Utanför buren
Sitter i köket och förundras över mina latmaskar. Jag har dom på bordet, med olika grejer på så dom har nåt att göra. Det funkar i början, man måste ju lukta lite på allt… Sen går dom tre äldsta killarna och lägger sig. Det spelar ingen roll vad eller hur mycket grejer jag lägger ut! Dom är rastlösa i buren och vill ut… Men när dom väl är ute går dom och lägger sig efter max 5 min. Små pojkarna däremot springer runt och bär runt toarullar, gräver i filthögen och kommer och vill ha pussar.
Flickorna brukar springa runt och busa så dom är ju aktiva iallafall 
Hur är era när dom är ute? 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Har min Silver som förut kunde få en lugn stund och lägga sig hos mig. Men sedan jag skaffade honorna så är det inte en lugn sekund inte. Han springer omkring som han hade tagit tjack eller liknande. *pust*
Sedan är det ju honorna xD åh.. ja. De är likadana de. Undrar ibland om de har eld i baken. Speciellt Alice. Hon kan inte vara stilla en halv sekund. Sot kan bli lite trött efter någon timme ute. Så då sitter hon mest på soffryggen och putsar sig och är lite trött i ögonen ^^, Men annars så är det inte mycket lugn tid här inte när jag har liven ute.
(Nej Silver bor inte som ensam-råtta. Han har sin kompis Zink som jag tyvärr inte kan hantera då han bits något förskräckligt och det går inte träna bort då jag försökt ända sedan den dagen jag fick honom.)
#1 Jobbigt med en bitråtta!
Mina som kutar runt och har kul brukar komma fram ibland för att pussas eller mysa en stund innan dom skuttar iväg igen 
Man blir faktiskt lite irriterad när råttorna envisas med att gå på tagentbordet och trycka på en massa knappar man inte ens visste datorn hade dock. Men när Theo sen hämtar en toarulle som ligger längre bort på bordet och släpar den enda bort till min hand, för att sedan komma och pussa mig, och skuttar iväg glatt kan man inte annat än bli varm i hjärtat ♥
// Lise
Har furet tower, så hanarna springer direkt till honorna i några minuter och hälsar på. Sen springer dem några varv runt lägenheten, tillbaka i buren och somnar ovanför tjejburen på en matta. Honorna springer ner och hälsar på hanarna sen upp och ut och in, hittils är det bara en tjej som satt sina tassar på golvet. Har en "balkong" typ också som dem bruka sitta i och glo :)
#3 Låter mysigt! 
// Lise
#4 Ja fast jag blir liite stressad med en "hel" flock ute samtidigt xD Men om jag gör skrämande ljud så springer alla in i buren igen
Dem är allafall duktiga och inte förstöra eller bajsa/pissa ute :D
#5 Hha ja det blir en del att hålla koll på.
Mina springer alltid till mig om något är läskigt, vilket är rätt skönt. Alla brukar hålla sig rätt bra från att pissa/bajsa men när dom är riktigt lata och inte orkar gå till toan så pissar dom där dom ligger. 

// Lise
#6 Haha ja yngre råttorna har en tendens att pissa på filtar och sånt mys i soffan om de varit ute jättelänge x)
#2 haha . var med om liknande häromdagen när jag hade mina flickor ute. Eller.. kanske inte lika sött som att någon kommer med en toarulle till mig -.- Men min lilla Sot bajsade på ryggstödet (tack gode gud att jag investerade i en skinnsoffa) och sedan tog hon upp bajset i munnen och sprang till mig och lade i min hand -.- xD Tyckte ändå att det var ganska gulligt eftersom hon fattade att det inte skulle vara där.. Så jag kunde ju städa bort det direkt.
#7 Ja dom har ju det 
// Lise
#10 haha snutt! När jag har mina flickor ute så vill de först och främst skriva på tangentbordet (helst skicka iväg meddelandet också.) Och trycka på F11 -.- det är en favorit. Sedan ska de upp och klättra på skärmen till laptopen. Känns som att de tänker: " ja men hääär är det svåraste stället man kan vara på. Det tar vi. Hon ser säkert ändå. "
Men ändå älskar man dem xD
#12 Haha aaww.. Önskar att mina kunde lugna ner sig och kela i några sekunder xD
Men det kommer väl det också. ^^,
Silver var ju myspojk förut. (innan hormonerna kickade in -.- ) Eller. Han har dock aldrig varit lika mysig som jag läst om andra här som har varit. Och så är han så pytteliten :o minimalisk.
#13 Ja alla är ju olika, med olika personligheter.
Någongång får säkert du också en sån dumsnäll råttis 
// Lise
#14 haha ja. Men man älskar ju dem som de är. jag känner något i hjärtat för Zink också trots att han aldrig har visat mig annat än ilska med sitt bitande och piskande med svansen . -.- Men ändå mår jag dåligt av tanken på att ta bort honom (vilket jag ändå kommer behöva göra eftersom varken han eller jag mår bra över att ha det såhär)
#15 Jo men såklart blir det så. En av mina honor (eller tanter är nog rätt ordet) vart aggro efter hennes burkompis gick bort. Inte bara mot råttor, som hon förvrigt gav en 5 veckors bebis ett jack i magen som krävde 2 stygn, utan mot människor också. Det var hemskt att tänka tanken på att behöva ta bort henne, men varken hon eller jag skulle må bra i längden. Nu är hon en underbar råttis mot människor hon gillar. Hon har stor personlighet damen, men hon går inte ihop med några råttor. Varken lång intro, nya bebisar, äldre honor har fungerat.. Men hon träffar givetvis mina honor under kontrollerade former så hon inte blir helt lonely. Det har fungerat bra hittills, men bo med någon funkar inte alls.
// Lise
#16 Då får hon ju i alla fall ett värdigt liv som passar henne :) Ja Zink vet jag inte vad det är med.. Han är bara konstant aggressiv och livrädd för mig trots att jag har kört alla intron och gått långsamt fram med allt. Så jag tror det är något som inte ritkigt står rätt till med honom. Kommer från en uppfödning med väldigt lite kontroll vad jag gissat mig till. Någon som föder upp för skojs skull utan att tänka på vare sig temperament eller utseende. Så han hugger så fort han får chansen. Han har även varit på Silver. Men det funkar i längre perioder utan ett slagsmål. Men på söndag eller måndag får jag nya pojkbebisar och då känner jag att det är dags för Zink att gå vidare liksom.. För jag vill inte riskera att han skadar de små som inte är lika tåliga som Silver (även om Silver nu är en liten pygmé-dvärg-råtta -.-)
#17 Nä förstår det
Sånt är jobbigt. Det är det jag hatar mest med att ha djur.. Att man behöver "leka gud med deras liv" om du förstår vad jag menar. Besluta när det är dags för dom att gå vidare. 
// Lise
#18 ja det är jobbigt :( Önskar att det hade varit så lätt som att släppa ut dem i naturen och låta dem leva vidare på sitt sätt där. Men man vet ju att det inte blir bättre xD
#19 Jo om man hade vetat att det bra för dom - vilket det inte är - så kanske det hade varit bättre. Men jag vet inte hur vanligt det är med vilda aggro råttor och hur dom gör upp det ute. Iof har såååå mycket större yta men ändå. 
// Lise
#20 haha ja. Man önskar att det fanns något ställe där man bara kunde lämna dem där man visste att de skulle få det bra trots allt. Typ "the farm" som de kör med i usa när de ska avliva djur xD
#21 Haha. Jag fördrar nog isåfall att veta att dom kommer till råtthimlen, skulle inte vilja lämna en råtta som är aggro någonstans faktiskt, om det inte är till en person som är väl medveten om problemen, är råttvan och så 
// Lise
#22 Jo sant :o men som jag sade ;) om man visste att de skulle få det bra liksom (a) lite naiv är man väl xD
#23Om man visste kanske man skulle fundera på det. Men när man vet att det inte finns så blir jag tveksam om jag ens skulle göra det då haha. 
// Lise
#24 haha xD Mjo. Point made. Råtthimlen är nog det bästa alternativet i många fall. Där de får träffa gamla vänner och/eller nya vänner :)
#25 Precis. 
// Lise