Ensam råtta
I torsdags var vi tvungna att avliva min alldeles egna Fläcken pågrund av två tumörer. Hon var så pass gammal så att det var lika bra istället för en operation.
Nu har vi bara en råtta kvar och jag försöker vara med den så mycket på möjligt! Hon är 2 år och ungefär 2 månader. Räcker det att vara med henne ibland lite innan skolan, efter skolan och på kvällen? Så den enda tiden hon är ensam är runt 8.00 - 15.00 och på nätterna.
Räcker det?
Vill bara visa en bild på underbara Kexet som vi har kvar <3

Bästa vore ju att skaffa en kompis eller två till henne, hon behöver mycket mer sällskap och aktivering för att må bra. Även om du umgås med henne lite då och då så kan du inte ersätta en råttkompis och hon kommer vara ensam i mer än 12 timmar per dygn liksom.
Qui dormit, non peccat
Du märker nog om kexet blir ledsen och behöver en ny kompis! det är olika från råtta till råtta om dom klarar av att vara ensamma utan att må dåligt över det. Om du märker att hon blir ledsen och du inte hade tänkt att skaffa fler råttor finns det säkert någon som kan ge henne ett fint hem med kompisar!
Är hon som en gammal tant, eller är hon pigg och kry?
Om jag var du skulle jag nog skaffa två bebisar som sällskap, inte en, då din nuvarande troligen inte lever länge till.. :( Men om hon verkar slut och gammal kanske det inte behövs..?
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#3 Hon är ganska pigg och kry :) Absolut inte som en tant! Hon hoppar runt och hänger och slänger och hoppar upp i min soptunna och klättrar i min garderob, så jag antar att hon inte är som en gammal tant precis.. ;)
Vi har inte tänkt köpa några fler råttor. Men lite tjat kan jag väl testa ;)
Jag tror inte jag får fler råttor förrens jag flyttar hemifrån… Och det är väldigt många år..
Jag är inte med henne då och då utan flera timmar efter skolan och IBLAND minst tio minuter på morgonen.

#4 Grejen är att det är väldigt lite ändå, hon är fortfarande ensam minst 12 timmar om dagen och troligtvis mer. En del råttor mår väldigt dåligt av det och kan faktiskt dö pga de är ensamma.
Men du får väl se hur hon fungerar, om hon inte klarar av att vara ensam och ni inte ska ha flera så kanske du kan låna en kompis eller låna ut din hona till någon som har en flock.
Qui dormit, non peccat
#5 Håller helt och hållet med hus-musen på den punkten. En såpass livlig och pigg råtta som du säger att du har behöver en kompis att kunna aktivera sig med. Och finns säkert många som har någon råtta att "låna ut" sista tiden i din bebis liv eller att du lämnar ifrån dig henne.
Ja okej, tack för tipsen :)