Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 793 ggr
Sathalie
0

Ändrad personlighet

Vet inte riktigt hur jag ska börja.. Men jag fick för ett antal veckor sedan (4-5 kanske?) hem två flickor till mig. Redan innan bodde Silver och Zink, mina små pojkar, här hemma.

Nu den senaste veckan har Silvers personlighet ändrats något enormt. (enligt mig som är med honom varje dag). I vanliga fall brukar han i alla fall vilja gosa lite grann på soffan, men nu vill han inte alls utan springer bara omkring som skjuten ur en kanon. Han har även rymt ur buren två gånger. Men jag förstärkte stället han lyckades rymma på och nu är det mer rymsäkert. Men då börjar han gnaga på gallret och biter där jag lagat som besatt.

Han försöker även rymma varje gång jag har honom ute på soffan. (vill helst inte att han ska springa omkring på golvet då jag har alldeles för mycket skrymslen.) Kan allt detta ha med honornas inflyttning att göra? Om inte.. vad annars?

Banankaka320
0

Hur gammal är han?
Är han helt frisk? Har ngn katt flyttat in?

Sathalie
0

Runt 8 månader av mina gissningar xD

Han har alltid varit helt frisk bortsett från några små förkylningar.

Och Nej. inga katter här inte.

Banankaka320
0

Okej, han kanske bara håller på för han är i tonåren då? :)
Försök göra buren lite roligare

Sathalie
0

Jo visst. Det har jag väl också tänkt på. Men det kändes bara som en brutal förändring. Och jag har testat att lägga in både det ena och det andra. Men ingenting är vidare intressant längre enligt honom :o

Banankaka320
0

Vissa råttor blir inte alls sig själva och vissa blir helt normala :)
Kan du inte ha han löst i något annat rum? Badrummet ex?

Sathalie
0

Har lite flyttkartonger och dyligt på toaletten för tillfället xD Så det är lite svårt att ha honom där också. Men jag har haft honom ute där innan han blev annorlunda. Sen nu är han ju så gnagig bara så jag är lite orolig att han ska få för sig att gnaga på våtrumsmattan när jag inte är i närheten och kan fya honom. :/ Och då kan det gå illa med fuktskador och dyra reparationer i min lilla lägenhet xD

Banankaka320
0

#6 Aha okej, har du ett koppel då? :D

Lurvas
0

Koppel är super- ett lååångt koppel. Då kan han rasa av sej ute.Glad

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

hus-musen
0

Hehe, du tog hem två flickor och du hade redan två pojkar hemma?
Där har du svaret, den lilla snusken är könsmogen!
En del råttor blir knasiga då, oavsett om de är honor eller hanar, men det brukar lugna ner sig när de blivit vana.

Qui dormit, non peccat

[Glimmersråttor]
0

Instämmer med #9, honorna är säkerligen orsaken till hans beteende.

Om honorna dessutom var små bebisar när du fick hem dem och nu är mer än 7-8 veckor kan löpet ha kommit igång på allvar, och det påverkar hanen som också är i en känslig ålder.

Terato
0

Haha, ja, det är solklart! Spännande med småtjejer, tyckte han!

Men se det från den ljusa sidan, det är ju rätt bra att hanarna aktiverar sig också. Men det lugnar säkert ner sig lite så småningom.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Sathalie
0

Tack för alla svar :) det var som jag misstänkte då xD  Men flickorna var också i 8 månaders åldern när de kom hit. Så de har då löpt under hela tiden de varit här :)

Jag hoppas i alla fall att han vänjer sig så jag kan ha honom ute utan att oroa mig allt för mycket ^^,

Och som vanligt så är man ju lite hönsmammig och tror att minsta lilla grej kan vara början på världens undergång. Men nu är jag lugn igen xD

mikeiko
0

#9 "den lilla snusken"…åh, dagens garv xD

hus-musen
0

#13 Haha ja han  är en sån juCool

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
0

Min ena råtta blev också helt tokig när jag passade två tjejer. Han var i samma ålder som din. När tjejerna försvann så lugnade han ner sig. Som många andra säger, han lugnar ner sig när han blir van.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Sathalie
0

#15 Det låter fantastiskt. Vill ju ha tillbaka min lilla bebis <3