hundar och råttor
Ni som har hundar och råttor som går bra ihop hur blev era hundar vana vid råttorna :)? Vill kunna ha ute mina råttor längre en vad dom får nu men jag är rädd för att vovven kommer att slå till dom med tassen gör hon jämt när hon ska leka.. hon har luktat på dom några gånger men då har hon slickat på dom, tror inte att hon vill göra dom illa men man kan ju aldrig lita helt på ett djur för jag vet att hon kommer att försöka jaga/leka med dom.. Om jag stänger dörren så dom inte är i samma rum står hon bara och ylar utanför som är väldigt jobbigt att lyssna på. Så några tips? vill att dom ska gå bra ihop :)
Vad är det för ras?
Min nakenfis lämnar jag ofta med råttorna, litar på henne helt. Vet att jättemånga tycker jag är dålig för jag gör det, men hon har verkligen visat vem hon är. Hon slickar dem, gnäller när dem går iväg och blir orolig, lägger sig vid dem hela tiden och vill att dem ska vara nära henne som valpar typ. Hon har varit nära alla smådjur jag haft sen hon var valp, och aldrig viljat äta dem fast att dem bitit henne, sprungit iväg plötsligt osv :)
Däremot rottweilern litar jag inte alls på, hon slickar på dem, håller stenkoll på dem och släpper dem inte med blicken och försöker slå på dem ibland. Hon får vara där, men jag måste påminna henne med "nej" jämna mellanrum.
Du borde nog lära hunden att acceptera att hon/han faktiskt inte får vara i samma rum när dem är lösa. Typ slå till dörren varje gång hon ylar/gnäller, då uppfattar hon inte heller att du ger henne uppmärksamhet som om du säger "nej" :)
Jag har också en rottis, hon är också lite sådär hon slickar på dom som hon gjorde med sina valpar hon hade för 1 år sen, men sen är hon väldigt lekfull mot allt och alla så hon kommer att slå till dom med tassen för att starta en lek hon menar ju inte att göra dom illa, har en liten leopardgecko men den tycker hon är jätte äcklig och inte vågar röra alls dock.. får väl försöka träna henne med råttorna bara så rädd att hon ska slå till dom tassen.. det var därför jag ville höra lite om ni har några tips hur ni har gjort :) hon är nog också lite sådär att hon inte kan släppa blicken på råttorna tycker att det är lite olustigt, när råttorna hoppar till i buren när dom leker så hoppar vovven ner med fram tassarna och upp med bakdelen och viftar på svansen så tror bara att hon vill leka med dom.. Men jag ska prova att slå sådär i dörren tvivlar på att hon kommer att sluta gnälla osv haha :) men hon är en helt underbar hund faktiskt!

Beror på hunden faktiskt, finns hundar jag aldrig skulle lämna ens en sekund tillsammans med en råtta och det finns de som jag utan problem kan lämna med råttor.
Det är inte alla hundar som kan vara med smådjur precis som inte alla smådjur accepterar hundar eller andra djur.
Du får helt enkelt träna hunden, introducera råttorna och vara väldigt tydlig med vad hunden får och inte får göra.
Lär hunden att slappna av runt råttorna och korrigera hundens beteende.
Fungerar det inte så får du sätta grind på dörren.
Qui dormit, non peccat
tack för svaren :) prova nyss att ha vovven i samma rum satt brevid henne så hon inte flyger iväg.. men just nu skulle jag inte lämna henne själv med dom iafall.. för när råttorna får en ryck och springer iväg eller busar så hoppas hon liksom till dom att hon tänker springa efter :) får träna henne med dom, är inte det bästa att hon får titta på när dom är ute ibland och lukta på dom osv?

Jodå hon ska få titta på under bevakning och hälsa på dem när de kommer fram till henne eller när du lyfter fram en råtta till henne.
Ett utmärkt tillfälle att träna kommandon som stanna och ligg ^^
Råttor rör ju sig som bytesdjur, de hoppar och skuttar vilket är jätteintressant för en del vovvar.
Men de måste lära sig att det är inte leksaker för deras nöje utan familjemedlemmar, oftast så går det bra.
Qui dormit, non peccat
Nu har jag provat att ha råttorna ute med vovven i sängen och hon var så mjuk med dom och tvätta dom och så.. vet inte om hon tror att det är hennes bäbisar för att hon är visst skendräktig nu.. hon håller på med råttorna som hon gjorde med sina valpar som hon hade förra året haha :)
jag ska se om min hund och mina råttor kan acceptera varandra, det låter praktiskt.