dock är det ju stort ingrepp och vill inte riktigt utsätta han för det, men kan man kastrera en råtta som är 1,3 år?
Jo det är tyvärr risker :( Min pojk är 1 år och jag ska snart kastrera honom.. vet att det är en del risker, men tar risken än låter han sitta ensam i resten av sitt liv. (jag kan se att han mår dåligt av att sitta ensam.)

Kastrering ska i mitt tycke enbart göras som sista utväg, det är väldigt riskabelt. Det är inte ens säkert att det fungerar på en så gammal råtta, och det kan ta flera veckor innan hormonet lämnar kroppen och man ser en eventuell skillnad.
Ska du kastrera så se till att vetten söver med gas.
Vilka råttor funkar med varandra? Om Danger funkar med den andra hanen så hade jag låtit honom vara kvar med den, och köpt en ny bäbis till Nevel.
Föresten, sår runt huvudet och halsen låter som skabb, så kolla så de inte har ohyra. Det kan göra råttorna med lättretliga oxå. Skabb visar sig oftast först på den råtta som har sämst immunförsvar.
Qui dormit, non peccat
#4 Danger funkar någorlunda bra med den andra hanen, så får väl göra som du säger, skaffa en ny bebis åt nevel och hoppas dom går ihop, om nu inte de är så att nevel har skabb eller liknande, får ta och kolla upp det! :)