Ensam råtta räddad
Som gruppen säger, det är riktigt kul faktiskt, det var trots det väldigt länge sen, då jag blev mera intresserad av gerbiler som jag sedan födde upp, livet tog en annan vändning så det tvingades jag sluta med då tiden inte fanns.
Hittade här om dagen en ensam råtta i en zoo affär, hona, Hodded på ca 2mån. Vet mycket väl om att de är flock djur å det har jag ordnat så hon inte blir ensam mer än högst 3 dygn.
Har märkt att Gerbil och Råtta inte har så stor skillnad, i grupphållning är det detsamma 0,06 m²/djur, störst skillnad är sättet man håller dem i bur/akvarie, då gerbiler lever i gångar och bohålor i öknen på 05m djup.
Men till saken jag vet att och tycker att det är riktigt kul och mysigt med råttor, ja mer än jag minns, för det var ju över ett decennium sen jag hade råttor, hanar.
Finns det nya tips/trix, att få råttan mera tam lekfull nyfiken och kelig.
Tar jag gärna emot era trevliga, kommentarer.
Rocka lugnt!
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Ja råttor är trevliga djur, roligare än gerbiler tycker jag
Man kan göra så mycket mer med råttor, de tycker om att springa fritt, man kan ta med dem ut när det är varmt och vindstilla med eller utan koppel, träna agility, träna enkla trick som inkallning och andra kommandon osv.
Råttor gillar oxå att gräva, så en blomkruka med jord eller sand uppskattar många.
Som jag fattat det så är gerbiler grävare först och främst, och uppskattar långa burar. Råttor uppskattar att klättra och ska ha höga burar. Minimåttet enligt lag är ett dåligt skämt ärligt talat så jag rekommenderar att du kikar på en bur som är minst 60*50 i bottenyta och gärna 60 cm hög och helst ännu högre till två råttor.
Vet inte om du kikat i våra artiklar ännu, vi har samlat de vanligaste frågorna angående burar, mat, leksaker, hantering mm där :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor?discussions-1
Qui dormit, non peccat