blir honor sterila med åldern?
jag har två honor på 2½ år och en på snart 3. hur pigga som helst o lika hysteriska som alltid.
nu har jag ju även två hanar som är födda i februari och april som älskar att hänga med honorna, men jag törs aldrig lämna dom utan uppsikt en enda sekund. just för att jag vet att det är farligt för äldre damer att bli med barn.
men så var det nån som sa till mej att honorna blir sterila när dom blir äldre. är det sant? det är väldigt pigga gammeltanter jag har så det skulle inte förvåna mej om dom är tvärtemot övriga "råttnormen".
/Dennis
oftast blir de sterila men det finns tydligen ingen garanti för att det gäller alla råttor så jag skulle vara lika försiktig som om de var yngre. en dräktig hona i den åldern vore ju inte så bra. :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Problemet är väl just att man inte kan vara så säker på om de verkligen är sterila eller inte. Löp kan ju ändå vara lätta att missa 

Mvh Stephanie 

Ofta blir dem det, men en vän till mig satte ihop sin 3 åriga gammelgumma med en gammal gubbe och det blev ungar. Så jag hade inte testat.
& min 2 åriga hona fick ungar.. sådet finns inga garantier för att de verkligen blir sterila..