Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1782 ggr
sofie292
0

För tjock råtta??

Hej!

Jag och min kompis har två stycken jättefina råtthanar som är 7 veckor gamla. Liam som är min kompis råtta, ser ut som en 7-veckors råtta ska göra medans min råtta Navid är väldigt knubbig. Är det normalt och, om det inte är det, vad ska jag göra för att han ska gå ner i vikt?

frozentwilight.blogg.se

Trollhund
0

Jag har verkligen inte stenkoll men kan återberätta vad andra har skrivit om detta här på råttor i fokus.

Att den ena är kraftigare än den andra säger inte jätte mycket utan det handlar mycket om hur de ser ut och hur de känns. Ser råttan fortfarande proportionelig ut så är det i regel ingen fara. Känner man på den och den känns "fettig" istället för fast och "musklig" så är det också ett tecken på att den är överviktig.

Råttor har som människor olika kroppstyp. Om det är så att den är överviktig så ska du tänka på att man inte ska svälta ner en råtta i vikt eftersom de måste ha tillgång till mat då de saknar en gallblåsa. Istället kan du se över vad de äter. Begränsa istället intaget av typ feta fröer och lite minder kolhydrater i färskfodret. Däremot så ska man inte ta bort allt, eftersom växande råttor behöver sådant.

Har jag sagt något tokigt så hoppas jag att någon rättar mig.

Personligen hade jag inte gjort något alls just nu eftersom det är växande råttor. Den kan likaväl växa i sin vikt, alternativt att de är av olika kroppstyp :)

DuBetMig
4

kort o gott - en frisk råttbebis växer i etapper, tror inte det är något fel på din rådis :) Det är bra att de äter ordentligt, båda två och man ska inte banta en råttbebis :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Cis-j
0

bor era hanar tillsammans? :)

hus-musen
0

De är 7 veckor och låååångt ifrån färdigvuxna. Att banta en unge är mer farligt än bra, precis som att människobarn ska inte banta. Se till att de får bra och nyttig mat så de växer och mår bra.
Sen undrar jag oxå, bor de tillsammans? Vad får de att äta?

Qui dormit, non peccat

sofie292
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, ska försöka svara på allas frågor här. :)

Ja, våra råttor bor tillsammans, de är bröder och det verkar funka bra.

De får rat nature, sallad och har en skål med torkad frukt. De får oftast pasta. De har fått pankakor någon gång också. :)

Är det ok?

Lägger upp en bild så ni får se hur han ser ut.

frozentwilight.blogg.se

Elinisa
0

Så bra att du ger färsk sallad. Är det blandad sallad med olika grönsaker, eller är det grön sallad -typ isbergssallad? Det är nyttigt med olika sorters grönsaker& man kan ge både av färska, tinade djupfrysta& tillagade. (Fast lök är inte så bra, som du kanske redan vet. Och inte alltför ofta& mycket av ärtor& bönor)

Det är bra om du kan ge råttorna en måltid om dagen med blandad färsk mat. Många tycker det passar bra att servera det som "middag". Den måltiden bör innhålla grönsaker, lite av något proteinrikt livsmedel -tex ägg, keso, fisk, fågel, nöt-, fläsk-, lamm el viltkött& lite fett. Man kan också ge lite pasta el pannkaka -som du gör, ris eller potatis. (Då råttorna blivit äldre& "växt färdigt" måste man inte ge ris, pasta el potatis. Man kanske tillochmed får hoppa över att ge sådana grejer ifall råttorna har lätt för att bli runda. -När de är vuxna alltså.)  Enligt vad jag har lärt mej ska tyngdpunkten ligga på grönsakerna, ca 10% protein"mat"& en liten del fett, tex en skvätt kallpressad olivolja, el lite nyttiga frön som pumpafrö.

Den torkade frukten skulle jag ha tagit bort om jag var du. Torkad frukt är ofta kanderad& innhåller då väldigt mycket tillsatt socker. Även om den inte är det så innhåller torkad frukt mycket socker i sejsjälv, som kan leda till hål i tänderna& andra hälsoproblem. Vad jag tänker är också att de kanske äter alltför mycket av den "söta goda" frukten, så de inte äter tillräckligt av maten, som innehåller de viktiga näringsämnena som särskillt en växande kropp behöver. Du kan ge torkad frukt som godis någon gång. (Men välj då en sort utan tillsatt socker) Ännu bättre är att ge en bit färsk frukt som godis. :-)

Rat Completen kan jag inte uttala mej om, men vet att många har erfarenheter& åsikter om det fodret. Jag föredrar att blanda eget foder. Det finns bra recept här på RiF. Det är ganska kul att blanda eget foder& så har jag större koll på vad de äter. Billigare blir det också. :-)

Här är en bra artikel: http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato

Vad jag kan se på bilden ser han inte alls fet ut, men jag är verkligen ingen expert. Han är väldigt söt iallafall! :-)

Elinisa
0

#6 Hoppsan! Skulle rätta ett stavfel, så råkade texten komma 2ggr istället! Om någon som kan, vill ta bort nedre halvan (& isf även detta), så får ni gärna. (För nu har en timme gått& jag kan inte "hantera" inlägget längre.) ..tänkte när jag råkat skräpa ner tråden med en lång dubbeltext. :-)

hus-musen
0

#7 Fixat ;)

Håller för övrigt med Elinisa, torkad frukt innehåller massor av socker och den kan du ta bort. Det är inget som råttorna behöver.
Pastan funkar och likaså sallad, pannkaka är väl ok ibland oxå. Men de behöver mer protein, dvs kött, ägg, räkor, fisk, blodpuddding  och sånt.
Rat complete är ett tjockisfoder, så det kan man lätt få feta råttor på. Så jag rekommenderar att ni gör er egen bladning istället, förslagsvis med musli som bas för det är enklast.

Qui dormit, non peccat

Trollhund
0

Ett tillägg på allt smart som redan sagt. Det är grymt enkelt att göra egen musliblandning. Det må verka krångligt och dyrt när man ser listan på vad den bör innehålla. 
Jag fick tag på allt i samma matbutik (modell större) och det har räckt väldigt, väldigt länge. Mycket längre än vad jag trodde. Nu är det väl olika från råtta till råtta och mångd råttor. Men på en månad har de inte ens ätit upp hälften av torrfodret och jag la ut drygt 200kr.

MikkansBuse
0

Rat complete är det väldigt mycket feta nötter i och som Hus-musen säger så kan man lätt få feta råttor av den. Men doserar man rätt efter hur många råttor man har och hur lätt den råttan lägger på sig och hur gammal råttan är (ju äldre råttan blir/är desto mer lägger den på sig) kan man ha det fodret, dock blanda i lite andra nyttiga ofeta av musli eller så.

Jag själv använder Rat complete till mina två töser som är 13 veckor. Jag doserar ungefär så att fodret precis täcker matskålsbotten (har två Jennymatskålar i stål), ungefär en matsked i varje. Sedan blandar jag ut detta med havregryn och pyttelite ekologiska solrosfrön (Inte alltid dom får detta, men dessa är nyttigare feta fröer). Sedan får dom ju naturligtvis färskfoder av olika slag, varierat varje dag! Mina råttor har utmärkt hull i nu läget. Men ju äldre dom blir får jag trappa ner med Rat complete och blanda mer av det ofeta egenblandade fodrena.