Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1904 ggr
[Mandaz94]
1

Min råtta har ADHD...??

Jag har en råtta som är helt galen… Hon kan inte sitta still i en sekund utan allt ska gå fort, fort, fort! Så fort man tar ut henne då sitter hon aldrig still, hon kan springa runt i timmar. Tar man upp henne och sätter henne på axeln då klättrar hon överallt på en. Jag var tvungen att köpa en stor boll som hon kan springa i (hon älskar den) men även fast hon har sprungit länge så blir hon knappt trött.

Hon brukar kasta omkull sitt hus i sin bur och bita på gallret, jag har gett henne en bitsten men hon biter ändå på gallret, fast inte lika mycket längre.

När hon äter så går det också fort, hon äter oftast en hel matskål per dag! Även när hon dricker så låter det så mycket eftersom att hon har så bråttom.

Jag brukar ta ut henne varje dag och även gå ut och sätta henne på gräset och även bära runt på henne när jag går ut, och har jag inte tid med att passa henne så brukar hon få springa i sin motionsboll.

Vad är det för fel på henne???

hus-musen
3

Råttor ska inte ha någon bitsten så den bör du ta bort. Samma med motionsbollen om det inte är så att du har en jättestor, de som finns är oftast alldeles för små för råttor.

Honor kan vara väldigt aktiva, och de blir lätt understimulerade.
Då kan de börja gnaga på allt möjligt, bli superspringiga och klättriga som du beskriver.
Hur är hon med de andra honorna i buren? Leker och busar något med dem?

Gillar hon att boa? Ge massor med fleece och rivet tidningspapper, ta ut henne och träna henne mentalt med tricks som inkallning, agility osv. Brukar uppskattas av många råttor.

Qui dormit, non peccat

[Mandaz94]
0

Okej. Motionsbollen är väldigt stor, den är till för illrar så hon kan sträcka ut sig helt i den så den borde inte vara något problem.

Hon bor just nu ensam i sin bur då hon och min andra råtta inte alls kunde bo med varandra då den större råttan hoppade på henne.

Ska prova det.

Banankaka320
4

Inte ens illrar ska ha motionsboll, INGA djur ska ha det. Låt henne springa löst i ett råttsäkrat rum :)

[Mandaz94]
0

Jag kan tyvärr inte låta dem springa på golvet för att min mamma är livrädd för råttor och jag kan inte låta henne springa fritt i mitt rum eftersom att jag har för mycket sladdar och saker som hon kan gömma sig under :/

Hallonblad
4

#4 Släpp henne i sängen. :) Eller plocka av ett bord och sätt upp lite hus/lådor och någon toalett och låt henne springa på bordet. Vi brukar duka upp soffbordet när vi tittar på TV, så lägger vi upp fötterna på bordet så att råttorna kan springa över till oss i soffan och gosa om de vill, eller härja runt på bordet om de föredrar. ;)

En boll ska hon inte springa i. Hon kan få ryggskador. För att inte tala om själva principen av att stoppa in ett djur i en boll? Vad är det egentligen för idé…? *mutter*

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

[Emma--]
1

Hur stor är bollen för illrar? Jag har nämligen en boll som är "för råttor", men som jag tycker just och pass passar till mina guldhamstrar. Och ett av mina hjul en gång så stod det bland annat marsvin. Och samma där så passar det just och pass till mina guldhamstrar. Så är tveksam till att bollen är tillräckligt stor för råttor med deras svansar. Sen är det ju ganska lätt att råttsäkra någon yta :) Jag har ju mina katter och för att råttorna ska kunna vara ute i vardagsrummet så är det soffan som gäller och det går att fixa så att dom kan gå mellan sofforna och fotöljen och även bordet. Än så länge är det bara en råtta som försökt hoppa ner på golvet :P Och för att få vara på golvet så brukar jag antingen vara i köket medans katterna sover i sovrummet eller så stänger jag dörren till det andra sovrummet där det inte finns sladdar och sånt. Sen behöver hon helt klart en kompis att bo med.

Trollhund
3

Alltså, stop och belägg.

Jag respekterar otroligt mycket era kunskaper och tycker att mycket av det ni säger är väldigt vettigt. Men jag personligen hör gärna Varför man inte ska ha diverse saker.
De kan få ryggproblem med en för liten boll, men vad är för litet? Är den för liten om hela hon ryms?

Miss Lalona
7

#2 Nu vet jag ju ingenting om dig, du kanske är jättevan vid råttor och har varit med och introducerat många gånger. En fråga bara, när du säger att den äldre honan hoppade på den yngre, det var inte fråga om "rangbråk" då. Dvs att de slåss för att visa vem som skall bestämma. Började någon av dem blöda? Har du testat olika varianter att introducera dem på. Det finns en massa bra tips här på sidan ifrån kunniga råttägare.

När det gäller bitandet så har jag också en råtta som gillar att bita på buren men det fungerade rätt bra att lägga in fruktträdgrenar att bita på, nu biter han nästan inte alls på buren. Toarullar som man gömmer något gott i är också en rolig favorit.

Bäst av allt är nog ändå en kompis, det spelar ingen roll hur duktig råttägare du är, inget är bättre än en råttkompis :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Emma--]
1

#7 som jag ser det bör varken råttans kropp eller svans bli böjd. Vilket det lätt blir en i boll.

Banankaka320
0

#7 Tänk dig själv springa i en boll som är precis lika lång som dig ungefär, man går ändå automatiskt kuppad och fötterna trampar fel. Obehagligt. Men det struntar råttan i för den får ut sin energi.

Du måste låta råttan få undersöka med tassarna och näsan också, vilket den inte kan göra i en instängd boll. Ta bort sladdar, håll koll på råttan hela tiden och om den är påväg att bita något säg "SCH". Kan du inte stänga in dig i badrummet med råttan?

deeremf
0

Det finns gnagstenar för råttor, eller ja mineralstenar är det väl egentligen.

Men får råttornadet dom behöver i matväg behöver man inte sådanna stenar.

Då blir det som med min, orörd och används som en plattform för att komma högre upp.

http://www.ratpower.se/?cat=4

Den här sidan är verkligen bra för råd osv om aktivering.

Ella
0

Haha jag har två råttor här hemma som också är jätte spralliga xD

Fast efter att jag tog en kull på mamman så vart hon lugn men hennes dotter är så sjukt lik henne till sättet :D fast mina biter inte på gallret och kan ligga och mysa ett tag, men det är bara om dom har åkt bil eller är sjukt trötta :)

Jag brukar hålla dom syssel satta med en kokt ägg med skal satt dom får försöka öppna den själva, elr så sätter jag in andra saker som är lite kluriga satt dom får kämpa mycket x) sen brukar jag träna Soya (Soya är mamman som har blivit lugnare men kan få sina ryck ibland.) men Soya är sjukt smart och jätte duktig när jag tränar henne, så hon kan snurra, vacker tass och stå på två ben :)

Ruzicka
1

#7 Ryggraden kan skadas om den böjs ofta och/eller vid aktivitet. Så böjs ryggraden så är hjulet/bollen etc för litet, det är definitionen jag gör i alla fall. Men råttans ryggrad är jättelång, eftersom den fortsätter ända ut i svanstippen. Så om råttan inte kan vara helt rak, svansen inräknad, är hjulet för litet.

Någon sade någon gång att ett hjul för råtta borde vara 1 meter i diameter har jag för mig, men det vet jag personligen inget om. Men det låter rimligt att det ligger däromkring någonstans.

Om hon inte får springa fritt, och om hon inte har en kompis, är det inte så konstigt att hon är överaktiv. Testa att ha henne på sängen en timme eller två om dagen, och skaffa en kompis till henne så tror jag att det löser sig. ^^ Att introducera en liten bebis är lättare än en vuxen råtta, så om det inte funkade med den andra honan kanske det går med en bebis?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

hus-musen
1

#7 Ja det är ju bara att tänka lite, hur springer råttan i det fria? Jo med utsträckt kropp och svansen oftast lite lätt upplyft rakt bakåt. Kan råttan göra det i bollen så är den helt okej. Springer den ihopkurad är bollen för liten och kan orsaka förslitningsskador på nacke och ryggrad och tassar.

#13 Stämmer, ett hjul för en vuxen hane tex bör vara 80 cm i diameter iaf för att råttan ska kunna springa bra.

Qui dormit, non peccat

Frosstis
0

#14 men det finns väl inget så stort hjul? Obestämd

Lamina
0

#15 Jo det gör det, men dom är till katter och troligen för stora för att råttan ska kunna "få det i rullning". Men om man vill prova så är det iaf inte dåligt för råttan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Frosstis
0

#16 men seriöst, finns det till katter?! :O Vad ska de ha en boll att springa i för? Stackars katter :(

[Emma--]
0

#17 det är nog hjul till katter, inte bollar. Har sett på youtube dom som byggt egna till sina katter :P

Ruzicka
2

#17 Är det skillnad på att låta katter springa i hjul, jämfört med råttor, möss, gerbiler, hamstrar etc..?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Frosstis
0

#18 okej *;)

#19 jag tkr det, eftersom katter springer ju fritt både inomhus och utomhus :P

[Emma--]
0

#20 alla katter springer inte utomhus. Men utifrån youtube verkar det vara flest bengaler som har såna hjul. :P tror inte mina skulle vara så imponerade dock.

Lamina
0

Katter har ju en fördel gentemot gnagare, dom kan springa med svansen rakt upp och får således inte ryggproblem så länge ryggraden hålls rak. Sen tror jag inte dom blir lika maniska i sitt hjulspringande som gnagare kan bli, eftersom dom är jägare och det ligger i deras natur att spara energi. Även hamstrar och andra gnagare utan svans borde man också kunna ha hjul till eftersom man kan ha rimligt stora hjul med tanke på ryggraden. Men då lär man hålla koll så dom inte blir maniska.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

deeremf
0

#19 Tja katten kan palla det och för dom innekattena som inte vill ut och jaga är det ju ett perfekt sätt att slippa undan övervikt på så tycker inte det är så konstigt.

Cis-j
1

Håller med er som är emot bollar att stänga inne djuren i. Dels för ryggradens skull, MEN, de får ju ingen mental stimulans på det sättet heller, inte kunna ta, lukta eller smaka lite lätt på det som finns utanför. Absolut noll stimulans.

Nej mina råttor springer lösa hela tiden så fort någon är hemma, och jag blir lite förvånad över er som kan ha att de stannar kvar på ett bord eller så. Våra springer i hela lägenheten (som är råttsäkrad). De är med oss i köket när vi lagar mat/äter, springer upp på matbordet om vi inte fyar ner dem. Hoppar upp till oss i soffan, över till bordet, går själva ner när de känner för det. En av mina tanter älskade att sova på hatthyllan. Sängen var ett sovställe för tanterna förr, men sen vi bytte sängstomme till en högre säng får vi ha den ifred. Och om vi inte stänger dörrarna till garderoberna så har de boat ner sig högst upp bland sina egna hängmattor. 
Nu låter det som att jag har överaktiva råttor, men det här är alltså under hela dagen och de är liksom bara med oss.  

Men det verkar ju nästan vanligare att man har dem på sofforna liksom, men mina har alltid velat springa tillbaka till buren för att kanske äta lite och komma tillbaka senare.

Sen som nå¨gon annan nämnde så är trick jättebra aktivering, speciellt om man har matglada råttor. Här kan de allihopa inkallning, nej, snurra runt, min ena tant kunde gå på bakbenen och min lilla sockerråtta kan puss. Det är bara att uppmuntra dem till något de är bra på :) aktivera med ärtfiske, mycket bomaterial osv.

Oj vilket rörigt inlägg. Har varit vaken sen fem så är lite mör. haha

hus-musen
3

Förresten, skaffa en till hona åt din rastlösa flicka så hon får stimulans av flocken. Om hon funkar i flock så är det även lag på att hon ska ha en burkompis Glad

Qui dormit, non peccat

[Mandaz94]
1

För att besvara era frågor

Bollen är jätte stor, hon kan strecka ut sig HELT och hållet och ändå är det rum kvar och jag stoppar inte i henne i den, hon går in HELT friviligt, jag behöver bara lägga den ned så går hon in i den och väntar på att jag ska ställa ned den på golvet.

Jag låter henne springa i soffan och bordet, men min mamma är hemma typ 24/7 och hon är som sagt rädd för råttor så hon vill inte ha dem fritt springandes om jag inte håller väldig koll på dem.

De kan inte springa i sängen pga jag har för mycket saker som de kan bita sönder, men ibland får de springa där när jag sitter med dem.

Det var ett rejält slagsmål och det var inte om rang, den lilla var bara några veckor gammal, kanske 1månad och direkt hoppade den stora på henne. Det slutade med att den större nu har massa fula ärr på halsen (den lilla försvarade sig med att rivas när hon välte henne) och den lilla råttan har ett jack i örat. De slåss inte utanför buren längre vad jag märkt.

Banankaka320
0

Ta bild på den gigantiska bollen då. Kan du inte städa sängen? Badrummet?

[Mandaz94]
0

#27 Jag kan lägga upp en bild så fort jag kommit hem :) Det jag har i sängen kan jag inte lägga någon annanstans :/ badrummet ska de nog inte springa i… ofräscht och de kan gömma sig under badkaret m.m.

Banankaka320
0

#28 Ofräscht behöver de inte vara, bara att duscha av hela rummet efteråt :)
Lägg sakerna under sängen så länge ;) Du kanske kan skaffa ett koppel till henne? Eller en ny kompis som är bäbis?

[Mandaz94]
0

#29 Jag menar att badrummet är väldigt ofräscht xD Jag vet inte hur många spindlar som gömmer sig under badkaret… Jag har en sele men hon är för smart och tar av sig den inom 1min även om den sitter så tajt det bara går -.- Jag ska köpa en ny vän tror jag men jag behöver en ny bur först.

Hallonblad
3

#26 Att hon kan sträcka ut sig helt i bollen är bra, men själva idén med att stoppa in ett djur i en boll är för mig helt vansinnig. Att hon frivilligt klättrar in i bollen behöver inte betyda att hon uppskattar det, utan snarare ett inlärt beteende att in i bollen = utlopp för överenergi som hon inte får chansen att göra sig av med i annat fall. Det är ingen som anklagar dig för dålig djurhållning, bara folk som uttrycker sina åsikter om bollar överlag. För mig kommer en boll eller ett hjul aldrig vara bra, vare sig för hamster, råtta eller katt.

Hur kan du ha stökig säng? Hur gör du när du sover i den? Då måste du väl ändå flytta på sakerna? Flytta bara på dem någon extra timme eller två om dagen när du släpper din lillskit att springa av sig där. :) Sätt dig i sängen med henne och läs en tidning eller bok samtidigt, så kan hon klättra runt på dig och gosa när hon får lust också. :) Vi brukar sitta med laptops och ett par råttor i sängen (som just nu) och läsa/skriva på RiF medan råttorna gosar ner sig innanför kläderna/går på upptäcktsfärd bland hundtassar och kattsvansar. <3

Miss Lalona
0

Många lägger ett överkast på sängen, då kan du ju lägga överkastet på alla dina skaer så får hon små kullar att springa på :)

#26 Nu förstår jag verkligen att du inte vill ha dem ihop, det är så tråkigt när det blir så.

Du sitter verkligen i en jobbig sits när det gäller din råtta. Tyvärr är det nog bara motion och en lekkamrat som gäller för att göra henne mindre energisk. Du får försöka klura ut något utifrån alla råd du har fått.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Mandaz94]
0

#31 Asså, jag har massor med gosedjur i min säng xD jag kan inte lägga dem någon annanstans och jag vill inte att de ska bita på dem och verkligen inte kissa på dem, den stora brukar kissa på en ibland så :/

#32 Jag har inget överkast…

Får leta upp en ny bur så snabbt jag kan så jag kan köpa en lekkamrat till henne.

[MissCaandy]
1

Släng ner gossedjuren på golvet så länge? :)

Hallonblad
0

#34 Säger som MissCaandy, ser inga problem med några gosedjur. Bara dumpa dem någon annanstans medan råttorna motioneras. :)