Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 546 ggr
Cederin
0

Fria i lägenheten?

Hur har ni burit er åt som låter era råttor vandra fritt i lägenheten? Jag och min sambo vill mer än gärna släppa ut flocken utan konstant uppsikt men problemet är att de kissar och bajsar överallt. I buren är de toatränade, men kissar inte på lådan. Hur ska man få dem till att bli rumsrena ute dessutom? Man vill ju inte att lägenheten ska lukta massa ingrott råttpiss liksom :/

Medarbetare på Naglar och Hår

mikeiko
0

Jag har fler toalådor ute i lägenheten, de är för lata för att orka gå tillbaka hela vägen till buren när de blir nödiga xD

Det brukar gillas att toalettas i hörn, så jag har ställt ut dem så, exempelvis en längst in under sängen, en annan under en sekretär etc etc. Bara det finns toalådor så använder de dem mer än gärna :)

Cederin
0

Hur ska man få dem att fatta då? xD Inte ens i buren vill de ju pissa i lådan.. De myspissar hellre i sina hängmattor, precis som de hellre fläckar ner oss och soffan/sängen när de är ute, haha :P

mikeiko
1

Hängmattekissandet är svårt att bli av med. Jag brukar ha remsor med tidningspapper i mattorna som de boar med - och som man lätt kan byta ut oftare om man vill. Annars är det väl tvätta hängmattorna varje vecka som gäller också.

Snigelspårande är också typ omöjligt att bli av med, men det brukar inte lukta alls tycker jag. Är man känslig för lukter överlag så är ju tap-a-drop från the Ratwarehouse en välbeprövad metod…och Piss Off-spray (finns på de flesta djuraffärer) som man kan köra med på soffan etc. Kissar stora pölar gör de bara om de inte har tillgång till en toalåda, eller om de ligger och sover och inte pallar gå upp. Kolla favvoställena de har, och lägg handdukar där! Jag har en tjej som älskar att sova på min hatthylla, så där ligger det alltid en redig handduk så att hon inte ska kissa ner mina mössor och halsdukar. :)

[Alenzi]
2

Åh gudar, vad trött jag måste vara - trodde på fullaste allvar att tråden handlade om ett frieri i någons lägenhet.

hus-musen
0

#4 Haha, dax att ta en tupplur kanske Glad

Qui dormit, non peccat

[MissCaandy]
0

När jag hade mina löst så märkte jag helt enkelt efter ett tag vart dom valde att ha toan (toaletterna…) så fick jag helt enkelt anpassa mig efter det. (Fick kasta en soffa, haha..).
Nej men jag gick och torkade kiss och bajs varje kväll med rengöringsspray och trasa, inte så fasligt jobbigt. Dom brukar välja ut sina ställen. :)

Annars kan man ju dela av så att dom bara får vara i ett rum och så anpassar man rummet efter det.

Assasi
0

Råttor jag hade tidigare lärde sig att kissa på ställen där jag som, #3 , skrev, på de ställena kisslådorna fanns dit gick dom, jag började med att ta avföring å nedkissat bur matreal la de i kisslådorna och stälde ner dem först ganska nära buren sen längre och längre ifrån, ta i trä de lärde sig..

Fick dock ha kablar mm väl gömda..

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Cederin
0

Tusen tack för alla svar och tips! Glad Vi får se hur det går när jag har anpassat lägenheten.
Haha, frieri i lägenheten ^^