Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 431 ggr
r8ttanz
0

Vad ska jag göra?:(

Hej!

För ungefär 1 månad sen dog min ena hane och Basil blev ensam kvar jag testade med 1 ny hane (som var ca.1 1/5 år) men de fungerade inte ihop sen efter två vekor ungefär skaffade jag två nya hanar (8-9 månader) och testade att introducera de idag men Basil visar tecken på agressivetet och innan hade jag bytt doft prover några gånger men det funkar inte finns det några andra tips att få en lyckad introducering eller ska jag ge upp och sälja han till någon som har små bebisar eller ska han få vara ensamråtta? tycker det känns elakt att ha han som ensamråtta men han kanske inte funkar med andra heller jag vet inte vad jag ska göra? tacksam för svar:) // Emilia

Gia91an
1

Varför valde du inte bebbar? De brukar ju vara lättare…

Om han inte funkar med andra så kanske han måste vara ensamråtta… det kräver mycket jobb bara… och man märker snabbt på dem om de vantrivs… jag antar man måste bedömma det själv…

AnneN
0

Hur länge har du kört med byte av burar/doftprover innan du testat sätta ihop dem?

Vart har du haft dem vid hopsättningen?

Har de innan suttit i varsin bur bredvid varandra så de kunnat se varandra men inte komma åt att hälsa?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hus-musen
1

Det är ju absolut enklast med ungar, varför valde du så gamla råttor? 8-9 månaders är i värsta tonårstrotset, de kan vara svåra att introducera till en äldre hanar. LIkaså en 1½ år gammal råtta, de kan krocka bra om inte en är väldigt undergiven eller båda är flocksmarta.

Qui dormit, non peccat

Nomad
0

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor 

Läs den och gör varje steg noggrant och under flera dagars tid på varje steg. Ha inte bråttom. Om de fortfarande inte fungerar efter du har prövat alla steg (även den med vanilj) så kanske du måste fundera på att ha honom som ensamråtta. om han inte accepterar någon kommer han förmodligen inte göra de hos någon annan heller. Om han bara har problem med någon men inte alla och de inte försvinner kanske han kan omplaceras.

Hoppas de blir bättre. Man vill ju alltid att sina älsklingar ska vara glada.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

r8ttanz
0

Mamma ville inte ha bebis råttor för hon är alergisk och ville igentligen inte ha mer råttor men ville inte sälja Basil jag vet att det är lättare med bebisar;) och de hade haft doftprover i ungefär 1 1/5-2 veckor och hade stått så de såg varandra och när de träffades var de på ett bord som ingen hade varit på:) jag hade också introducerat en råtta innan dom gick väldigt bra så jag trodde att detta skulle gå men det gjorde det inte:(

Ella
0

hmm hur länge hade du dom ihop?

När jag introducerar brukar jag först gå in med råttorna/råttan som ska komme in på den andra revir, jag brukar hålla på med den tag i samma rum, satt den lär sig hur det luktar och satt den vet att det är en till råtta i rummet.

Oftast så brukar råttan som sitter i buren bli nyfiken av doften, då brukar jag låta dom nosa på varanadra men ha fortfarande ena råttan i buren och den andra i handen. sen brukar jag lägga ner båda råttorna tex i en soffa elr en säng, (jag brukar ta soffa för då kan jag kolla på TV medans råttorna lär känna varandra) lägg helt ner ena råttan före den andra, jag brukar ta den nya först och sedan den andra.

Om råttan elr kanske båda råttorna är lite skygga brukar jag ta bort kuddar filtar osv från soffan ibland brukar jag lämna en kvar :) sen sätte rjag mig ner i soffan och låter råttorna hälsa på varandra elr vad nu dom gör, för det mästa brukar det gå bra, men om det blir för mycket bråk så ska du självklart lägga dig i.

men om dom bara bråkar lite gran så är det inte så farligt, sen sitter jag där tills dom värkar ha vant sig med varandra och det kan ta tid, ibland så måste man göra så här några timmar per dag i några dar, sist så tog det ungefär fem timmar för mina råttor att bli vana med varandra :O

När dom har vant sig med varandra brukar jag ta upp båda råttorna, men lägga ner bara en råtta i buren, och det är den som ska flytta in.

låta den springa runt lite i buren och ta upp nya dofter, låta den kissa och bajsa satt det lägger ut doftspår, mys så länge med det andra råttan, låt den gärna nosa på lådan elr buren som den nya råttan åkte i.

Sen efter ett tag tar du ut den nya råttan ur buren och lägger in den gammla (alltså den som redan bor där xD) den kan bli lite tjurig om dom bråkade mycket i soffan, om dom inte bråkade så mycket brukar dom inte bry sig så himmla mycket :) sen testar jag att lägga ner den nya råttan i samma bur, oftast så brukar det gå jätte bra eftersom att dom redan är vana med varandra.

Men om dom fortfarande bråkar, då vet jag inte :(

glöm inte att det här kan ta tid, en gång så tog det ungefär fem dar innan mina råttor vart kompisar, men sen var dom oskildbara och när ena dog, sörjde den sissta råttan i flera veckor :(( så det har funkat för mig hoppas att det funkar för dig :)

hoppas att det kommer gå bra, lycka till :D