Andas konstigt!?
Hello.. Har lite frågor om min "Lilla" råtta Elsy.
Fick min råtta för inte allt så länge sedan.
Praktiserade på en Djuraffär i Vänersborgskommun där dom hade råttor.
Det var 1 råtta som var utsatt utav alla andra. Dom bet på henne i grupp och var riktigt elaka. Hon pep, skrek och låg på rygg i buren. Hon nös mycket och andades hastigt och konstigt så han som hade djuraffären skulle ha ihjäl henne. Men så tog jag hem henne istället så nu är man råttägare igen då.
Hon mår mycket bättre nu. Är mycket pigg äter som hon ska och gör sina behov. Men jag är fortfarande orolig eftersom hon andas lite konstigt (Det låter när hon andas. precis som hon är tept i näsan(nosen)) Hon nyser också men det har jag hört är normalt. Nägon som vet vad det skulle kunna vara? Om det är allvarligt och om jag skall ta henne till veterinären eller avvakta?
Låter som rossel. I så fall behöver du ta henne till veterinär och ge henne en antibiotikakur. Kan vara en förkylning också. Har du ett stetoskop hemma? Annars kan du försöka lyssna med bara örat hur hon låter i lungorna. Är det något "skrapande" ljud i lungorna så behöver hon antibiotika. Hur står buren - finns det någon risk för drag? Vad använder du för spån?
Och sedan kan du ju köpa en liten bebis att hålla henne sällskap så hon slipper vara själv. :) En bebis bör inte vara några problem.
Lycka till!
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Ja, det gör det va? Misstänkte att det kunde vara någon sådant! Får ta en titt imorgon så får jag ringa veterinären isåfall..
Buren står i mitt rum på nätterna brevid en annan bur med en mus i annars på eftermiddagarna och kvällarna står hon i vardagsrummer och håller mig sälskap. Så nä, hon får inget större drag på sig.
Jag använder tidningspappa. Har hört att det är allara bäst!
Ja. Det skall jag allt göra. Något säskap måste hon ha känner jag. Men måste få tag i en större bur och få henne frisk fört och främst!:)
Tack för svaret!:)
Ja, tidningspapper dammar inte, så det är bra. :) Finns naturligtvis andra nackdelar, men det gör det ju med alla underlag. ;)
Hur är luftfuktigheten? Kan vara för torrt i luften för henne också (dock är risken för det större på vintern. Så här på sommaren fryser ju inte vattnet i luften).
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

Jo hon är sjuk och behöver läkarvård. Det är inte en normal andning du beskriver och den kan lätt leda till lunginflammation om det går obehandlat. Råttor ska inte nysa heller om de är friska. Så en tripp till veterinären för medicin så fort som möjligt är bra.
Bädda med fleece, det är varmt och mysigt till råttor, man kan köpa en billig filt på rusta eller ikea.
Och ge massor av nyttig mat, grönsaker och proteiner så hon får energi. :)
Qui dormit, non peccat