Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1978 ggr
Aztrya
0

Katt och råtta?

Hej folk! En liten snabb fråga här… jag har 5 honor (3 på 1 år, 2 på 4-5 månader) i en trevlig liten flock här hemma, och nu om några veckor så kommer jag få hem en kattunge.

Frågan är denna; Går det att ha katt och råttor boendes tillsammans, eller måste jag göra mig av med min älskade lilla flock? Och om det går, har ni några rekomendationer för hur jag ska introducera dom för varandra?

Ha en trevlig kväll och helg :)

Ratzo
0

Låt inte katten vara i samma rum som råttorna utan uppsikt,mina katter är bara lite nyfikna på råttorna men man får vara försiktig för säkerhets skull.:)

I can't drown my demons, they know how to swim.

Gia91an
0

Det är inga problem med katt och råtta…

Är katten överdrivet intresserad är det bara att säkra buren i väggen…

Ha bara inte råttorna på golvet när katten är i närheten så går det nog bra ;)

diddiman
0

Vissa katter går bra med råttor :) Om du börjar med att ha råttorna lösa i ett mindre rum med dig och katten - stora ytor som råttorna springer på tror jag triggar igång katten. Vi har en katt som går bra ihop med råttorna i ett mindre rum men jag skulle alrdig lita på honom om råttorna sprang lösa i hela huset. Det enda jag får hålla koll på är att min tant Sigrid inte biter katten! :P

Virkan
0

Varför köpa ett djur, medan man gör sig av med nån annan.. Nä, behåll din lilla flock. Prova dig fram. Men som de andra säger, ha inte katten och råttorna lösa i samma rum utan uppsikt. :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Aztrya
0

tack för svaren, känner mig lugnare nu :)

Bor i en liten lägenhet, så att hålla koll på katt och råttor sammtidigt kommer inte bli svårt. :)

hus-musen
0

Många gånger så går det bra med katt och råtta, i en del fall så blir råttorna väldigt stressade över kattlukten.

Men du tar hem en kattunge så du får ju träna den att låta bli råttorna. Se till att ha råttorna på en plats där katten inte kommer åt dem, små kattungar leker hårdhänt.

Qui dormit, non peccat

123fyra
0

Jag har katt och råtta i samma rum dygnet runt, själva också. det enda är att katten är lite nyfiken dåochdå. men hon kollar bara! och sen så kan råttorna vara lite rädda för henne när dom är ute och hon hoppar upp i sängen eller så, men det funkar absolut med katt och råtta!

och om det är en kattunge så kommer det nog gå bra :)

Ratzo
0

Tänkte bara tillägga att min ena katt är rädd för råttorna :D hihi

I can't drown my demons, they know how to swim.

Fridborg
0

Hemma hos mig är det råttorna som jagar katten :P

razerman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har fyra råttor hemma och 2 katter dom har kollat på råttorna men råttorna gillar inte katterna men katterna är super nyfikna och göra allt för komma närmre endå håller jag vakt på dom

ceccie
0

Det brukar gå bra o vänja om katten är en unge. Jag hade häxan o grabben när min första katt salem anlände. Det är kanske enklare med innekatt o råttor än ute katt. Jag vet inte. Möss funkade inte o ha för mig. Mouritz slog med tassana mot buren av plast. Så mössen fick nya hem. Men råttor har funkat även då jag hade 3 innekatter

Mezzzanina
0

Jag har fem katter och 6 tamråttor och det går hur bra som hellst.Katterna var intresserade första dagen de såg råttorna i buren men sedan efter det har de total ignorerat råttorna.Jag har en kattställning som är råttornas som de brukar sitta lösa uppepå om kvällarna.Ibland hoppar någon av mina katter också upp dit, men de bryr sig inte alls om råttorna.Men självklart skall man inte lämna råttorna lösa tillsammans med katter obevakat.För katten har en medfödd jaktinstinkt.

Sedan har jag en råtta som är urstöddig och som gärna jagar katterna och biter dem i svansen om hon får chansen.Glad

Självklart skall du inte göra dig av med råttorna.De var ju dina husdjur som var i ditt hem först.Gör så att du sitter tillsammans med katten och har råttorna klättrande på dig så ser du lite vart det barkar hän och hur mycket intresse katten visar för dina råttor.Ha buren i ett rum där du kan stänga dörren om du inte är hemma.

Mezzzanina
0

Här är råttan "Prillan" som dels har lärt sig att öppna burluckan själv och som har full koll på om någon katt går förbi.Då vaktar hon buren och om katterna ändå kommer för nära buren så anfaller Prillan direkt.