Livrädd för buren
Hej Idag har vår ena råttkille påvisat galet beteende. Han har brutit upp bursluckan och smitit, två gånger. Och den andra gången märkte jag att han var livrädd för något, så jag tog för givet att det var ett bråk mellan han och en annan i flocken. För så fort jag kom i närheten av buren gömde han sig i min nacke och vägrade komma fram. Jag var då tvungen att vänta tills min sambo kom hem så vi skulle kunna undersöka varför han var så rädd. Och vi har provat ha framme allihop och det är ingen av råttorna han är rädd för utan det verkar som han är livrädd för buren. Så fort han närmar sig den så börjar han hyperventilera och står blickstilla. Har någon en aning om vad som kan ha orsakat detta? Hur ska vi hantera det? Buren har dom haft i över ett halvår och det har aldrig varit något sånt här innan, och han har aldrig visat ett sådant här beteende tidigare. Jag är tacksam för alla svar! Emil S
Hur gammal är han? Kan han ha skadat sig? Var är han nu?
Vad gör han om ni tvingar han in i buren? Har han varit instängd länge?
Kan va att han är lite i spökåldern. Då kan de bli lite sådär oxå.
Han är snart ett år gammal, om ganska exakt en månad. Om jag försökte sätta in honom i buren så hoppade han rakt ut utan att se sig för var han landar. Men jag undersökte honom och han verkade inte skadad, han visade heller inga tecken på att något var brutet.
Vi har ute dom minst en timme om dagen och då får dom springa runt i hela lägenheten. Oftast tills dom själva är trötta och går och lägger sig i buren själv.
Vi lämnade buren öppen inatt och bäddade med filt för honom under natten. På morgonen när vi vaknade hade han klättrat in i buren igen och han är lugnare nu. Men han är fortfarande väldigt försiktig när han ska närma sig buren eller om han ska klättra runt där inne. Hör han något ljud fryser han till helt.
hm okej låter jättekonstigt, men han kanke har ramlat och slagit sig inombords och kopplade att det var "burens fel".
Eller så är det någon som ruffar på honom inne i buren men inte utanför den?

Kan ju vara så att du har en burförsvarare i flocken, då ser du två olika beteenden beroende på om råttan är i buren eller inte.
kan även vara så att han ramlat/fastnat på något vis och lyckats skrämma upp sig så det är läskigt därför.
Qui dormit, non peccat